Pages:
81-100
Receive Date: 2025/10/14
Accept Date: 2025/10/14
Abstract:
Life is one of the fundamental truths of creation. In the Qur’an, the term “life” primarily refers to material existence; however, Qur’anic discourse frames human life within both material and immaterial dimensions, encompassing spiritual life and eternal afterlife. The right to life signifies every human being’s entitlement to material existence at all stages—from conception to worldly life. Using a descriptive, analytical, and documentary approach, this article examines the right to life or its deprivation from the human fetus in the light of the verses of revelation and the traditions of the Ahl al-Bayt. (pbut). The findings of the research indicate that humans are God's creation; this divine creation has the sanctity and right to life; the unjustified deprivation of human life, regardless of religion, age, or gender, is an unforgivable error. The fetus, as a potential human being, is also endowed with the right to life. Divine religions, particularly Islam, encourage marriage, childbearing, and the proliferation of progeny, considering it a sacred and desirable act. Thus, preserving the life of human beings—especially children as divine gifts—is both necessary and obligatory. The unjustified termination of life, especially of unborn children, contradicts religious teachings and the philosophy of human creation. The Qur’an and certain narrations explicitly prohibit the killing of offspring out of fear of poverty and regard the act of murder and revocation of life as violations of human dignity.
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :حق حیات و سلب حیات (سقط) جنین در آیات و روایات
Abstract:
یکی از حقایق آفرینش، حیات و زندگی است. مراد از حیات در قرآن، «حیات مادی» است، اما در ادبیات قرآنی، حیات انسانی در بستری از حقایق مادی و غیرمادی شکل گرفته که شامل حیات ایمانی و حیات جاودانۀ اخروی میشود. حق حیات، بهمعنای حق برخورداری هر انسانی از حیات مادی در هر مرحلهای از زندگی، از انعقاد نطفه تا زندگی در این دنیاست. این مقاله با رویکرد توصیفی، تحلیلی و مطالعۀ اسنادی، به بررسی حق حیات و یا سلب آن از جنین انسان در آیینۀ آیات وحی و روایات اهلبیت میپردازد. یافتههای پژوهش حاکی از این است که انسان مصنوع پروردگار است؛ این صنع الهی دارای حرمت و حق حیات است، سلب بیدلیل حیات انسان از هر کیش، آیین، سن و یا جنسیتی خطای نابخشودنی است. جنین هم انسانی بالقوه و برخوردار از حق حیات است. ادیان الهی، بهویژه اسلام به ازدواج، فرزندآوری و تکثیر نسل و زاد و ولد تشویق کرده و آن را امری مطلوب دین و خدای متعال میدانند؛ ازاینرو حفظ حیات انسان مخلوق خدای متعال و فرزندان بهعنوان عطیۀ الهی لازم و ضروری است. سلب بیدلیل حیات انسانها، بهویژه کودکانی که هنوز به دنیا نیامدهاند، خلاف آموزههای دینی و فلسفۀ خلقت انسانهاست؛ زیرا قرآن و برخی روایات از قطع بقای نسل و کشتن فرزندان به دلیل ترس از فقر نهی کرده، و قتل نفس و سلب حیات را خلاف کرامت انسانی میدانند.
References:
- آیتاللهی، زهرا (1381). زن و خانواده. تهران: روابط عمومی شورای فرهنگی ـ اجتماعی زنان.
- ابنسینا، حسین بن عبدالله (1371ق). رسالة نفس. تهران: سلسله انتشارات انجمن آثار ملی.
- ابنمنظور، محمد بن مکرم (1414ق). لسان العرب. بیروت: دار الفکر.
- بوطی، محمد سعید رمضان (2000م). مسئلة تحدید النسل وقایة و علاجا. دمشق: مکتبة الفارابی.
- جوادی آملی، عبدالله (1369). کرامت انسان. تهران: رجاء.
- جوادی آملی، عبدالله (۱۳۸۵). تسنیم. قم: اسراء.
- جوادی آملی، عبدالله (1388). تسنیم. محقق: حسن واعظی محمدی و حسین اشرفی، قم: اسراء.
- جوادی آملی، عبدالله (۱۳۹۵). فلسفۀ حقوق بشر. تهران: بینالمللی.
- جوادی آملی، عبدالله (1388). زن در آینۀ جلال و جمال. تحقیق محمود لطیفی. قم: اسراء.
- جواهری، حسن (1419ق). بحوث فی الفقه المعاصر. بیروت: دار الذخائر.
- چراغی کوتیانی، اسماعیل (1393). خانواده، اسلام و فمینیسم: تبیین رویکرد اسلام به کارکردهای خانواده. قم: مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی.
- چراغی کوتیانی، اسماعیل (1397). بحران خاموش، واکاوی جامعهشناختی علل فرهنگی اجتماعی کاهش باروری در ایران. قم: مؤسسة آموزشی پژوهشی امام خمینی.
- حر عاملی، محمد بن حسن (1409ق). تفصیل وسایل الشیعة الى تحصیل مسائل الشریعه. قم: مؤسسۀ آلالبیت(ع) لاحیاء التراث
- خرازی، سیدمحسن (1420ق). تحدید النسل و التعقیم (القسم الثانی). فقه اهل البیت، 15، 41ـ96.
- رزمساز، بابک (1379). بررسی فقهی ـ حقوقی سقط جنین. تهران: بینا.
- سهروردی، شهابالدین (1373). مجموعه مصنفات شیخ اشراق. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
- شعیری، محمد بن محمد (بیتا). جامع الاخبار. نجف اشرف: المطبعة الحیدریه.
- شفیعی شاهرودی، محمدحسن و مدرسی یزدی، محمدعلی (1403). نشست علمی «ابعاد فقهی جمعیت». قم: مؤسسۀ آموزشی پژوهشی امام خمینی.
- صدرالمتألهین (1363). مفاتیح الغیب. تعلیقات علی نوری. تهران: مؤسسۀ مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
- صدوق، محمد بن علی (1413ق). من لا یحضره الفقیه. تصحیح علیاکبر غفاری. قم: جامعۀ مدرسین.
- طباطبائی، سیدمحمدحسین (1390ق). المیزان فی تفسیر القرآن. بیروت: مؤسسة الاعلمی للمطبوعات.
- طباطبائی، سیدمحمدحسین (1417ق). المیزان فی تفسیر القرآن. قم: دفتر انتشارات اسلامی.
- طباطبائی، سیدمحمدحسین (بیتا). المیزان فی تفسیر القرآن. قم: الاسلامیه.
- طبرسی، فضل بن حسن (1372). مجمع البیان فی التفسیر القرآن. ترجمۀ فضلالله طباطبایی و سیدهاشم رسولی محلاتی. قم: دفتر انتشارات اسلامی.
- طبسی، محمدجواد (1392). حقوق فرزند در مکتب اهلبیت. قم: بوستان کتاب.
- طوسی، جعفر بن حسن (1364). تهذیب الاحکام. تعلیقۀ سیدحسن موسوی خرسان. تهران: دار الکتب الاسلامیه.
- علوی، سیداسماعیل (1403). تغییر نگرش به فرزندآوری، رویکرد اسلامی و روانشناختی. قم: مؤسسۀ آموزشی و پژوهشی امام خمینی.
- فولادیوندا، محمد و نظری، خدیجه (1404). تحلیلی انتقادی از رویکردها و ابعاد اخلاقی سقط جنین. مطالعات اخلاق کاربردی.
- فولادیوندا، محمد و درویشی، زینب (1402). تحلیل و بررسی مقایسهای حیات طیبه از منظر علامه طباطبائی و علامه مصباح. پژوهشهای مابعدالطبیعه، 4(7)، 283ـ316.
- قرائتی، محسن (1383). تفسیر نور. تهران: مرکز فرهنگی درسهایی از قرآن.
- قرشی، علیاکبر (1412ق). قاموس قرآن. بیروت: دار الشروق.
- کلینی، محمد بن یعقوب (1407ق). الکافی. تحقیق علیاکبر غفارى و دیگران. تهران: دار الکتب الاسلامیه،.
- گودرزی، فرامرز و کیانی، مهرزاد (1386). پزشکی قانونی برای دانشجویان رشتۀ حقوق. قم: سمت.
- متقی هندی، علاءالدین علی بن حسامالدین (1419ق). کنزل العمال فی سنن الاقوال و الافعال. بیروت: دار الکتب العلمیه.
- مجلسی، محمدباقر (1403ق). بحار الانوار. بیروت: مؤسسة الوفاء.
- محدث نوری، حسین بن محمدتقی (1408ق). مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل. قم: مؤسسۀ آلبیت(ع).
- مصطفوی، حسن (1402ق). التحقیق فی کلمات القرآن الکریم. قم: مرکز الکتاب للترجمه و النشر.
- مکارم شیرازی، ناصر و دیگران (1374). تفسیر نمونه. تهران: دار الکتب الاسلامیه.
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Bana Kar , Roya, Fouladi vanda, Mohammad.(2025) The Right to Life and the Deprivation of Life (Abortion) of the Fetus in Verses and Hadiths. Ma`rifat-e Farhangi Ejtemai, 16(2), 81-100 https://doi.org/10.22034/marefatefarhangi.2025.5002105
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Roya Bana Kar ; Mohammad Fouladi vanda."The Right to Life and the Deprivation of Life (Abortion) of the Fetus in Verses and Hadiths". Ma`rifat-e Farhangi Ejtemai, 16, 2, 2025, 81-100
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Bana Kar , R, Fouladi vanda, M.(2025) 'The Right to Life and the Deprivation of Life (Abortion) of the Fetus in Verses and Hadiths', Ma`rifat-e Farhangi Ejtemai, 16(2), pp. 81-100
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Bana Kar , R, Fouladi vanda, M. The Right to Life and the Deprivation of Life (Abortion) of the Fetus in Verses and Hadiths. Ma`rifat-e Farhangi Ejtemai, 2025; 16(2): 81-100