Ma`rifat-e Farhangi Ejtemai, Volume 14, Issue 2, No 54, Year 2025 , Pages 15-38

    The Sociological Reconsideration of Heyat as a Holy Public Sphere (a Case Study of " Zanjan’s Tharallah Heyat")

    Article Type: 
    Research
    Writers:
    ✍️ Meisam bigdeli / / PhD Student of Sociology at the Research Institute of Hawzeh and University / meisambigdeli@rihu.ac.ir
    Ali Asghar eslamitanha / Assistant Professor at the Department of Cultural Studies and Communication, Baqir al- Uloom University / islamitanha12@gmail.com
    Abstract: 
    Imam Hussein's mourning ceremony has always played a great role in the history of social and political developments of the Islamic community among people, and this is due to the great potential hidden in the Ashura movement. Therefore, the hypothesis coming to mind is that, as a common style of mourning for Imam Hussein's martyrdom, Heyats can act as a holy public sphere today. Therefore, the present research deals with the philosophy, nature, and quality of Heyat as a holy public sphere. This research has used the concept of "public sphere" by Jürgen Habermas. Using "theme analysis" method and interview, the "Tharallah Heyat" of Zanjan city was selected as the study sample. According to the results of the research, the "western public sphere" is the opposite of "holy public sphere" which is based on revealed rationality and divine values. Believers call each other to the divine values based on wilayat-based acts of kindness and love. Wilayat-based actions include not only rationality, but also emotions and feelings; it is not only limited to verbal action, but also includes non-verbal action. Through "verbal action" (that is, using the capacity of eulogy and speech) and "non-verbal action" including social activities in the path of seeking justice, claiming and removing deprivation, Heyat can play a significant role in the formation of public opinions and influencing the social structure.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :بازاندیشی جامعه‌شناختی هیأت به‌مثابه حوزه‌ی عمومی قدسی (مطالعه موردی «هیأت ثارالله» زنجان)
    Abstract: 
    آیین سوگواری امام حسین(ع) همواره در تاریخ تحولات اجتماعی و سیاسی جامعه اسلامی نقش بسزایی در جبهه مردمی ایفا کرده و این ناشی از ظرفیت عظیم نهفته در نهضت عاشوراست. بر این اساس این فرضیه به ذهن متبادر می شود که هیأت به عنوان الگوی رایج امروزینِ آیین سوگواری امام حسین(ع) می تواند به مثابه حوزه عمومی قدسی عمل نماید. ازاین رو پژوهش حاضر به چرایی، چیستی و چگونگی هیأت به مثابه حوزه عمومی قدسی می پردازد. این پژوهش از مفهوم «حوزه عمومی» یورگن هابرماس بهره گرفته است. با استفاده از روش «تحلیل مضمون» و ابزار مصاحبه، «هیأت ثارالله» زنجان برای نمونه مطالعه و بررسی انتخاب شده است. براساس نتایج تحقیق، در نقطه مقابل «حوزه عمومی غربی»، «حوزه عمومی قدسی» قرار دارد که مبتنی بر عقلانیت وحیانی و ارزش های الهی است. مؤمنان براساس کنش ولایی همراه با مودت و محبت، یکدیگر را به ارزش های الهی فرامی خوانند. کنش ولایی نه تنها عقلانیت، بلکه عاطفه و احساس را نیز دربر می گیرد و صرفاً به کنش زبانی اختصاص ندارد، بلکه کنش غیرزبانی را نیز شامل می شود. هیأت از طریق «کنش زبانی» (یعنی استفاده از ظرفیت مداحی و سخنرانی) و همچنین «کنش غیرزبانی» همچون فعالیت های اجتماعی در جهت عدالتخواهی، مطالبه گری و محرومیت زدایی می تواند در شکل گیری افکار عمومی و تأثیرگذاری بر ساختار اجتماعی نقش بسزایی ایفا کند.
    References: 
    • حسينيان، روح‌الله، 1382، سه سال ستيز مرجعيت، تهران، مرکز اسناد انقلاب اسلامي.
    • خانمحمدي، کريم و ديگران، 1399، «کنش رهايي‌بخش در انديشه طه عبدالرحمن»، معرفت فرهنگي اجتماعي، ش 43، ص 51ـ68.
    • خانمحمدي، کريم، 1391، «مقايسه عقلانيت ارتباطي با عقلانيت وحياني (براساس ديدگاه‌هاي هابرماس و علامه طباطبائي)»، علوم سياسي، ش 57، ص 31ـ74.
    • دهخدا، علی‌اکبر، 1373، لغت نامه، تهران، دانشگاه تهران.
    • رحماني، جبار، 1392، هیأت‌هاي عزاداري در جامعه ايراني، اصفهان، آرما.
    • ـــــ ، 1393، تغييرات مناسک عزاداري محرم، تهران، تيسا.
    • رفيع‌پور، فرامرز، 1387، آناتومي جامعه، چ پنجم، تهران، شرکت سهامي انتشار.
    • زارعي، آرمان، 1394، «پست سکولاريسم؛ مذهب و حوزه عمومي در انديشه يورگن هابرماس»، پژوهشنامه علوم سياسي، ش 2، ص 70ـ111.
    • قبادي، عليرضا، 1395، اصلاح ساختاري و غني‌سازي محتوايي مراسم ديني، قم، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
    • ـــــ ، 1397، عاطفه‌گرايي و عقل‌گرايي در مراسم مذهبي، اصفهان، آرما.
    • کليني، محمدبن يعقوب، 1397، الکافي، چ چهارم، قم، دارالحديث.
    • كچوئيان، حسين، 1375، «اصلاح و سازماندهي محافل و مجامع ديني»، در: مجموعه مقالات بر شطي از حماسه و حضور، تهران، سازمان تبليغات اسلامي.
    • گوردون، جيمز، 1397، درآمدي بر هابرماس، ترجمة هاشم آقابيگي‌پور و جليل سحابي، تهران، جامعه‌شناسان.
    • مظاهري، محسن حسام، 1389، رسانه شيعه، چ سوم، تهران، شرکت چاپ و نشر بين‌الملل.
    • ـــــ ، 1397، تراژدي جهان اسلام؛ عزاداري شيعيان ايران به روايت سفرنامه‌نويسان، مستشرقان و ايران‌شناسان از صفويه تا جمهوري اسلامي، اصفهان، آرما.
    • موسوی خمینی، سيدروح‌الله، 1389، صحیفه امام، تهران، مؤسسة تنظیم و نشر آثار امام خمینی.
    • هابرماس، يورگن، 1392، دگرگوني ساختاري حوزه عمومي، ترجمة جمال محمدي، تهران، افکار.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    bigdeli, Meisam, eslamitanha, Ali Asghar.(2025) The Sociological Reconsideration of Heyat as a Holy Public Sphere (a Case Study of " Zanjan’s Tharallah Heyat"). Ma`rifat-e Farhangi Ejtemai, 14(2), 15-38

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Meisam bigdeli; Ali Asghar eslamitanha."The Sociological Reconsideration of Heyat as a Holy Public Sphere (a Case Study of " Zanjan’s Tharallah Heyat")". Ma`rifat-e Farhangi Ejtemai, 14, 2, 2025, 15-38

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    bigdeli, M, eslamitanha, A.(2025) 'The Sociological Reconsideration of Heyat as a Holy Public Sphere (a Case Study of " Zanjan’s Tharallah Heyat")', Ma`rifat-e Farhangi Ejtemai, 14(2), pp. 15-38

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    bigdeli, M, eslamitanha, A. The Sociological Reconsideration of Heyat as a Holy Public Sphere (a Case Study of " Zanjan’s Tharallah Heyat"). Ma`rifat-e Farhangi Ejtemai, 2025; 14(2): 15-38