Ma`rifat-e Farhangi Ejtemai, Volume 13, Issue 2, No 50, Year 2025 , Pages 99-118

    Investigating the Relationship between the Pattern of "Ethnic Assimilation" and "Islamic Assimilation"

    Article Type: 
    Research
    Writers:
    Mohammad mostafaee / Assistant Professor, Ministry of Science and Research Technology / mohammadmostafaee58@yahoo.com
    Abstract: 
    Dealing with the ethnic diversity of societies, "assimilation" is one of the patterns pursued by some governments with the aim of creating internal cohesion. There are two general approaches to assimilation as an approach: first is the negation of ethnic and cultural symbols without preferring a specific ethnic group; and second is the negation of ethnic and cultural symbols moving towards the superior and ruling ethnic group. On the other hand, one of Islam’s teachings is to create unity in the ummah. This raises the suspicion of the similarity between the Islamic view and the "assimilation" approach, which seems to be a problem in itself. However, the policy of "ethnic assimilation", with both approaches, can be criticized by reason and the Divine law in various aspects. The principle of ethnic diversity and the formation of ethnic identity is a natural and, of course, non-intrinsic matter that Islam accepts and believes it has some benefits. This principle criticizes both approaches. Ethnic discrimination and superiority, which is the pillar of one of the approaches to assimilation, is not acceptable. Dealing with ethnic traditions is not always the same. There are four approaches to different traditions in Islam: "acceptance", "acceptance along with guidance and rectification", "silence and permissiveness" and "non-acceptance". Unlike the issue of ethnicity, "Islamic assimilation" is the same for all ethnic groups and societies, and the ideology is based on faith and human values. This ideology is easily realized because human societies and ethnicities are of the same type and it is considered as the end point of the human world. The method of this research is "content analysis" using rational arguments.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :بررسی نسبت الگوی «همانندسازی قومی» با «همانندسازی اسلامی»
    Abstract: 
    یکی از الگوها در مواجهه با تنوع قومی جوامع، «همانندسازی» است که از سوی برخی حکومت ها با هدف ایجاد انسجام داخلی دنبال می شود. در همانندسازی به مثابه یک رهیافت، دو رویکرد کلی وجود دارد: در یکی نفی نمادهای قومی و فرهنگی بدون ترجیح قومی خاص، و در دیگری نفی نمادهای قومی و فرهنگی به سمت قوم برتر و حاکم. از سوی دیگر، یکی از آموزه های دین اسلام ایجاد وحدت در امت است. همین امر شبهه مشابهت دیدگاه اسلام با رهیافت «همانندسازی» را به ذهن متبادر ساخته، خود یک مسئله به نظر می رسد. اما سیاست «همانندسازی قومی» با هر دو رویکرد، از وجوه گوناگون، توسط عقل و شرع محل نقد است. اصل تنوع اقوام و شکل گیری هویت قومی امری طبیعی و البته غیر ذاتی بوده که اسلام آن را پذیرفته و برای آن مصالحی قائل است. این اصل هر دو رویکرد را به نقد می کشد. تبعیض و برتری قومی به مثابه ستون یکی از رویکردهای همانندسازی مردود است. نوع برخورد با سنت های قومی نیز یکسان نیست. چهار رویکرد «پذیرش»، «پذیرش همراه با جهت دهی و اصلاح»، «سکوت و مباح انگاری» و «عدم پذیرش» از سوی اسلام در قبال سنت ها وجود دارد. محور «همانندسازی اسلامی» برخلاف مسئله قومیت، نسبت به همه اقوام و جوامع یکسان بوده و آن ایدئولوژی مبتنی بر ارزش های انسانی و ایمانی است. امکان تحقق این ایدئولوژی به این سبب که جوامع بشری و اقوام نوعی واحدند، میسر است و نقطه نهایی سیر جهان بشری به شمار می رود. شیوه انجام این پژوهش «تحلیل محتوایی» با بهره گیری از استدلال های عقلانی است.
    References: 
    • نهج‌البلاغه، 1379، ترجمة محمد دشتي، قم، مشهور.
    • ابن‌‌حيون، نعمان‌بن محمد مغربى، 1385ق، دعائم الإسلام، ط. الثانیه، قم، بي‌نا.
    • ابن‌‌شعبه حرانى، حسن‌بن علي، 1382، تحف العقول، ترجمة صادق حسن‌زاده، قم‏، آل‌علی.
    • احمدی، حمید، 1383، هویت، ملیت، قومیت، تهران، مؤسسة تحقیقات و توسعه علوم انسانی.
    • امينى، عبدالحسین، بي‌تا، الغدير، ترجمة جمعى از نويسندگان،‏ تهران‏، بنياد بعثت‏.
    • اوزکریملی، اموت، 1383، نظریه‌های ناسیونالیسم، ترجمة محمدعلی قاسمی، تهران، تمدن ایرانی.
    • آلوسى، سيدمحمود، 1415ق، ‏روح المعانى فى تفسير القرآن العظيم‏، بيروت،‏ دارالكتب العلميه‏.
    • برتون، رولان، 1380، قوم‌شناسی سياسي، ترجمة ناصر فکوهي، تهران، نشر ني.
    • بيهقي، احمدبن حسين، 1424ق، السنن الکبری، بيروت، دارالکتب العلميه.
    • جواد، على، 1970م، المفصل فى تاريخ العرب قبل الاسلام، بيروت، دارالعلم للملايين.
    • حرعاملى، محمدبن حسن، 1409ق، وسائل الشيعه، قم‏، مؤسسة آل‌البيت.
    • خندان، علي‌اصغر، 1393، منطق کاربردي، تهران، سمت.
    • راجر، مارتین، 1375، سیاست قومی، ترجمة مؤسسة پژوهش‌های اجتماعی، تهران، بینش.
    • ساروخاني، باقر، 1370، دائرة‌المعارف علوم اجتماعی، تهران، کيهان.
    • شاين، ادگار، 1388، فرهنگ سازمانی، ترجمة محمدابراهيم محجوب، تهران، سازمان فرهنگی فرا.
    • شريف رضي، محمدبن حسين، 1422ق، المجازات النبويه، قم، دارالحديث.
    • شکيبا، احمد، 1394، بررسی اقليت‌های قومي، دينی و مذهبی با تأکيد بر جامعه ايران، تهران، اطلاعات.
    • صادقی تهرانی، محمد، 1366، البلاغ فی التفسير القرآن بالقرآن، تهران، مکتبه محمدالصادق الطهرانی.
    • صالحی امیری، سیدرضا، 1388، مدیریت منازعات قومی، تهران، مرکز تحقیقات استراتژیک.
    • صدری افشار، غلامحسن و همكاران، 1389، فرهنگنامه فارسی، تهران، فرهنگ معاصر.
    • طباطبائی، سيدمحمدحسين، 1362، الميزان، قم، انتشارات اسلامی.
    • ـــــ ، 1374، الميزان، ترجمة سيدمحمدباقر موسوی همداني، قم، انتشارات اسلامی.
    • فاضلي، مهسا، 1384، «مواجهه قرآن با فرهنگ‏‌های عصر نزول»، پژوهش‌هاي قرآني، ش 42و43، ص 228-263.
    • کليني، محمدبن يعقوب، 1407ق، الکافي، قم، دارالکتب الاسلاميه.
    • ـــــ ، 1381، ‏بهشت كافى (ترجمه روضه كافى)، ترجمة حمیدرضا آژير، قم‏، سرور.
    • ماتيل، الکساندر، 1383، دائرة المعارف ناسيوناليسم قومی، ترجمة کامران فاني، تهران، وزارت امور خارجه.
    • مارجر، مارتين، 1377، «سياست قومی»، ترجمة اصغر افتخاري، مطالعات راهبردی، پيش‌شماره اول، ص 153-182.
    • مایشویچ، سینشا، 1394، جامعه‌شناسی قومیت، ترجمة پرویز دلیرپور، تهران، سبزان و آمه.
    • مطهری، مرتضی، 1382، مجموعه آثار، تهران، صدرا.
    • معین، محمد، 1386، فرهنگ معین، تهران، زرین.
    • مقصودی، مجتبی، 1380، تحولات قومی در ایران،علل و زمینه‌ها، تهران، مؤسسة مطالعات ملی.
    • مکارم شيرازي، ناصر و همكاران، 1379، تفسير نمونه، تهران، دارالکتب الاسلاميه.
    • مؤسسة مطالعات ملی، 1374، اقوام و اقليت‌‌‌ها در ممالک محروسه، تهران، مؤسسة مطالعات ملی.
    • Yinger, J. M., 1985, Assimilation in the United States, Washington DC, Urban Institute Press
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    mostafaee, Mohammad.(2025) Investigating the Relationship between the Pattern of "Ethnic Assimilation" and "Islamic Assimilation". Ma`rifat-e Farhangi Ejtemai, 13(2), 99-118

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Mohammad mostafaee."Investigating the Relationship between the Pattern of "Ethnic Assimilation" and "Islamic Assimilation"". Ma`rifat-e Farhangi Ejtemai, 13, 2, 2025, 99-118

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    mostafaee, M.(2025) 'Investigating the Relationship between the Pattern of "Ethnic Assimilation" and "Islamic Assimilation"', Ma`rifat-e Farhangi Ejtemai, 13(2), pp. 99-118

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    mostafaee, M. Investigating the Relationship between the Pattern of "Ethnic Assimilation" and "Islamic Assimilation". Ma`rifat-e Farhangi Ejtemai, 2025; 13(2): 99-118