Pages:
7-26
Receive Date: 2025/04/08
Accept Date: 2025/04/08
Abstract:
The subject of the article is the analysis of the view of Roland Barthes, a contemporary French thinker on myth. Barthes has been able to change the meaning of the myth into legend and use it as a mechanism to build a social world. Barthes based on Saussure's rules of linguistics and Saussure's conceptual system, as well as his adaptation of Durkheim's collective syndrome arrived at this conclusion, that myth is not limited to verbal and written symbols, and anything in the potential human world can become a myth. The most important point inspired by Saussure is the socio-cultural signification of symbols and signs (secondary signification), as opposed to the linguistic signification (significant and signified) of symbols (primary signification). mythical signs have two different aspects according to the Saussure: form and meaning. The most important mechanism of mythology is "the supremacy of form over meaning". Barthes changes ‘’transformation of historical social affairs into natural affair’’, from this subject. The essential aspect of the sign that is related to its meaning is distorted with the supremacy of form according to the Barthes, and the temporal and spatial identity of the meaning of the sign disappears. In this case, we are faced with an out of place and time or beyond place and time being. At this stage, the bourgeoisie was able to highlight the intended meaning, which is the formal aspect of the sign, by seizing this sign devoid of the original meaning. The method of this study is to analyze and interpret the content of Barthes's view in his works and in the words of his commentators and interpreters
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :رویکردی تحلیلی به اسطورهشناسی رولان بارت
Abstract:
این مقاله به تحلیل و تغییر دیدگاه محتوایی رولان بارت، اندیشمند فرانسوی معاصر پیرامون اسطوره می پردازد. بارت توانسته است از اسطوره به معنای افسانه، عبور کرده و از آن به مثابه سازوکاری برای برساختن جهان اجتماعی استفاده کند. بارت، با استناد به قواعد زبان شناسی و نظام مفهومی سوسور و نیز با اقتباس از نشانگان جمعی دورکیم، به این نتیجه رسید که اسطوره به نمادهای لفظی و مکتوب منحصر نمی شود؛ بلکه هر چیزی در عالم انسانی، بالقوه می تواند به اسطوره بدل شود. مهم ترین نکته الهام گرفته از سوسور، دلالت فرهنگی ـ اجتماعی نمادها و نشانه ها در مقابل دلالت زبان شناختی(دال و مدلولی) نمادها (دلالت اولیه) است. از دید سوسور، دال های اسطوره ای، دارای دو جنبه مختلف اند: شکل و معنا. مهم ترین سازوکار اسطوره پردازی «تفوق شکل بر معنا» است. بارت، از همین موضوع، به «تبدیل امور اجتماعی تاریخی به امور طبیعی» انتقال یافته است. از نظر وی، با تفوق شکل، جنبهی اساسی نشانه، که مربوط به معنای آن است، دچار تحریف می شود و هویت زمانی و مکانی، معنای نشانه ناپدید می گردد. در این صورت، ما با موجودی فرازمان و فرامکان مواجه می شویم. در این مرحله، بورژوازی توانسته با تصرف در این نشانهی تهی شده از معنای اصلی، معنای موردنظرش ـ را که همان جنبه شکلی دال است ـ برجسته کند.
References:
- اباذری، یوسف،1390، «رولان بارت، اسطوره و مطالعات فرهنگی»، ارغنون، ش 18، ص 137-157.
- اشتراوس، کلود لوی، ۱۳۸۰، اسطوره و تفکر مدرن، ترجمة فاضل لاریجانی و علی جهان پولاد، تهران، فرزان روز.
- آدرنو، تئودور، هورکهایمر، ماکس، 1389، دیالکتیک روشـنگري(قطعات فلسـفی)، ترجمة مراد فرهادپور و امید مهرگان، تهران، گام نو.
- بارت، رولان، ۱۳۷۳الف، «از اثرتا متن»، ترجمة مراد فرهاد پور، ارغنون، ش۴، ص 57-66.
- ـــــ ، ۱۳۷۳ب، «مرگ نویسنده»، ترجمة داریوش کریمی، هنر، ش۲۵، ص 377-381.
- ـــــ ، ۱۳۷۸، درجه صفر نوشتار، ترجمة شیریندخت دقیقیان، تهران، هرمس.
- ـــــ ، ۱۳۷۹الف، «در مقابل ادبیات»، ترجمة آزیتا افراشی، بیدار، ش صفر، ص 17-18.
- ـــــ ، ۱۳۷۹ب، «دیدورو، برشت و آیزنشتاین»، ترجمة مصطفی اسلامیه، زیبا شناخت، ش۲و۳، ص۱۴۱-۱۴۶.
- ـــــ ، ۱۳۸۰الف، «اسطوره در زمانه حاضر»، ترجمة یوسف اباذری، ارغنون، ش 18، ص 85-135.
- ـــــ ، ۱۳۸۰ب، «برج ایفل»، ترجمة یوسف اباذری، ارغنون، ش 19، ص 31-43.
- ـــــ ، ۱۳۸۰ج، اتاق روشن (اندیشههای درباره عکاسی)، ترجمة نیلوفر معترف، تهران، چشمه.
- ـــــ ، ۱۳۸۶الف، اسطوره امروز، ترجمة شیریندخت دقیقیان، چ چهارم، تهران، نشر مركز.
- ـــــ ، ۱۳۸۶ب، اسطورهشناسیها(ناتیلوس و کشتی سرمست)، ترجمة شیریندخت دقیقیان، تهران، نشر مرکز.
- ـــــ ، ۱۳۹۰، «نشانهشناسی و فضای شهری»، ترجمة عظمیه ستاری، سوره، ش ۵۰ و ۵۱، ص 199-203.
- بنیامین، والتر، ۱۳۷۷، «اثر هنري در عصر تکثیر مکانیکی»، ترجمة امید نیکفرجام، فارابی، ش۳۱، ص 210-225.
- جواری، محمدحسین و مهناز رضایی، 139۵، «ساختار اسطوره و زبان ساختار خویشاوندی و زبان در مردمشناسی ساختاری کلود لوی استروس»، جستارهاي زباني، ش 33، ص ص۴۳-۶۶.
- شایانمهر، علیرضا، ۱۳۹۰، دایرۀ المعارف تطبیقی علوم اجتماعی، تهران، کیهان.
- کاسیرر، ارنست، 1373، رسالهای در باب انسان، ترجمة بزرگ نادرزاد، تهران، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
- ـــــ ، ۱۳۷۸، فلسفه صورت هاي سمبلیک: اندیشه اسطورهاي، ترجمة یدالله مـوقن، تهـران، هرمس.
- هابرماس، یورگن، 1375، «درهم تنیدگی اسطوره و روشنگری: ماکس هورکهیمر و تئودور آدورنو»، ترجمة علی مرتضویان، ارغنون، ۱۱ و ۱۲، ص 291-316.
- هوارث، دیوید، ۱۳۸۶، «سوسور ساختارگرایی و نظامهای نمادین»، ترجمة بهرامی کمیل، رسانه، ش۷۲، ص 187-203.
- Barth, Roland, 1972, Mythologies, translater: Annette Lavers, HILL and WANG.
- Claude Lévi-Strauss, 1978, Myth and Meaning, Routledge and Kegan Paul, London and New York.
- Segal, A.Robert, 2015, The Modern Study of Myth and Its Relation to Science, Jurnal Religion and Scince, v. 50, Issue3, p 757-771.
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Sharafoddin, Seyyed hosein, shafagh, Gholam Reza.(2025) An Analytical Approach to Roland Barthes Mythology. Ma`rifat-e Farhangi Ejtemai, 12(3), 7-26
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Seyyed hosein Sharafoddin; Gholam Reza shafagh."An Analytical Approach to Roland Barthes Mythology". Ma`rifat-e Farhangi Ejtemai, 12, 3, 2025, 7-26
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Sharafoddin, S, shafagh, G.(2025) 'An Analytical Approach to Roland Barthes Mythology', Ma`rifat-e Farhangi Ejtemai, 12(3), pp. 7-26
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Sharafoddin, S, shafagh, G. An Analytical Approach to Roland Barthes Mythology. Ma`rifat-e Farhangi Ejtemai, 2025; 12(3): 7-26