Ma`rifat-e Farhangi Ejtemai, Volume 13, Issue 3, No 51, Year 2025 , Pages 89-108

    A Meta-Analysis of Seminarians' Works Confronting with Wittgenstein's Philosophy; with an Emphasis on Qom Seminary

    Article Type: 
    Research
    Writers:
    Majid Mufid Bujnordi / PhD Student of Muslims' Social Sciences, Baqir al-Uloom University / 3011367@gmail.com
    Abstract: 
    Wittgenstein's philosophical reflections about language and its many effects on various epistemological and philosophical fields have made seminarians face these thoughts. Examining these encounters and knowing their types is necessary for identifying the capacities, gaps, harms and possible risks in this regard. By examining the works of religious thinkers who have dealt with Wittgenstein's philosophy, the present research tries to present a systematic arrangement of these works and identify the types of this encounter. In the collection of data using the "snowball" method, 52 works including articles, books, and theses written since 1994 were collected. The data was collected using the "qualitative meta-analysis" method in two parts: 1. Descriptive findings with five indicators (time frame, scientific centers, format of works, classification of researchers and the role of researchers); 2. Qualitative review, using the criteria of "how to deal with Wittgenstein's philosophy", placing the works in seven categories and seven types of encounters with Wittgenstein's philosophy identified in Qom seminary. According to the meta-analysis results, the largest volume of written works (50%) have elaborated on Wittgenstein's philosophy and 21% have criticized those works; criticisms have mostly been at the level of logic, epistemology and vocabulary, and there has been no criticism on the philosophical level. Therefore, there is a quite noticeable gap for a coherent philosophical theory dealing with the philosophical foundations of Wittgenstein's theory, and this puts the most serious confrontation of the seminarians trying to use and compare his views with the topics of the principles of Islamic jurisprudence (17%) in the danger of getting caught in the epistemological foundations and requirements of his theories. This shows the necessity of a serious confrontation with Wittgenstein's philosophy at the fundamental philosophical level, for which Allameh Tabatabai's theory of "I’tibariyat" (the mentally posited facts) seems to have provided a suitable ground
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :فراتحلیل آثار حوزویان در مواجهه با فلسفه ویتگنشتاین؛ با تأکید بر حوزه‌ی علمیه قم
    Abstract: 
    تأملات فلسفی ویتگنشتاین درباره زبان و تأثیرات فراوان آن در حوزه‏های گوناگون معرفتی و فلسفی، اندیشمندان حوزوی را نیز به مواجهه با این اندیشه‏ها واداشته است. بررسی این مواجهات و شناخت انواع آن برای شناسایی ظرفیت‏ها، خلأها، آسیب‏ها و خطرات ممکن در این مواجهه ضروری می‏نماید. پژوهش حاضر با بررسی آثار اندیشمندان حوزوی که به مواجهه با فلسفه ویتگنشتاین پرداخته‏اند، می کوشد تا صورت‏بندی منظمی از این آثار ارائه کرده، انواع این مواجهه را شناسایی نماید. در گردآوری اطلاعات با روش «گلوله‏برفی» 52 اثر، اعم از مقاله، کتاب و پایان‏نامه به ‏دست آمد که از سال 1372 تاکنون نگارش شده است. داده‏ها با روش «فراتحلیل کیفی»، در دو بخش یافته‏های توصیفی با پنج شاخص (بازه زمانی، مراکز علمی، قالب آثار، دسته‏بندی پژوهشگران و نقش پژوهشگران) و در بخش بررسی کیفی نیز با معیار «نحوه مواجهه با فلسفه ویتگنشتاین»، آثار در هفت دسته قرار گرفته و براساس آن، هفت نوع مواجهه با فلسفه ویتگنشتاین در حوزه علمیه قم شناسایی شده است. طبق نتایج فراتحلیل، بیشترین حجم آثار نگاشته‏ شده (50%) به شرح و بسط فلسفه ویتگنشتاین پرداخته‏ و 21% آن آثار را نقد کرده؛ نقدها نیز بیشتر در سطح مباحث منطق، معرفت‏شناسی و الفاظ بوده و چندان به سطح فلسفی نمی پردازند. ازاین رو، خلأ وجود یک نظریه منسجم فلسفی برای مواجهه با بنیادهای فلسفی نظریه ویتگنشتاین کاملاً محسوس بوده و موجب شده تا جدی‏ترین مواجهه حوزویان که در جهت بهره‏گیری و مقایسه دیدگاه‏های وی با مباحث اصول فقه (17%) بوده، با خطر گرفتار شدن در مبانی و لوازم معرفتی نظریات وی مواجه شود و این مسئله ضرورت مواجهه جدی در سطح بنیادی فلسفی با فلسفه ویتگنشتاین را می نماید که به‏نظر می‏رسد نظریه «اعتباریات» علامه طباطبائی بستر مناسبی برای آن فراهم کرده است.
    References: 
    • آملي لاريجاني، صادق، 1380، «طرحي نو در تدوين و تبويب مباحث علم اصول»، پژوهش و حوزه، سال دوم، ش 5، ص 16ـ29.
    • ـــــ ، 1381، «فلسفه تحليلي و علم اصول؛ مباحث مقايسه‏اي»، پژوهش‏هاي اصولي، ش 2و3، ص 63-100.
    • ـــــ ، 1384الف، «علم اصول و فلسفه تحليلي»، نقد و نظر، سال دهم، ش 37و38، ص 4-24.
    • ـــــ ، 1384ب، «استدلال در اعتباريات»، پژوهش‏هاي فلسفي ـ کلامي، دوره ششم، ش 24، ص 4ـ30.
    • ـــــ ، 1385، «ضرورت تدوين فلسفه علم اصول»، پژوهش و حوزه، ش 27و28، ص 288-305.
    • ـــــ ، 1393، فلسفه علم اصول (شناخت علم اصول و فلسه آن)، قم، مدرسة علميه وليعصر.
    • ـــــ ، 1394، فلسفه علم اصول (علم اصول و نظريه اعتبار)، قم، مدرسه علميه وليعصر.
    • ابراهيمي‏پور، قاسم، 1390، «روش‏شناسي انديشه اجتماعي دورکيم، وينچ و علامه طباطبائي»، معرفت فرهنگي اجتماعي، ش 2، ص 103-124.
    • اسکندري ليري، عيسي، 1391، نظريه زباني ويتگنشتاين و دلالت‏هاي آن در انديشه اجتماعي وينچ؛ با تأکيد بر ديدگاه محقق اصفهاني، پايان‏نامه کارشناسي ارشد، قم، دانشگاه باقرالعلوم.
    • بخشايش، رضا، 1379، «فلسفه زبان ويتگنشتاين؛ متقدم و متأخر»، حوزه و دانشگاه، ش 24و25، ص 58ـ96.
    • حائري يزدي، مهدي، 1379، فلسفه تحليلي، تقرير عبدالله نصري، تهران، مؤسسه فرهنگی دانش و اندیشه معاصر.
    • ـــــ ، 1384، جستارهاي فلسفي، به‏اهتمام عبدالله نصري، تهران، مؤسسة پژوهشي حکمت و فلسفه ايران.
    • ـــــ ، 1385، فلسفه تحليلي و نظريه شناخت در فلسفه اسلامي، تقرير عبدالله نصري، تهران، علم.
    • حسين‏زاده يزدي، مهدي و علي‌اكبر احمدي افرنجامي، 1391الف، «سوژه در تراکتاتوس با توجه به تفسير ديويد پيرس»، متافيزيک، سال چهارم، ش 14، ص 31ـ50.
    • ـــــ ، 1391ب، «کانت و تراکتاتوس با توجه به تفسير ديويد پيرس»، غرب‏شناسي بنيادي، سال سوم، ش 2، ص 57ـ74.
    • حسين‌زاده يزدي، مهدي، 1393، «رابطه زبان و واقعيت از منظر ويتگنشتاين متأخر با توجه به تفسير ايلهام ديلمن»، مطالعات جامعه‏شناختي، دوره بيست و يكم، ش 1، ص 121ـ145.
    • ـــــ ، 1394، «نقد و بررسي تفسير ايده‏آليستي ويليامز از ويتگنشتاين متأخر»، متافيزيک، سال هفتم، ش 19، ص 83-108.
    • حسيني، مالک، 1386، «ويتگنشتاين در ايران»، روزنامه اعتماد، سال ششم، ش 1567، ص 5.
    • خلعتبري، جواد، 1387، آمار و روش تحقيق، تهران، پردازش.
    • ديرباز، عسگر و مجتبي تصديقي شاهرضايي، 1398، «مفهوم صورت زندگي؛ سنگ بنايي براي فلسفه متأخر ويتگنشتاين»، پژوهش‏هاي فلسفي ـ کلامي، سال بيست و يكم، ش 4، پياپي 82، ص 55-80.
    • رستمي‏کيا، مجتبي، 1394، روش‏شناسي تطبيقي فلسفه زبان متعارف با تأکيد بر آراء ويتگنشتاين متاخر، جان ال. آستين و علم اصول فقه با تأکيد بر آراء محقق اصفهاني، پايان‏نامه کارشناسي ارشد، قم، دانشگاه باقرالعلوم.
    • رقوي، جواد، 1386، «ديدگاه معرفت‏شناختي ويتگنشتاين»، الهيات و حقوق، ش 24، ص 155-179.
    • ساجدي، ابوالفضل، 1384، «ايمان‏گرايي و فلسفه ويتگنشتاين»، قبسات، ش35، ص 159ـ180.
    • ـــــ ، 1385، زبان دين و زبان قرآن، چ دوم، قم، مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني.
    • ـــــ ، 1390، «هستي‏شناسي معنا»، معرفت فلسفي، سال نهم، ش 2، ص 85ـ113.
    • ـــــ ، 1392، زبان قرآن (با نگاهي به چالش‏هاي کلامي تفسير)، قم، مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني.
    • عبداللهي، محمدعلي و طالب جابري، 1398، «ويتگنشتاين، معجزه وجود، حيرت و مواجهه با زبان»، پژوهش‏هاي هستي‏شناختي، سال هشتم، ش 16، ص 37ـ58.
    • عبداللهي، محمدعلي و فاطمه فرهانيان، 1390، «نتايج و لوازم معرفت‏شناختي انکار زبان خصوصي»، حکمت و فلسفه، سال هفتم، ش 3، ص 103ـ120.
    • عبداللهي، محمدعلي، 1384الف، «نظريه افعال گفتاري»، پژوهش‏هاي فلسفي ـ کلامي، سال ششم، ش 24، ص 91-119.
    • ـــــ ، 1384ب، «طبقه‏بندي افعال زباني در فلسفه تحليلي و علم اصول»، نقد و نظر، سال دهم، ش 39و40، ص 207-231.
    • ـــــ ، 1391، «ارتباط زباني به‏مثابه فعل»، پژوهش‏هاي اصولي، سال چهارم، ش 12، ص 74-94.
    • ـــــ ، 1393، «مسئله زبان خصوصي»، متافيزيک، دوره ششم، ش 17، ص 1ـ14.
    • فرهادزاده، علي‏محمد و سيدامير سيدجعفري، 1398، «بررسي تطبيقي تئوري صورت حيات ويتگنشتاين و عرف خاص فقاهتي»، انديشه نوين ديني، سال پانزدهم، ش 58، ص 71ـ82.
    • قائمي‌نيا، عليرضا، 1372الف، «نگاهي به فلسفه ويتگنشتاين(1)»، معرفت، سال اول، ش 5، ص 16ـ22.
    • ـــــ ، 1372ب، «نگاهي به فلسفه ويتگنشتاين(2)»، معرفت، سال اول، ش 6، ص 28ـ35.
    • ـــــ ، 1382، «شکاکيت معناشناختي ويتگنشتاين و کواين»، سروش انديشه، ش 5، ص 94-117.
    • ـــــ ، 1385، «كريپکي و مفهوم پيروي از قاعده»، ذهن، دوره هفتم، ش 28، ص 27ـ42.
    • قمي، محسن، 1384، «تأثير نظريه بازي‏هاي زباني ويتگنشتاين بر فلسفه ليوتار»، انديشه ديني، دوره پنجم، ش 16، ص 61-92.
    • کياشمشکي، ابوالفضل و پدرام انوري، 1396، «مفهوم قاعده در فلسفه علوم اجتماعي پيتر وينچ»، روش‏شناسي علوم انساني، سال بيست و سوم، ش 93، ص33ـ55.
    • كياشمشكي، ابوالفضل و سيدعلي هاشمي، 1391، «نسبت نظريه معنا با واقع‏گرايي؛ با تأکيد بر نظريه معنا نزد علامه طباطبائي»، ذهن، ش 49، ص 5-29.
    • محمدي، عبدالله، 1398الف، «تأملي در نظريه بازي‏هاي زباني ويتگنشتاين متأخر»، انديشه ديني (دانشگاه شيراز)، دوره نوزدهم، ش 4، پياپي73، ص 95-116.
    • ـــــ ، 1398ب، «زمينه‏هاي نسبي‏گرايي معرفتي در تفکر ويتگنشتاين»، ارائه‌شده در گروه علمي معرفت‏شناسي مجمع عالي حکمت اسلامي، در: http://hekmateislami.com/.
    • ـــــ ، 1399، «بررسي ديدگاه ويتگنشتاين متأخر درباره گزاره‏هاي پايه»، پژوهش‏هاي معرفت‏شناختي، ش 2، ص 181-198.
    • ملکوم، نورمن، 1380، «ويتگنشتاين متقدم و متأخر»، ترجمة رضا بخشايش، پژوهش‏هاي فلسفي کلامي، ش 9و10، ص 100-134.
    • ملكيان،‌ مصطفي، 1384، «مباحث الفاظ اصول فقه در ميان دانش‏هاي زباني»، نقد و نظر، سال دهم، ش 1و2، ص 71-104.
    • ـــــ ، 1389الف، دروس استاد ملکيان؛ فلسفه تحليلي، تهران و قم، واحد تکثير دانشکده الهيات و معارف اسلامي دانشگاه تهران و کتابخانه تخصصي دانشگاه اديان و مذاهب.
    • ـــــ ، 1389ب، درس‏گفتارهاي انسان‏شناسي فلسفي به‏روش تحليلي، در: https://3danet.ir/philosophical-anthropology-malekian.
    • موسوي کريمي، ميرسعيد، 1400، درآمدي بر فلسفه زبان و زبان دين، قم، دانشگاه مفيد.
    • Mousavi Karimi, Mirsaʻid and Khadije Hasanbeykzāde, 2015, "Introspection and Wittgenstein's View on Private Language Argument", Wisdom and Philosophy, V 11, N. 2, p. 43-58.
    • Wittgenstein, Ludwig, 1958, Philosophical Investigations, tanslated by G.E.M. Anscombe, Macmillan, New York.
    • _____ , 1961, Tractatus Logico-Philosophicus, translated by D.F. Pears and B.F. McGuinness, introduted by Bertrand Russell, Routledge & Kegan Paul, London.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Mufid Bujnordi , Majid.(2025) A Meta-Analysis of Seminarians' Works Confronting with Wittgenstein's Philosophy; with an Emphasis on Qom Seminary . Ma`rifat-e Farhangi Ejtemai, 13(3), 89-108

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Majid Mufid Bujnordi ."A Meta-Analysis of Seminarians' Works Confronting with Wittgenstein's Philosophy; with an Emphasis on Qom Seminary ". Ma`rifat-e Farhangi Ejtemai, 13, 3, 2025, 89-108

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Mufid Bujnordi , M.(2025) 'A Meta-Analysis of Seminarians' Works Confronting with Wittgenstein's Philosophy; with an Emphasis on Qom Seminary ', Ma`rifat-e Farhangi Ejtemai, 13(3), pp. 89-108

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Mufid Bujnordi , M. A Meta-Analysis of Seminarians' Works Confronting with Wittgenstein's Philosophy; with an Emphasis on Qom Seminary . Ma`rifat-e Farhangi Ejtemai, 2025; 13(3): 89-108