Ma`rifat-e Farhangi Ejtemai, Volume 12, Issue 3, No 47, Year 2025 , Pages 27-44

    The Meaning and Application of Silence in Different Cultures; Emphasizing its Position in Islamic Thought

    Article Type: 
    Research
    Writers:
    Hasan Usefzadeh / Assistant Professor, Department of Social Studies and Communication Al-Mustafa International University / Usefzadeh.h@Gmail.com
    Abstract: 
    The field research in different countries shows that the role of non-verbal communication is much more effective in transmitting information than verbal communication. The message is conveyed without the use of words in non-verbal communication. The non-verbal aspects of communication include facial language, visual contact language, standing language, voice language, body language, color language, smell language, time language, and place language. There is a kind of silent language called "silence" that is less considered. However, its role in communication, especially in intercultural communication, can be ignored. So, the question is, what is the meaning and function of silence in different cultures? This study uses a descriptive-analytical method, emphasizing the "realism method" of Shahid Sadr and relying on accessible documents and data while answering the question, it examines the view of Islam in this regard, since understanding the meaning of the audience's communication actions is important for effective communication and overcoming misunderstandings. The findings of this study show that silence is also an important form of communication that its meaning and role vary from culture to culture. In Islamic culture and thought, it is considered as a kind of communication model that can have important implications and consequences.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :معنا و کارکرد سکوت در فرهنگ‌های مختلف با تأکید بر جایگاه آن در اندیشه‌ی اسلامی
    Abstract: 
    پژوهش های میدانی در کشورهای مختلف نشان می دهد که نقش ارتباطات غیرکلامی، در انتقال اطلاعات در مقایسه با ارتباطات کلامی بسیار مؤثرتر است. در ارتباطات غیرکلامی، پیام بدون استفاده از کلمات منتقل می شود. از ابعاد غیرکلامی ارتباطات، می توان به زبان حالت و چهره، زبان تماس دیداری، زبان طرز ایستادن، زبان صدا، زبان تن پوش، زبان رنگ، زبان بو، زبان زمان و زبان مکان اشاره کرد. در این میان، نوعی زبان خاموش یعنی «سکوت» هم وجود دارد که کمتر مورد توجه قرار می گیرد. با این همه، نمی توان نقش آن را در ارتباطات، به ویژه در ارتباطات میان فرهنگی نادیده گرفت. بنابراین، پرسشی که مطرح می شود اینکه معنا و کارکرد سکوت در فرهنگ های مختلف چیست؟ ازآنجاکه درک معنای کنش های ارتباطی مخاطبان برای برقراری ارتباط مؤثر و غلبه بر سوء تفاهمات اهمیت دارد، این پژوهش با استفاده از روش توصیفی ـ تحلیلی، با تأکید بر «روش واقع گرایی» شهید صدر و با تکیه بر اسناد و داده های قابل دسترس، ضمن پاسخ به پرسش مذکور، به یافتن دیدگاه اسلام در این خصوص پرداخت. یافته ها حاکی از این است که سکوت نیز گونه ای مهم از ارتباط به شمار می رود که معنا و نقش آن از فرهنگی به فرهنگ دیگر متفاوت است. در فرهنگ و اندیشه اسلامی نیز نوعی الگوی ارتباطی تلقی می شود که می تواند دلالت ها و پیامدهای مهمی به دنبال داشته باشد.
    References: 
    • نهج‌البلاغه، 1377، ترجمة سيدعلي‌نقي فيض‌الاسلام، چ دوم، تهران، فقيه.
    • ابوالقاسمي، محمدجواد و سيدمهدي سجادي، 1385، پژوهشي در چالش‌هاي فرهنگي توسعه فرهنگ ديني، چ دوم، تهران، عرش‌پژوه.
    • ايازي، سيدمحمدعلي، 1383، «تفسير موضوعي از نگاه شهيد صدر»، پيام جاويدان، ش 2، ص 35-48.
    • ایروانی، جواد و همكاران، 1387، فرهنگ روابط اجتماعی در آموزه‌های اسلامی، مشهد، دانشگاه علوم رضوی.
    • بري، باقر، 1422ق، فقه‌النظريه عندالشهيد الصدر، بيروت، دارالهادي.
    • تميمي آمدي، عبدالواحدبن محمد، 1410ق، غررالحکم و دررالکلم، تصحيح سيدمهدي رجائي، چ دوم، قم، دارالکتب الاسلامي.
    • حسن‌رضايي، حسين، 1395، «نظريه پنجره شکسته و بازخواني برخي حکايت‌ها و ضرب‌المثل‌ها در ادبيات فارسي»، جامعه پژوهی فرهنگی، سال هفتم، ش 4، ص 79-93.
    • خوانساري، رسول، 1393، «پنجره شکسته و نظارت بانکي»، تازه‌هاي اقتصاد، ش 144، ص 92-96.
    • ديميک، سالي، 1385، ارتباط موفقيت‌آميز با NLP، ترجمة علي اسماعيلي، چ دوم، تهران، شباهنگ.
    • زمخشري، محمودبن عمر، 1415ق، الکشاف عن حقائق غوامص التنزيل، بيروت، دارالکتب العلميه.
    • ستوده، هدايت‌الله و ايرج کمالي، 1387، جامعه‌‌شناسي با تأکيد بر ديدگاه‌‌هاي کارکردگرايي، تضاد و کنش متقابل نمادين، تهران، نداي آريانا.
    • سماور، لاري ا و همكاران، 1379، ارتباط بين فرهنگ‌ها، ترجمة غلامرضا کياني و سيداکبر ميرحسيني، تهران، باز.
    • شوتس ايشل، رينر، 1391، جامعه‌شناسي ارتباطات، ترجمة کرامت‌الله راسخ، تهران، نشر ني.
    • صادق‌وند، مجتبي، 1398، «اهميت و ارزش سكوت و خاموشي و آثار آن»، كيهان، 16 آذر.
    • صدر، سيدمحمدباقر، 1381، سنت‌هاي تاريخ در قرآن، ترجمه و تحقيق سيدجمال‌الدين موسوي، چ سوم، تهران، تفاهم.
    • ـــــ ، 1424ق، المدرسۀ الاسلاميه، چ دوم، قم، مرکز الابحاث و الدراسات التخصصيه للامام الشهيد الصدر.
    • طباطبائی، سيدمحمدحسین، 1390ق، المیزان في تفسیر القرآن، بیروت، مؤسسة الاعلمی للمطبوعات.
    • عارف‌زاده، الياس، 1380، «سکوت اخلاقي و عرفاني در مثنوي»، پژوهشنامه اخلاق، ش 10، ص 150-175.
    • کاکائي، قاسم و اشكان بحراني، 1388، «کارکردهاي الاهياتي سکوت در آثار مولانا»، فلسفه و کلام اسلامي، دفتر 1، ص 120-150.
    • کليني، محمدبن يعقوب، 1407ق، الکافي، تصحيح علي‌اکبر غفاري و محمد آخوندي، چ چهارم، تهران، دارالکتب الاسلاميه.
    • کوزر، لوئيس، 1373، زندگي و انديشه بزرگان جامعه‌‌شناسي، ترجمة محسن ثلاثي، تهران، علمي و فرهنگي.
    • کوئن، بروس، 1386، درآمدي بر جامعه‌‌شناسي، ترجمة محسن ثلاثي، تهران، توتيا.
    • گوديکانست، ويليام؛ ۱۳۸۳، پيوند تفاوت‌ها، ترجمة علي کريمي و مسعود هاشمي، تهران، تمدن ايراني.
    • مجلسي، محمدباقر، 1403ق، بحارالانوار، تصحيح جمعي از محققان، چ دوم، بيروت، دار احياء التراث العربي.
    • محسنيان‌راد، مهدي، 1391، ارتباط انساني، تهران، سمت.
    • محمدي ري‌شهري، محمد، 1386، ميزان‌الحكمه، قم، دارالحديث.
    • مرادي، حجت‌الله، 1389، اقناع‌سازي و ارتباطات اجتماعي، چ دوم، تهران، ساقي.
    • معاديخواه، عبدالمجيد، 1372، فرهنگ آفتاب، تهران، ذره.
    • مکارم شيرازي، ناصر، 1387، اخلاق در قرآن، قم، امام علي.
    • يساقي، علي‌اصغر، 1389، «تحليل مباني و رويکرد شهيد صدر به تفسير موضوعي»، فقه و تاريخ تمدن، ش 25، ص 196-217.
    • Abu-Shihab, Ibrahim, 2013, “Forms and Functions of Communicative Silence in Jordan”, Eskiyeni, n. 27, p 147-153.
    • Anderson, F. E., 1992, “The enigma of the college classroom: Nails that don’t stick up”, in A Handbook for Teaching English at Japanese Colleges and Universities, P. Wadden (ed.), Oxford, Oxford University Press.
    • Argyle, M., 1972, The Psychology of Interpersonal Behaviour, Harmondsworth, Penguin.
    • Biggs, A. P. and Edwards, V, 1993, “I treat them all the same’: Teacher-pupil talk in multiethnic classrooms”, in Language and Literacy in Social Context, D. Graddol, J. Maybin and B. Stierer (eds),Clevedon, Multilingual Matters.
    • Blimes, J., 1994, “Constituting silence: Life in the world of total meaning”, Semiotica, n. 98 (1/2), p 73–87.
    • Braman, Sandra, 2007, “when Nightingales Break the Law: Silence and the Construction of Reality”, Ethics and Information Technology, n. 9, p 281–295.
    • Bruneau, J.J, 1973, “Communicative Silences: Forms and Functions”, Journal of Communication, n. 32 (1), p 17-46.
    • Chomsky, N, 1979, On Cognitive Structure and Development: A Reply to Piaget, Massioni Palmarini (ed.), Language and Learning, p 35-52.
    • Davanizhad, K., 2009, “Cross-Cultural Communication and Translation”, Translation Journal, n. 13 (4), p 1-10.
    • Eades, D., 1992, Aboriginal English and the Law: Communicating with aboriginal English speaking clients. A handbook for legal practitioners, Brisbane, Queensland Law Society.
    • Erkman, P, 1976, “Movements with Precise Meanings”, Journal of Communication, n. 26, p 14-16.
    • Goffman, E., 1967, Interaction Ritual, Garden City, New York, Doubleday.
    • Gudykunst, W. B, 2003, Intercultural communication theory: Current perspectives, Berverly Hills, Sage.
    • Heilbronn, Robert C., 2004, “Sea gulls, butterflies, and grasshoppers: A brief history of the butterfly effect in nonlinear dynamics”, American Journal of Physics, n. 72, p 425_427.
    • Howells, Jeremy, 1996, “Tacit Knowledge, Innovation and Technology Transfer”, Technology Analysis & Strategic Management, n. 8 (2), p 91–106.
    • Jaworski, Adam. 1992, the Power of Silence: Social and Pragmatic Perspectives. Sage Publications, Thousand, Oaks, CA.
    • Jensen, J., 1973, “Communicative functions of silence”, etc, a review of general semantics, n. 30 (3), p 249-257.
    • Kurzon, D, 2007, “Towards a typology of silence”, Journal of Pragmatics, n. 39 (10), p 1673-1688.
    • Lang, Annie; Deborah Potter and Maria Elizabeth Grabe, 2003, “Making News Memorable: Applying Theory to the Production of Local Television News”, Journal of Broadcasting & Electronic Media, n. 47 (1), p 113–123.
    • Lehtonen, J., Sajavaara, K. and Manninen, S., 1985, “Communication apprehension and attitudes towards a foreign language”, Scandinavian Working Papers on Bilingualism, n. 5, p 53–62.
    • Levinson, S, 1983, Pragmatics, Cambridge, Cambridge University Press.
    • Losey, K. M., 1997, Listen to the Silences: Mexican American interaction in the composition classroom and the community, Norwood, NJ: Ablex.
    • Mankiewicz, Josh, “For politicians, the gesture's the thing: 'The Clinton Thumb' has become a bipartisan weapon in Washington”, MSNBC.com Retrieved 17-06-2009.
    • Marriott, H. E, 2000, “Japanese students’ management processes and their acquisition of English academic competence during study abroad”, Journal of Asian Pacific Communication, n. 10 (2), P. 279–296.
    • Milner, A. and Quilty, M., 1996, Comparing Cultures, Melbourne, Oxford University Press.
    • Nakane, Ikuko, 2007, Silence in Intercultural Communication, John Benjamins Publishing Company, Amsterdam, Philadelphia.
    • Nayak, Ashish, 1985, Actions speak louder than words: Paralanguage, Communication, and Education, TESOL Quarterly, Wiley Online Library (https://www.academia.edu).
    • Neumann, Elizabeth, 1991, The theory of public opinion: the concept of the spiral of silence, Communication, Yearbook, v. 14, p 256–287.
    • Neuliep, james; 2005, Chpter 1: The Necessity of Intercultural Communication; www.sagepub.com/upm-data/11824_Chapter1.pdf.
    • Novinger, Tracy, 2001, Intercultural communication: Practical Guide, University of Texas Press, Austin.
    • Nwoye. Gregory O, 1985, Eloquent Silence among the Igbo of Nigeria. In Deborah Tannen and Muriel Saville-Troike, editors, Perspectives on Silence, p 185–192, Ablex Publishing Corporation, Norwood, NJ.
    • Sacks, H., Schegloff, E. and Jefferson, G, 1974, “A simplest systematics for the organization of turn-taking for conversation”, Language, n. 50 (4), p 696–735,
    • Saville-Troike, M., 1985, “The place of silence in an integrated theory of communication”, in Perspectives on Silence, D. Tannen and M. Saville-Troike (eds), p. 3–18, Norwood, NJ, Ablex.
    • Scollon, R. and Scollon, S. W., 1981, Narrative, Literacy, and Face in Interethnic Communication, Norwood, NJ, Ablex.
    • Spencer, Helen and Peter Franklin, 2009, Intercultural Interaction: A Multidisciplinary Approach to Intercultural Communication, UK, Palgrave Macmillan.
    • Streeck, J, & Knapp, M. L, 1992, “The interaction of visual and verbal features in human communication”, in F. Poyatos (Ed.), Advances in nonverbal communication, Amsterdam, Benjamins.
    • Sultan, Sabbar S., 2007, “Silence and its Discontents in Literature”, Darasat, n. 34 (3), p 680-698.
    • Tannen, D, 1985, “Silence: Anything but”, in Perspectives on Silence, D. Tannen and M. SavilleTroike (eds), p 93–111, Norwood, NJ, Ablex.
    • Walker, A., 1985, “The two faces of silence: The effect of witness hesitancy on lawyers’ impressions”, in Perspectives on Silence, D. Tannen and M. Saville-Troike (eds), p 55–75, Norwood, NJ: Ablex.
    • Yates, Lynda and Nguyen Thi Quynh Trang, 2012, “Beyond a discourse of deficit: The meaning of silence in the international classroom”, The International Education Journal: Comparative Perspectives, n. 11 (1), p 22–34.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Usefzadeh, Hasan.(2025) The Meaning and Application of Silence in Different Cultures; Emphasizing its Position in Islamic Thought. Ma`rifat-e Farhangi Ejtemai, 12(3), 27-44

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Hasan Usefzadeh."The Meaning and Application of Silence in Different Cultures; Emphasizing its Position in Islamic Thought". Ma`rifat-e Farhangi Ejtemai, 12, 3, 2025, 27-44

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Usefzadeh, H.(2025) 'The Meaning and Application of Silence in Different Cultures; Emphasizing its Position in Islamic Thought', Ma`rifat-e Farhangi Ejtemai, 12(3), pp. 27-44

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Usefzadeh, H. The Meaning and Application of Silence in Different Cultures; Emphasizing its Position in Islamic Thought. Ma`rifat-e Farhangi Ejtemai, 2025; 12(3): 27-44