Pages:
105-124
Receive Date: 2025/04/05
Accept Date: 2025/04/05
Abstract:
On the surface, the last novel of Ahmad Mahmoud, The Fig Tree of the Temples, is the story of a family that has this tree in their home. On an internal level, the influence of religious-moral deviations in the society is narrated by changing the name of the main character of the story from "Farmarz" to "the green-eyed man". By analyzing the details of the religious beliefs and actions of the green-eyed man and his companions next to the fig tree of the temples, Mahmoud points to the religious foundations of the "TSM" cult. "TSM" means "meditation" and refers to a sect that originates from Buddhism and was founded by Jamshidreza Haji Ashrafi in 1370. Using the descriptive-analytical method, this research deals with the symbolic allegory of the novel The Fig Tree of the Temples and answers the question as to whether the religious beliefs and practices mentioned in the novel "The Fig Tree of the Temples" are compatible with the practices of the "TSM" cult. The results show that highlighting several events such as doing meditation, repeating incomprehensible and exciting sounds, etc. indicates the meaningfulness of the text, which is compatible with the main foundations of the mentioned cult. Also, by drawing a network of triple symbols (fig tree of the temples, green-eyed man, and snake), Mahmoud provides codes to refer to the message of the surreal adventures in the novel and the general spirit of the work. In one of these semantic layers, the green-eyed man is introduced as a follower of "Jay Bandrachi Brahmaya", which is compatible with "Maharishi Mahesh Yogi", the leader of the "TM" cult (Transcendental Meditation) , because "TSM" cult is considered the continuation of "TM" organization.
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :بررسی تمثیل رمزی فرقه انحرافی«تی اس ام» در رمان «درخت انجیر معابد»
Abstract:
«درخت انجیر معابد»، آخرین رمان احمد محمود، در سطح بیرونی، داستانِ خانواده ای است که این درخت در منزل آنان قرار دارد. در ادامه با تغییر نام شخصیت اصلی داستان از «فرامرز» به «مرد سبزچشم»، در سطح درونی، جریان نفوذ انحرافات دینی ـ اخلاقی، در جامعه روایت می شود. محمود با پردازش جزئیات باورها و کنش های آیینی مرد سبزچشم و یارانش در کنار درخت انجیر معابد، به مبانی اعتقادی تشکیلات فرقه «تی اس ام» اشاره می کند. «تی اس ام» به معنای «مراقبه» و در اصطلاح، تشکیلات فرقه ای است که خاستگاه اعتقادی آن از آیین بودا نشئت گرفته و در سال 1370 جمشیدرضا حاجی اشرفی آن را پایهگذاری کرد. این پژوهش با روش توصیفی ـ تحلیلی به خوانش تمثیل رمزی رمان درخت انجیر معابد می پردازد و به این سؤال پاسخ می دهد که باورداشت ها و رفتارهای آیینی مطرح در رمان «درخت انجیر معابد» چه تناسبی با رفتارهای تشکیلات فرقه «تی اس ام» دارد؟ نتایج نشان می دهد: برجسته سازی رخدادهای دلالتگر متعددی مانندِ انجام مراقبه، تکرار صداهای نامفهوم و هیجان آور، و... بر معنادار بودن متن دلالت دارد که قابل انطباق با مبانی اصلی فرقه مذکور است. همچنین محمود با ترسیم شبکه نمادهای سه گانه (درخت انجیر معابد، مرد سبزچشم و مار) رمزهایی عرضه نموده تا پیام ماجراهای فراواقعی رمان و فهم روح کلی اثر درک شود. در یکی از این لایه های معنایی مرد سبزچشم مرید «جی باندراچی براهمایا» معرفی شده که قابل تطبیق با «ماهاریشی ماهش یوگی»، رهبر فرقه «تی ام» (TM) است؛ زیرا فرقه «تی اس ام» ادامه تشکیلات «تی ام» محسوب می شود.
References:
- آبرامز، مایرهوارد و جفری هارپهام، 1387، فرهنگ توصیفی اصطلاحات ادبی، ترجمه سعید سبزیان مرادآبادی، تهران، رهنما.
- اتين، يوهانس، ۱۳۹۸، هنر رنگ، ترجمة عربعلي شروه، چ چهاردهم، تهران، يساولي.
- اسپرهم، داود و زينب اكبري، 1397، «نگاهي تطبيقي به تمثيل در مطالعات ادبي»، ادب فارسي، سال هشتم، ش 1، ص 37ـ55.
- اسحاقيان، جواد، ۱۳۹۲، داستان شناخت ايران؛ نقد و بررسي آثار احمد محمود، تهران، آگاه.
- اسميت، ژوئل، 1397، فرهنگ اساطير يونان و رم، ترجمة شهلا برادران خسروشاهي، چ چهارم، تهران، فرهنگ معاصر.
- اميري، سیروس و زکریا بزدوده، 1392، «بررسي تطبيقي کارکرد ساختاري شگرفی در درخت انجير معابد احمد محمود و عمارت هفتشيرواني ناتانيل هاثورن»، ادبیات تطبیقی (ویژه نامه فرهنگستان)، ش8، ص 62-90.
- ايونس، ورونيکا، ۱۳۸۱، شناخت اساطير هند، ترجمة باجلان فرخي، تهران، اساطير.
- الدنبرگ، هرمان، 1340، فروغ خاور؛ شرح زندگي و آئين و رهبانيت بودا، ترجمة بدرالدين کتابي، چ دوم، اصفهان، کتابفروشي تاييد.
- الياده، ميرچا، 1385، رساله در تاريخ اديان، ترجمۀ جلال ستاري، چ سوم، تهران، سروش.
- بوکور، مونيک دو، 1387، رمزهاي زندۀ جان، ترجمۀ جلال ستاري، چ سوم، تهران، نشر مرکز.
- بهار، مهرداد، 1376، پژوهش در اساطير ايران، چ دوم، تهران، آگاه.
- بينا، بيتا، آموزش نومرولوژي يا علم اعداد و کابالا، بيجا (نسخه چاپي موجود در اينترنت).
- پورنامداريان، تقي، ۱۳۷۵، رمز و داستانهاي رمزي، تهران، علمي و فرهنگي.
- حاجيپور، ناديا و آناهيتا پرتوي، 1399، نماد و نشانهشناسي فرهنگي، تهران، ساكو.
- حسامي، محسن و محمدحسين دانشور، 1394، «تأثير نيترو پرو سايد سديم و اسيد ساليسليک در سازگاري گياهک انجير معابد»، در: مقالات پوستري بيوتکنواوژي نهمين کنگره علوم باغباني، اهواز.
- حسيني كازروني، سیداحمد و همكاران، 1396، «بررسي و تحليل مضامين اجتماعي در رمان درخت انجير معابد»، پژوهشهای نقد ادبی و سبکشناسی، ش27، ص 105-121.
- دادور، ابوالقاسم و الهام منوري، 1385، درآمدي بر اسطوره ها و نمادهاي ايران وهند در عهد باستان، تهران، الزهراء.
- سجادي، سيدجعفر، 1373، فرهنگ معارف اسلامي، تهران، كومش.
- سينگر، مارگارت تالر؛ ۱۳98، فرقهها در ميان ما، ترجمة ابراهيم خدابنده، تهران، ماهريس.
- شريفيدوست، حمزه، ۱۳۹۲، کاوشي در معنويتهاي نوظهور (بررسي ده جريان فعال در ايران)، چ چهارم، قم، معارف.
- شواليه، ژان و آلن گربران، 1379ـ1387، فرهنگ نمادها، ترجمة سودابه فضايلي، تهران، جيحون.
- عليشيري، اطهر و ديگران، 1397، «بررسي همراهي گونههاي ويروسي مختلف با بيماري موزائيک انجير در ايران»، فنآوري زيستي در کشاورزي، جلد هفدهم، ش 1، ص 54ـ57.
- فتوحي، محمود، ۱۳۸۶، بلاغت تصوير، تهران، سخن.
- فعالي، محمدتقي، 1389، آفتاب و سايهها؛ نگرشي بر جريان نوظهور معنويتگرا، تهران، عابد.
- قارلقي، فاطمه، 1394، تطبيق مظاهر خرافهپرستي در رمان «امالنذور» نوشته عبدالرحمن منيف و «درخت انجير معابد» اثر احمد محمود، پاياننامه كارشناسي ارشد، دانشگاه کاشان.
- کافي، محمدمهدي، 1390، قبيله حيله، تهران، عليون.
- کريستي، آنتوني، ۱۳۷۳، اساطير چين، ترجمة باجلان فرخي، تهران، اساطیر.
- کوپر، جي. سي.، 1386، فرهنگ مصور نمادهاي سنتي، ترجمة مليحه کرباسيان، چ دوم، تهران، فرهنگ نشر نو.
- کوئين، جان مک، ۱۳۸۹، تمثيل، ترجمة حسن افشار، تهران، نشر مرکز.
- گلسرخي، ايرج، ۱۳۷۷، تاريخ جادو، تهران، علم.
- محمود، احمد، ۱۳۸۳، درخت انجير معابد، چ پنجم، تهران، معين.
- مينايي، فاطمه، 1385، «تناسخ»، نقد و نظر، دوره يازدهم، ش 43ـ44، ص 86ـ101.
- نگارش، حميد، ۱۳۹۴، فرقههاي نوظهور، قم، زمزم هدايت.
- نيکوبخت، ناصر و سيدعلي قاسمزاده، 1384، «زمينههاي نمادين رنگ در شعر معاصر»، نشريه دانشکده ادبيات علوم انساني دانشگاه شهيد باهنر کرمان، ش ۱۸، ص 209ـ239.
- هال، جيمز، ۱۳۸۳، فرهنگ نگارهاي نمادها در هنر شرق و غرب، ترجمة رقيه بهزادي، تهران، فرهنگ معاصر.
- يونگ، کارل گوستاو، ۱۳۵۲، انسان و سمبولهايش، ترجمة ابوطالب سارمي، تهران، اميركبير.
- http://didban.ir/fa
-
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Gharibhusseini, Zhra, Jafari, Hamid.(2025) Investigating the Symbolic Allegory of the Deviant Cult of "TSM" in the Novel "The Fig Tree of the Temples". Ma`rifat-e Farhangi Ejtemai, 13(3), 105-124
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Zhra Gharibhusseini; Hamid Jafari."Investigating the Symbolic Allegory of the Deviant Cult of "TSM" in the Novel "The Fig Tree of the Temples"". Ma`rifat-e Farhangi Ejtemai, 13, 3, 2025, 105-124
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Gharibhusseini, Z, Jafari, H.(2025) 'Investigating the Symbolic Allegory of the Deviant Cult of "TSM" in the Novel "The Fig Tree of the Temples"', Ma`rifat-e Farhangi Ejtemai, 13(3), pp. 105-124
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Gharibhusseini, Z, Jafari, H. Investigating the Symbolic Allegory of the Deviant Cult of "TSM" in the Novel "The Fig Tree of the Temples". Ma`rifat-e Farhangi Ejtemai, 2025; 13(3): 105-124