Ma`rifat-e Farhangi Ejtemai, Volume 12, Issue 4, No 48, Year 2025 , Pages 7-22

    A Critical Analysis of Transition from Traditional Anthropology to Modern Anthropology in the West

    Article Type: 
    Research
    Writers:
    Ghorban ali Fekrat / PhD Student of Sociology, the Imam Khomeini Institute for Education and Research / qa.fekrat@gmail.com
    ✍️ Akbar Mirsepah / Assistant Professor at the Department of Philosophy, IKI / mirsepah@qabas.net
    Abstract: 
    The fact that human beings are first and foremost thirsty for knowledge of other things rather than knowledge of self may seem humorous and exaggerated. But the history of thought and science confirms it. This is the reason why anthropology is still young and undeveloped, despite its critical importance. With the emergence of modern worldview in the Christian West, anthropology also underwent a fundamental transformation. The transition from traditional to modern anthropology in the West is the subject of the critical analyses of this paper. While critically examining the traditional ideas of Western anthropology - with mainly philosophical, religious, and mythological backgrounds - the paper described, analyzed, and criticized this process and transition to modern - scientific anthropology. Finally, the weaknesses and shortcomings of modern anthropology were discussed. Lack of methodological multiplicity, having only one resource, and most importantly, the absence of moral instructions, and weakness in justifying moral issue are among the most important gaps in modern anthropology.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :تحلیل انتقادی گذار از انسان‌شناسی سنتی به انسان‌شناسی مدرن در غرب
    Abstract: 
    این واقعیت که انسان ها بیش و پیش از همه، راجع به چیزهای دیگر عطش دانایی داشته اند تا شناخت خودشان، شاید طنزآمیز و در عین حال اغراق آمیز به نظر رسد. اما از قضا تاریخ تفکر و علم بر آن مهر تأیید می نهد. این امر موجب شده که انسان شناسی به رغم اهمیت خطیرش، هنوز جوان و ناشکفته بنماید. با ظهور جهان نگری مدرن در غرب مسیحی، انسان شناسی نیز دچار دگردیسی بنیادین گردید. گذار از انسان شناسی سنتی به مدرن در غرب، موضوع تحلیل های انتقادی نوشتار پیش روست. ما ضمن بررسی انتقادی اندیشه های سنتی انسان شناسی غربی ـ که عمدتاً صبغه‌ی فلسفی، دینی و اسطوره ای داشته اند ـ در باب ، فرایند و چگونگی گذار آن به انسان شناسی مدرن / علمی را توصیف، تحلیل و نقد کرده ایم. در نهایت به اجمال، ضعف ها و کاستی های انسان شناسی مدرن را نشان داده ایم: فقدان تکثر روشی، تک منبعی بودن آن و از همه مهم تر، غیاب دستورالعمل اخلاقی، و ضعف آن در توجیه امر اخلاقی از مهم ترین خلأهای انسان شناسی مدرن است.
    References: 
    • ارسطو، 1366، دربارۀ نفس، ترجمة علی‌محمد داودی، چ دوم، تهران، حكمت.
    • استيونسن، ليزلي و همكاران، 1396، دوازده نظريه در‌بارۀ طبيعت بشر، ترجمة ميثم محمداميني، تهران، نشر نو‌.
    • پرایس، آ. و. در: تایلور، سی.سی.، 1393، تاریخ فلسفه راتلج، ج 1 (از آغاز تا افلاطون)، ترجمة حسن مرتضوی، چ دوم، تهران، چشمه.
    • پوپر، ک. آر، 1380، جامعۀ باز و دشمنان آن، ترجمه عزت‌الله فولادوند، چ سوم، تهران، خوارزمی.
    • تایلور، سی.سی، 1393، تاریخ فلسفه راتلج، ج 1 (از آغاز تا افلاطون)، ترجمة حسن مرتضوی، چ دوم، تهران، چشمه.
    • تریگ، راجر، 1382، دیدگاه‌هایی دربارۀ سرشت آدمی (رویکردی تاریخی)، ترجمة جمعی از مترجمان، تهران، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
    • ديرکس، هانس، 1380، انسان‌شناسي فلسفي، ترجمة محمدرضا بهشتي، تهران، هرمس.
    • روه، در: تایلور، سی.سی، 1393، تاریخ فلسفه راتلج، ج 1 (از آغاز تا افلاطون)، ترجمة حسن مرتضوی، چ دوم، تهران، چشمه.
    • ریتزر، جورج، 1395، نظريه جامعه‌شناسي، ترجمة هوشنگ نايبي، چ دوم، تهران، نشر ني.
    • سرل، جان، 1396، ساخت واقعيت اجتماعي، ترجمة ميثم ‎محمداميني، چ دوم، تهران، فرهنگ نشر نو.
    • صدرالمتألهين، 1383، الحكمة المتعالية في الاسفار العقلية الاربعة، تصحیح و تحقیق غلامرضا اعواني، اشراف و مقدمه سیدمحمد خامنه‌ای، تهران، بنیاد حکمت اسلامی صدرا.
    • طباطبائی، سيدمحمدحسین، 1364، اصول فلسفه و روش رئالیسم، مقدمه و پاورقی مرتضی مطهری، تهران، صدرا.
    • کنی، آنتونی، 1398، تاریخ فلسفۀ غرب (فلسفۀ باستان)، ترجمة رضا یعقوبی، تهران، بنگاه نشر و ترجمه کتاب پارسه.
    • گالوپ، دیوید در: فورلی دیوید، 1392، تاریخ فلسفه راتلج، ج2، ترجمة علی معظمی، چ دوم، تهران، چشمه.
    • مورفي، نانسي، 1391، چيستي سرشت انسان: (نگاهي از منظر علم، فلسفه و الهيات مسيحي)، ترجمة علي شهبازي و سيدمحسن اسلامي، قم، دانشگاه اديان و مذاهب.
    • نيگل، تامس، 1392، ذهن و کيهان، ترجمة جواد حيدري، تهران، نگاه معاصر.
    • وال، ژان، 1375، بحث در مابعدالطبيعه، ترجمة يحيي مهدوي و همکاران، تهران، خوارزمي.
    • ویتگنشتاین، لودویگ یوزف یوهان، 1371، رسالة منطقی ـ فلسفی، ترجمة میرشمس‌الدین ادیب‌سلطانی، تهران، امیرکبیر.
    • هابز، توماس، 1380، لویاتان، ترجمة حسین بشیریه، تهران، نشر ني.
    • هایدگر، مارتین، 1385، متافيزيک چيست، ترجمة سياوش جمادي، چ سوم، تهران، ققنوس.
    • هايدگر، مارتين، 1386، هستی و زمان، ترجمة سیاوش جمادی، تهران، ققنوس.
    • MacKeon, R., 1941, selections from Mediaval Philosophers, 2vols, New York, Cribner’s.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Fekrat, Ghorban ali, Mirsepah, Akbar.(2025) A Critical Analysis of Transition from Traditional Anthropology to Modern Anthropology in the West . Ma`rifat-e Farhangi Ejtemai, 12(4), 7-22

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Ghorban ali Fekrat; Akbar Mirsepah."A Critical Analysis of Transition from Traditional Anthropology to Modern Anthropology in the West ". Ma`rifat-e Farhangi Ejtemai, 12, 4, 2025, 7-22

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Fekrat, G, Mirsepah, A.(2025) 'A Critical Analysis of Transition from Traditional Anthropology to Modern Anthropology in the West ', Ma`rifat-e Farhangi Ejtemai, 12(4), pp. 7-22

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Fekrat, G, Mirsepah, A. A Critical Analysis of Transition from Traditional Anthropology to Modern Anthropology in the West . Ma`rifat-e Farhangi Ejtemai, 2025; 12(4): 7-22