Ma`rifat-e Farhangi Ejtemai, Volume 14, Issue 2, No 54, Year 2025 , Pages 99-118

    Islamic Values Governing the Identification of the Desired Situation in Media Organizations from the Qur’anic Perspective

    Article Type: 
    Research
    Writers:
    ✍️ Seyed mohammad reza Mir Sane’ / PhD Student of Media Management, the Imam Khomeini Institute for Education and Research / mirsane86@gmail.com
    Mohammad hasan Jafari / Assistant Professor at the Department of Management, the Imam Khomeini Institute for Education and Research / jafari@qabas.net
    Hasan Khujasteh / Professor at the Radio Department of the Production Faculty, the Broadcasting University of Islamic Republic / khojastehasan@yahoo.com
    Abstract: 
    In this study, "Islamic values" means "moral" values obtained from Islam. From this perspective, "Islamic value" is a desirable and sublime optional action, the desirability of which originates from Islamic principles and insights. Performing moral actions makes a person reach excellent goals and true perfection (that is, closeness to God Almighty). Islamic values have influenced the theories and practical methods of Muslim managers, including media managers, and also can direct their movement. Thus, in order to develop the knowledge of "Islamic media management" and its application, it is necessary to know the Islamic values related to media management and apply them. The specific Islamic values governing the planning process in a media organization, especially its initial stage, i.e. "identifying the optimal situation", are an important part of the values related to media management. Due to significant differences in planning in media organizations compared to other organizations, these Islamic values should be analyzed and identified. Therefore, the research question is "what are the specific Islamic values governing the identification of the optimal situation in media organizations, especially from the perspective of the Holy Qur’an? " In order to find the answer, the researcher investigated the verses of the Holy Qur’an with the help of "ijtihadi" method. The following values were identified and extracted: 1. "Recognizing the mission and main responsibilities of the Islamic media organization", the most important example of which is "Balagh Mobin" (the Clear Message), "teaching theosophy", "preaching" and "inviting". 2. "Recognizing the main types of audiences of Islamic media organizations", which provides a suitable ground for "audience analysis". 3. "Adopting a global perspective in terms of audience coverage" which is facilitated by current communication advances. 4. "Prioritizing the spiritual interests of the audience over the material goals of the organization", especially in the important issue of the organization's income and profit earned from the audience.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :ارزش‌های اسلامی حاکم بر شناسایی وضعیت مطلوب در سازمان‌های رسانه‌ای از منظر قرآن کریم
    Abstract: 
    منظور از «ارزش های اسلامی» در پژوهش حاضر ارزش های «اخلاقی» برگرفته از اسلام است. از این منظر «ارزش اسلامی» یک فعل اختیاری مطلوب و متعالی است که مطلوبیت آن از مبانی و بینش های اسلامی نشئت گرفته و انجام آن انسان را به اهداف والا و کمال حقیقی خویش (یعنی قرب خداوند متعال) نائل می گرداند. ارزش های اسلامی بر نظریه ها و روش های عملی مدیران مسلمان، از جمله مدیران عرصه رسانه تأثیر گذاشته، به حرکت آنها جهت می دهد. ازاین رو برای تدوین دانش «مدیریت اسلامی رسانه» و اعمال آن، باید ارزش های اسلامی مرتبط با مدیریت رسانه را شناخت و آنها را به کار بست. ارزش های اسلامی خاص حاکم بر فرایند برنامه ریزی در سازمان رسانه ای، به ویژه مرحله آغازین آن، یعنی «شناسایی وضعیت مطلوب»، بخش مهمی از ارزش های مرتبط با مدیریت رسانه هستند که به سبب تمایزهای چشمگیر برنامه ریزی در سازمان های رسانه ای نسبت به دیگر سازمان ها، واکاوی و شناسایی آنها ضروری می نماید. ازاین رو مسئله پژوهش حاضر آن است که «ارزش های اسلامی خاص حاکم بر شناسایی وضعیت مطلوب در سازمان های رسانه ای، به ویژه از منظر قرآن کریم کدام اند؟» برای یافتن پاسخ، پژوهشگر به کمک روش «اجتهادی» به بررسی آیات قرآن کریم پرداخته و به فراخور توان خویش، ارزش های ذیل را شناسایی و استخراج نموده است: 1. «شناخت رسالت و مأموریت های اساسی سازمان رسانه ای اسلامی» که مهم ترین مصداق آن «بلاغ مبین»، «تعلیم حکمت»، «موعظه» و «دعوت» است. 2. «شناخت انواع اصلی مخاطبان سازمان رسانه ای اسلامی» که چارچوب راهگشایی برای طی مسیر «مخاطب شناسی» ارائه می نماید. 3. «اتخاذ چشم انداز جهانی از لحاظ گستردگی مخاطبان» که به کمک پیشرفت های ارتباطاتی کنونی دستیابی به این چشم انداز تسهیل شده است. 4. «تقدیم مصالح معنوی مخاطبان بر اهداف مادی سازمان»، به ویژه در مسئله مهم درآمد و کسب سود سازمان از مخاطبان.
    References: 
    • اسماعيلي‌زاده، عباس و مهرناز محدثي‌فر، 1392، «توکل و تأثير آن بر متغيرهاي رفتاري تصميم‌گيري مديران از منظر قرآن»، مشکات، ش 118، ص 29-54.
    • جعفري، محمدحسن، 1391، تبيين الگوي نظام‌مند تدوين خط‌مشي ديني در نظام جمهوري اسلامي، رساله دکتري مديريت، قم، مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني.
    • خجسته، حسن، 1395، «همگرایی رسانه‌های سنتی و نوین»، جام‌جم، ش ۴۶۹۲ بازيابي شده در:
    • https://www.magiran.com/article/3468203
    • خسروآبادي، حميدرضا و بهروز رضايي‌منش، 1394، «طراحي الگوي تصميم‌گيري اخلاقي مديران مبتني بر آموزه‌هاي نهج‌البلاغه»، پژوهش‌هاي نهج البلاغه، دوره سوم، ش 11، ص 67-93.
    • دهخدا، علي‌اکبر، 1377، لغت‌نامه، زيرنظر محمد معين و سيدجعفر شهيدي، تهران، مؤسسة لغت‌نامه دهخدا.
    • رازيني، روح‌الله و مهدي عزيزي، 1394، «طراحي الگوي تصميم‌گيري با رويکرد اسلامي»، مديريت اسلامي، دوره بيست و سوم، ش 1، ص 4-73.
    • رضاييان، علي، 1388، مباني سازمان و مديريت، تهران، سمت.
    • روشندل اربطاني، طاهر، 1386، «چيستي مديريت رسانه»، رسانه، ش 70، ص 9-20.
    • شفيعي، مهدي، 1396، اصول حاکم بر برنامه‌ريزي از منظر اسلام (با تکيه بر قرآن کريم)، پايان‌نامه كارشناسي ارشد، قم، مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني.
    • طباطبائي، سيدمحمدحسين، 1402ق، الميزان في تفسير القرآن، بيروت، مؤسسة الاعلمي للمطبوعات.
    • عترت‌دوست، محمد، 1389، «جايگاه برنامه‌ريزي در مديريت اسلامي از منظر آيات و روايات»، توسعه انساني پليس، ش 33، ص 107-126.
    • کارگروه بنیادین مدیریت اسلامی، 1395، نقشه جامع مدیریت اسلامی (نجما)، قم، دانشگاه قم.
    • مصباح يزدي، محمدتقي، 1375، «ارزش‌هاي اسلامي در مديريت»، معرفت، ش 17، ص 17-22.
    • ـــــ ، 1391، پيش‌نيازهاي مديريت اسلامي، قم، مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني.
    • ـــــ ، 1393، فلسفۀ اخلاق، قم، مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني.
    • معين، محمد، 1388، فرهنگ فارسي، تهران، اميركبير.
    • مکارم شيرازي، ناصر و همکاران، 1371، تفسير نمونه، تهران، دارالکتب الاسلاميه.
    • منطقي، محسن، 1397، «کاوشي در اجتهاد و کاربست آن در مديريت اسلامي»، چشم‌انداز مديريت دولتي، ش 35، ص 139-157.
    • نقي‌پورفر، ولي‌الله، 1376، اصول مديريت اسلامي و الگوهاي آن، چ دوم، تهران، مرکز آموزش مديريت دولتي.
    • وردي‌نژاد، فريدون و شهلا بهرامي رشتياني، 1394، سياست‌گذاري و مديريت رسانه، تهران، دانشگاه تهران.
    • يوسف‌زاده، حسن و همكاران، 1394، ارتباطات جمعي از منظر اسلام الگوي رسانه مطلوب، قم، مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Mir Sane’ , Seyed mohammad reza, Jafari, Mohammad hasan, Khujasteh, Hasan.(2025) Islamic Values Governing the Identification of the Desired Situation in Media Organizations from the Qur’anic Perspective . Ma`rifat-e Farhangi Ejtemai, 14(2), 99-118

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Seyed mohammad reza Mir Sane’ ; Mohammad hasan Jafari; Hasan Khujasteh."Islamic Values Governing the Identification of the Desired Situation in Media Organizations from the Qur’anic Perspective ". Ma`rifat-e Farhangi Ejtemai, 14, 2, 2025, 99-118

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Mir Sane’ , S, Jafari, M, Khujasteh, H.(2025) 'Islamic Values Governing the Identification of the Desired Situation in Media Organizations from the Qur’anic Perspective ', Ma`rifat-e Farhangi Ejtemai, 14(2), pp. 99-118

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Mir Sane’ , S, Jafari, M, Khujasteh, H. Islamic Values Governing the Identification of the Desired Situation in Media Organizations from the Qur’anic Perspective . Ma`rifat-e Farhangi Ejtemai, 2025; 14(2): 99-118