@article { author = {Kayhan, Masuod and Malekiyan, Nazanin and Mirzakhanian, Anni}, title = {تأثیر رسانه‌های اجتماعی بر هویت قومی طلاب ترک و کرد حوزه‌ی علمیه‌ی قم}, journal = {معرفت فرهنگی اجتماعی 45، زمستان 1399}, volume = {12}, number = {1}, pages = {101-124}, year = {2021}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2008-8582}, eissn = {2980-8308}, doi = {}, abstract = {This study seeks to investigate the impact of social media on the ethnic identity of Turkish and Kurdish students in Qom Seminary. The initial question in this regard is, what is the place of Internet-based social media in the formation, development and evolution of the components of ethnic identity. Using a quantitative research method and online questionnaires, the results show that social media is positively correlated with the ethnic identity of Kurdish and Turkish students. Accordingly, the main factor in this impact is the intermediate variables or social and environmental factors. Students with sufficient knowledge of ethnic-cultural issues, ethnic-political motivations, ethnic-political capacities, and ethnic opportunities seem to be more prone to identity changes, but students who are neutral on these social and political issues are less prone to identity changes.}, keywords = {ethnic identity, social media, students, Kurds, Turks., }, title_fa = {تأثیر رسانه‌های اجتماعی بر هویت قومی طلاب ترک و کرد حوزه‌ی علمیه‌ی قم}, abstract_fa ={هدف تحقیق حاضر، مطالعه‌ی رابطه‌ی بین استفاده از رسانه های اجتماعی و هویت قومی طلاب کُرد و تُرک حوزه های علمیه‌ی شهر قم بوده است. پژوهش پیش رو با محوریت دو رکن اصلی، یعنی «رسانه های اجتماعی » و «هویت های قومی» و همچنین ارتباط این دو رکن در جامعه‌ی موضوع پژوهش، سامان یافته است. پرسش آغازین در این موضوع آن است که رسانه های اجتماعی مبتنی بر اینترنت چه جایگاهی در شکل دهی، تکوین، توسعه و تحول مؤلفه های هویت قومی دارند. روش تحقیق کمّی بوده و برای گردآوری داده ها از پرسش نامه‌ی برخط استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که استفاده از رسانه های اجتماعی با هویت قومی طلاب کُرد و تُرک همبستگی مثبت دارد. بر اساس این یافته ها، عامل اصلی در اثرگذار بودن رسانه های اجتماعی بر هویت قومی، متغیرهای واسط یا عوامل اجتماعی و محیطی است. در صورتی که طلاب ادراک بالایی از برجستگی های قومی ـ فرهنگی، انگیزه های قومی ـ سیاسی، ظرفیت اقدام قومی ـ سیاسی، و فرصت ها و هزینه های قومی داشته باشند، رسانه های اجتماعی می توانند به مثابه‌ی یک ابزار، هویت قومی آنها را تحت تأثیر قرار دهند و تقویت کنند؛ اما در صورتی که آنها در برابر مباحث اجتماعی و سیاسی یاد شده خنثی باشند، استفاده‌ی بیشتر از رسانه های اجتماعی، تأثیری بر هویت قومی آنها ندارد؛ چرا که در چنین شرایطی، کاربران در برابر محتواهای قومی قرار نخواهند گرفت و لذا هویت قومی آنها نیز دچار نوسان نخواهد شد. }, keywords_fa = {طلاب ,تُرک ,کُرد ,رسانه‌های اجتماعی ,هویت قومی ,}, url = {https://marefatefarhangi.nashriyat.ir/node/448}, eprint = {https://marefatefarhangi.nashriyat.ir/sites/marefatefarhangi.nashriyat.ir/files/article-files/13-00045.pdf} }