Ma`rifat-e Farhangi Ejtemai, Volume 13, Issue 3, No 52, Year 2025 , Pages 27-44

    Investigating the Theoretical-Philosophical Foundations of "Basic Methodology" and its Implications in the Formation of Theory (Explaining the Theoretical Foundations of the Relationship between Reality and Thought)

    Article Type: 
    Research
    Writers:
    Mahdi ُSoltani / Assistant Professor of the Philosophy of Social Sciences, Baqir al-Uloom University / m.soltani@bou.ac.ir
    ✍️ Sedigheh / PhDStudent of Muslim’s Social Sciences, Baqir al-Uloom University / s.ghorbani@gmail.com
    Abstract: 
    Professor Parsaniya supports the formation of scientific theories in "Basic Methodology", while from the perspective of idealists, knowledge determines existence. Some Marxists give priority to existence, and in the view of neo-Kantians, the interaction between existence and thought is explained in the formation of theory. Based on the theoretical foundations of Sadr al-Muta’allehin, Professor Parsaniya believes in the presence of both existence and thought in the formation and realization of theory. The research question is: based on which foundations of transcendental wisdom does basic methodology explain the "formation of the present moment" (realized theory) this way? How does it explain the relationship between these two factors? Using which capacity can transcendental wisdom interpret this theory? Using the descriptive-analytical method, the paper has finally shown that "the actual fact" of social theories that basic methodology speaks of includes "relative entities" which are realized as a result of human’s considerations and substantial motion. These relative entities exist at the level of the soul of the world and the level of culture (social world). According to the type of interaction between theory and practice in the "final type of the realized" and "social world", there are different possibilities of the relationship between existence and concept in theory.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :بررسی بنیادهای نظری ـ فلسفی «روش‌شناسی بنیادین» و دلالت‌های آن در تکوین نظریه (تبیین مبانی نظری نسبت واقعیت و اندیشه)
    Abstract: 
    استاد پارسانیا در «روش شناسی بنیادین» شیوه شکل گیری نظریات علمی را دنبال می کند، درحالی که از منظر ایده آلیست ها معرفت، هستی را رقم می زند. نمونه هایی از تلفیق مارکسیت ها هستی را مقدم می دانند و در نگاه نوکانتی ها نحوه ای از تعامل هستی و اندیشه در تکوین نظریه توضیح داده می شود. استاد پارسانیا براساس بنیادهای نظری صدرالمتألهین، قائل به حضور هستی و اندیشه ـ با هم ـ در شکل گیری و تحقق نظریه است. مسئله این پژوهش آن است که روش‏شناسی بنیادین مبتنی بر کدام مبنای نظری از حکمت متعالیه، «تکوین لحظه حال» (نظریه مُحقَق شده» را به این نحو توضیح می دهد؟ و نحوه ارتباط این دو عامل را چگونه تبیین می کند؟ حکمت متعالیه با چه ظرفیتی می تواند این نظریه را تفسیر نماید؟ روش این مقاله توصیفی ـ تحلیلی بوده و در نهایت نشان داده است: «نفس الامر» نظریات اجتماعی که روش‏شناسی بنیادین از آن سخن می گوید «هستی های اعتباری» است که در نتیجه اعتبارات انسانی و حرکت جوهری تحقق می یابد. این هستی های اعتباری در مرتبه نفس عالِم و مرتبه فرهنگ (جهان اجتماعی) به یک وجود موجودند و بنا بر نوع تعامل نظر و عمل در «نوع اخیر مُحقَق» و «جهان اجتماعی»، امکان‏های مختلفی از نسبت هستی و مفهوم در نظریه به وجود می آید.
    References: 
    • آشتياني، منوچهر، 1399، درآمدي بر تاريخ جامعه‌شناسي شناخت، تهران، پگاه روزگار نو.
    • پارسانيا، حميد، 1387، «نسبت علم و فرهنگ»، راهبرد فرهنگ، ش2، ص 51-64.
    • ـــــ ، 1390، روش‌شناسي انتقادي حکمت صدرايي، قم، کتاب فردا.
    • ـــــ ، 1392 الف، جهان‌های اجتماعی، قم، کتاب فردا.
    • ـــــ ، 1392 ب، «نظريه و فرهنگ: روش‌شناسي بنيادين تکوين نظريه‌هاي علمي»، راهبرد فرهنگ، ش 23، ص 7ـ28.
    • جوادي آملي، عبدالله، 1390الف، رحيق مختوم، تنظيم و تدوين حميد پارسانيا، چ چهارم، قم، اسراء.
    • ـــــ ، 1390ب، رحيق مختوم، تنظيم و تدوين حميد پارسانيا، چ چهارم، قم، اسراء.
    • ـــــ ، 1393، تحرير تمهيد القواعد، تنظيم و تدوين حميد پارسانيا، چ سوم، قم، اسراء.
    • سلطاني، مهدي، 1397، بازخواني انتقادي مفهوم مدرن زمان در علم اجتماعي ماکس وبر از منظر حکمت متعاليه، رسالة دکتري، قم، دانشگاه باقرالعلوم.
    • صدرالمتألهين، 1382، شرح و تعليقه بر الهيات شفاء، تصحيح نجفقلي حبيبي و سيدمحمد خامنه‌اي، تهران، بنياد حکمت صدرا.
    • کارلوويت، کارل، 1387، از هگل تا نيچه: انقلاب در انديشه سده نوزدهم، ترجمة حسن مرتصوي، مشهد، نيکا.
    • کالينيکوس، آلکس، 1397، درآمدي تاريخي بر نظرية اجتماعي، ترجمة اکبر معصوم‌بيگي، چ پنجم، تهران، آگه.
    • مانهايم، کارل، 1389، مقاله‌هايي درباره جامعه‌شناسي شناخت، ترجمة فريبرز مجيدي، تهران، ثالث.
    • ـــــ ، 1392، ايدئولوژي و اتوپيا: مقدمه‌اي بر جامعه‌شناسي شناخت، ترجمة فريبرز مجيدي، چ دوم، تهران، سمت.
    • وبر، ماکس، 1390الف، روش‌شناسي علوم اجتماعي، ترجمة حسن چاوشيان، چ چهارم، تهران، نشر مرکز.
    • ـــــ ، 1390ب، اخلاق پروتستان و روح سرمايه‌داري، ترجمة عبدالمعبود انصاري، چ پنجم، تهران، سمت.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    ُSoltani, Mahdi, , Sedigheh.(2025) Investigating the Theoretical-Philosophical Foundations of "Basic Methodology" and its Implications in the Formation of Theory (Explaining the Theoretical Foundations of the Relationship between Reality and Thought). Ma`rifat-e Farhangi Ejtemai, 13(3), 27-44

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Mahdi ُSoltani; Sedigheh ."Investigating the Theoretical-Philosophical Foundations of "Basic Methodology" and its Implications in the Formation of Theory (Explaining the Theoretical Foundations of the Relationship between Reality and Thought)". Ma`rifat-e Farhangi Ejtemai, 13, 3, 2025, 27-44

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    ُSoltani, M, , S.(2025) 'Investigating the Theoretical-Philosophical Foundations of "Basic Methodology" and its Implications in the Formation of Theory (Explaining the Theoretical Foundations of the Relationship between Reality and Thought)', Ma`rifat-e Farhangi Ejtemai, 13(3), pp. 27-44

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    ُSoltani, M, , S. Investigating the Theoretical-Philosophical Foundations of "Basic Methodology" and its Implications in the Formation of Theory (Explaining the Theoretical Foundations of the Relationship between Reality and Thought). Ma`rifat-e Farhangi Ejtemai, 2025; 13(3): 27-44