Ma`rifat-e Farhangi Ejtemai, Volume 12, Issue 1, No 45, Year 2025 , Pages 101-124

    The Impact of Social Media on the Ethnic Identity of Turkish and Kurdish Students in Qom Seminary

    Article Type: 
    Research
    Writers:
    Masuod Kayhan / PhD student in Social Communication Sciences, Tehran Islamic Azad University, East Tehran Branch / masoudkayhan@yahoo.com
    ✍️ Nazanin Malekiyan / Assistant Professor, Department of Social Communication Sciences, Tehran Islamic Azad University, East Tehran Branch / na.malekian@gmail.com
    Anni Mirzakhanian / Assistant Professor, Department of Social Communication Sciences, Tehran Islamic Azad University, East Tehran Branch
    Abstract: 
    This study seeks to investigate the impact of social media on the ethnic identity of Turkish and Kurdish students in Qom Seminary. The initial question in this regard is, what is the place of Internet-based social media in the formation, development and evolution of the components of ethnic identity. Using a quantitative research method and online questionnaires, the results show that social media is positively correlated with the ethnic identity of Kurdish and Turkish students. Accordingly, the main factor in this impact is the intermediate variables or social and environmental factors. Students with sufficient knowledge of ethnic-cultural issues, ethnic-political motivations, ethnic-political capacities, and ethnic opportunities seem to be more prone to identity changes, but students who are neutral on these social and political issues are less prone to identity changes.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :تأثیر رسانه‌های اجتماعی بر هویت قومی طلاب ترک و کرد حوزه‌ی علمیه‌ی قم
    Abstract: 
    هدف تحقیق حاضر، مطالعه‌ی رابطه‌ی بین استفاده از رسانه های اجتماعی و هویت قومی طلاب کُرد و تُرک حوزه های علمیه‌ی شهر قم بوده است. پژوهش پیش رو با محوریت دو رکن اصلی، یعنی «رسانه های اجتماعی » و «هویت های قومی» و همچنین ارتباط این دو رکن در جامعه‌ی موضوع پژوهش، سامان یافته است. پرسش آغازین در این موضوع آن است که رسانه های اجتماعی مبتنی بر اینترنت چه جایگاهی در شکل دهی، تکوین، توسعه و تحول مؤلفه های هویت قومی دارند. روش تحقیق کمّی بوده و برای گردآوری داده ها از پرسش نامه‌ی برخط استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که استفاده از رسانه های اجتماعی با هویت قومی طلاب کُرد و تُرک همبستگی مثبت دارد. بر اساس این یافته ها، عامل اصلی در اثرگذار بودن رسانه های اجتماعی بر هویت قومی، متغیرهای واسط یا عوامل اجتماعی و محیطی است. در صورتی که طلاب ادراک بالایی از برجستگی های قومی ـ فرهنگی، انگیزه های قومی ـ سیاسی، ظرفیت اقدام قومی ـ سیاسی، و فرصت ها و هزینه های قومی داشته باشند، رسانه های اجتماعی می توانند به مثابه‌ی یک ابزار، هویت قومی آنها را تحت تأثیر قرار دهند و تقویت کنند؛ اما در صورتی که آنها در برابر مباحث اجتماعی و سیاسی یاد شده خنثی باشند، استفاده‌ی بیشتر از رسانه های اجتماعی، تأثیری بر هویت قومی آنها ندارد؛ چرا که در چنین شرایطی، کاربران در برابر محتواهای قومی قرار نخواهند گرفت و لذا هویت قومی آنها نیز دچار نوسان نخواهد شد. 
    References: 
    • احمدی، حمید، 1387، قومیت و قوم گرایی در ایران از افسانه تا واقعیت، تهران، نشر نی.
    • افتاده، جواد، 1389، رسانه‌های اجتماعی و کتاب بازگشت عموم و باز نشر کتاب، کتاب مهر، ش 1.
    • اعظم¬زاده، رضا، 1385، بررسي تأثير اينترنت و ماهواره بر تفاوت‌هاي فرهنگي بين جوانان و بزرگسالان در شهر بهشهر، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی.
    • امان‏اللهی بهاروند، اسکندر، 1380، «بررسی علل گونه‌گونی قومی در ایران از دیدگاه انسان‏شناسی»، مطالعات ملی، ش 9، ص 34ـ12.
    • توحیدی، امین، 1378، تاریخ تمدن اقوام آریایی، تهران، سرچشمه.
    • حافظ‌‌نیا، محمدرضا و همكاران، 1388 «رابطه سیستم سیاسی بسیط با همبستگی ملی: بررسی موردی ایران»، پژوهشنامه علوم سیاسی، س 5، ش 1، ص 68-41.
    • ـــــ ،1385، «نقش هویت قومی در همبستگی ملی (مطالعه موردی قوم بلوچ)، علوم انسانی، ج 20، ش1 ، ص 15- 46.
    • حکیمی، رؤیا، 1392، نقش شبکه¬های اجتماعی بر هویت (مطالعه¬ای موردی روی فيیس بيوک و کاربران کرد)، پایان‌نامه¬ کارشناسی ارشد مطالعات فرهنگی، دانشکده¬ علوم اجتماعی دانشگاه تهران.
    • جلیلی فیروزی، شقایق، 1385، بازنمايي هويت ديني در فضاي مجازي بر شکل‌گيري هويت ديني کاربران جوان ايراني، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.
    • داوری، رضا، 1376، ناسیونالیسم و انقلاب، تهران، مؤسسه مطالعات ملی.
    • دیوسالار، مجید،1387، «امنیت ملی و تهدیدهای قومی»، پگاه حوزه، ش 251، ص 10ـ7.
    • قاسمی، فرزانه،1383، مراتب و مولفه‌های هویت، در مبانی نظری هویت و بحران هویت، به اهتمام اکبرعلیخانی، تهران، پژوهکشدةعلوم انسانی و اجتماعی
    • قاسمی، صفت‌الله، 1386، «تأثیر انقلاب اسلامی بر انسجام اقوام ایرانی»، آفاق امنیت، پیش‌شماره 2 و 3.
    • قوانلوقاجار، مصطفی،1391، بررسی کارکردهای شبکه¬های اجتماعی با مطالعه¬ موردی فیسبوک، پایان¬نامه¬ کارشناسی ارشد علوم ارتباطات اجتماعی، دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات.
    • عقیلی، سید‌وحید و همكاران، 1394، «رسانه¬های اجتماعی؛ چیستی، کارکردها و چالش¬ها»، مطالعات توسعه اجتماعی ایران، دوره 8، ش 1‌، ص 36ـ21.
    • مهدی زاده، سید‌محمّد، 1387، نظریه‌های رسانه، اندیشه‌های رایج و دیدگاه‌های انتقادی، تهران، انتشارات همشهری.
    • Dalsgaard, C. (2008) Social networkking sites: Transparency in online education. presented at EUNIS 2008 - Vision IT – vision for use of IT in Higher Education, Arhus, 24. 6.2008 – 27.6.2008.
    • Fuchs, Christian (2009) Social Networking Sites and the Surveillance Society. Austria Vienna, Forschungsgruppe Unified Theory of Information (Research Group Unified Theor of Information).
    • Grasmuck, S & et al. (2009) “Ethno-Racial Identity Displays on Facebook”, Journal of Computer-Mediated Communication, 15 : 158–188.
    • Huertas, M.A., Casado, C., Corcoles, C., Mor, E & Roldan, A.E.G. (2007). Social Networks for Learning. Wikis, Blogs and Tagging in Education. In Szucs A. & Bo I. EDEN (2007) annual Conference Book of Abstracts. European Distance and ELearning Netwok.
    • Kaplan, Andreas M. and Heanlein, Michael, (2010) Users of the world, unite! The challenges and opportunities of social media, Business Horizons, Vol. 53, Issue 1,p. 59-68.
    • Montserrat, Guibernau and rex, jan(2010), the ethnicity reader. polity press
    • Sanders, Jimy, M. (2002) "Ethnic Boundaries and Identity in Plural Societies", Annual Review of Sociology, Vol. 28, Pp: 327- 357.
    • Subramanian, Vent, Tony T. Tang, Hang Yue, Xin Zhou (2011).” Firm structure and corporate cash holdings” Journal of Corporate Finance, No 17, 759–773.
    • Tyler, T. (2012). “ Social networking and Globalization”, Mediterranean Journal of Social Sciences, Vol. 4, No. 6.
    • Webtrends (2011). The Web 2.0 Glossary. R-Z :www. webtrends .About. Com/od/web20/a/web20-glossary_2htm (access: Apr. 22, 2011).
    • Williams, Kate and Durance, Joan C. (2008) Social Networks and Social Capital. Rethinking Theory in Community Informatics. The Journal of Community Informatics, Vol 4, No3.
    • .
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Kayhan, Masuod, Malekiyan, Nazanin, Mirzakhanian, Anni.(2025) The Impact of Social Media on the Ethnic Identity of Turkish and Kurdish Students in Qom Seminary. Ma`rifat-e Farhangi Ejtemai, 12(1), 101-124

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Masuod Kayhan; Nazanin Malekiyan; Anni Mirzakhanian."The Impact of Social Media on the Ethnic Identity of Turkish and Kurdish Students in Qom Seminary". Ma`rifat-e Farhangi Ejtemai, 12, 1, 2025, 101-124

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Kayhan, M, Malekiyan, N, Mirzakhanian, A.(2025) 'The Impact of Social Media on the Ethnic Identity of Turkish and Kurdish Students in Qom Seminary', Ma`rifat-e Farhangi Ejtemai, 12(1), pp. 101-124

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Kayhan, M, Malekiyan, N, Mirzakhanian, A. The Impact of Social Media on the Ethnic Identity of Turkish and Kurdish Students in Qom Seminary. Ma`rifat-e Farhangi Ejtemai, 2025; 12(1): 101-124