Pages:
07-26
Receive Date: 2025/02/23
Accept Date: 2025/02/23
Abstract:
The outside employment of women, is one of the most controversial issues in the women's studies. Advocates and opponents have provided some reasons based on their foundations and assumptions. Like other social cultural topics, this issue has been reflected in mass media, including cinema. Of course, it should not be overlooked that cinema has analyzed the proposed projects tendentiously. The emergence of feminist theories in the scientific and cultural space of the country and a critical look at women's social issues including employment have attracted the attention of cinematographers to these issues. The figurative question of this paper is that, to what extent does the portrayal of a woman's employment in the Movie of Spouse (Hamsar) (1994) is conformed to the mandatory and preferential Islamic criteria? The finding show that, consciously or unconsciously, the portrayal of women's employment in this film has a lot to do with radical feminism.
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :اشتغال زن و بازنمایی آن در سینمای پس از انقلاب؛ بررسی موردی فیلم همسر
Abstract:
اشتغال بیرونی زن، یکی از موضوعات چالشی حوزهی مطالعات زنان است. موافقان و مخالفان هر یک با ارجاع به مبانی و پیش فرض های خود، جهت اثبات مدعا به دلایلی تمسک جسته اند. این موضوع همچون سایر موضوعات فرهنگی اجتماعی مورد التفات عموم، در رسانه های جمعی از جمله محصولات سینمایی انعکاس یافته است. سینما، علاوه بر انعکاس نمادین الگوها و رسوم جاری در متن اجتماع، خود نیز در مقام داوری و فضاسازی تأییدی یا انتقادی نسبت به سوژه های طرح شده، کاملاً سوگیرانه عمل می کند. ورود نظریه های فمنیستی به محافل علمی و فضای فرهنگی کشور، و طرح خوانش های غیرمتعارف و حساسیت برانگیز، از موضوعات اجتماعی زنان از جمله اشتغال، علاقمندی ارباب سینما به طرح این سنخ مباحث را فزونی بخشید. سؤال تلویحی نوشتار این است که بازنمایی اشتغال زن در فیلم همسر، به چه میزان با معیارهای الزامی و ترجیحی اسلام در این خصوص همنوایی دارد. ادعای نوشتار با عطف توجه به رمزگان اجتماعی، فنی و ایدئولوژیک مندرج در فیلم این است که بازنمایی اشتغال در این محصول سینمایی، آگاهانه یا ناآگاهانه با دواعی فمینیسم رادیکال همسویی زیادی دارد.
References:
- آبوت، پاملا و کلر والاس، 1380، جامعهشناسي زنان، ترجمة منيژه نجمعراقي، تهران، نشر ني.
- آسابرگر، آرتور، 1379، روشهاي تحليل رسانهها، ترجمة پرويز اجلالي، تهران، مرکز مطالعات و تحقيقات رسانهها.
- آيتاللهي، زهرا، 1386، شرح منشور حقوق و مسئوليتهاي زنان در نظام جمهوري اسلامي ايران، تهران، امور زنان و خانواده نهاد رياست جمهوري.
- بستان، حسین، 1388، اسلام و تفاوتهای جنسیتی در نهادهای اجتماعی، تهران، دفتر امور بانوان وزارت کشور.
- بطحاییگلپایگانی، سیدهاشم، 1383، فمینیسم از نظر اسلام و دیگر ملل، قم، نوید اسلام.
- بيات، عبدالرسول، 1381، فرهنگ واژهها، قم، مؤسسة انديشه و فرهنگ ديني.
- تانگ، رزمري، 1387، نقد و نظر: درآمدي بر نظريههاي فمينيستي، ترجمة منيژه نجمعراقي، تهران، نشر ني.
- چراغيکوتياني، اسماعيل، 1389، خانواده، اسلام و فمينيسم، قم، مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني.
- چندلر، دانيل، 1387، مباني نشانهشناسي، ترجمة مهدي پارسا، تهران، سورة مهر.
- حبیبپور گتابی، كرم و همكاران، 1392، «بازنمایی اشتغال زنان و نقش آن در ساختار خانواده (با مطالعه موردی سریالهای دلنوازان و همسایهها)»، مطالعات سبك زندگي، سال دوم، ش 3، ص 69-104.
- حسنپور، آرش و بهجت یزدخواستی، 1394، «پروبلماتیک زن بودگی؛ نمایش جنسیت و برساخت کلیشههای اخلاقی زنانه در سینمای ایران»، مطالعات فرهنگ ـ ارتباطات، ش 64، ص 33-68.
- حکمتنیا، محمود و همکاران، 1388، فلسفه حقوق خانواده، تهران، روابط عمومی شورای فرهنگی ـ اجتماعی زنان.
- حکمتنیا، محمود، 1390، حقوق و مسئولیتهای فردی و اجتماعی زن، تهران، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.
- راودراد، اعظم، 1382، «سينما رسانة فراموششده»، رسانه، ش 54، ص 64-73.
- رفیعپور، فرامرز، 1387، توسعه و تضاد:کوششی در جهت تحلیل انقلاب اسلامی و مسائل اجتماعی ایران، تهران، دانشگاه شهید بهشتی.
- رودگر، نرجس، 1388، فمینیسم، تاریخچه، نظریات، گرایشها، نقد، قم، دفتر مطالعات و تحقیقات زنان.
- ريتزر، جورج، 1387، نظرية جامعهشناسي در دوران معاصر، ترجمة محسن ثلاثي، تهران، علمي و فرهنگي.
- زيبايينژاد، محمدرضا، 1388، اشتغال زنان؛ عوامل، پيامدها و رويكردها، برگرفته از ليلاسادات زعفرانچي، اشتغال زنان (مجموعه مقالات و گفتوگوها)، تهران، مركز امور زنان و خانواده رياست جمهوري.
- سلطانيگردفرامرزي، مهدی، 1385، «نمايش جنسيت در سينماي ايران»، پژوهش زنان، ش 14، ص 79-98.
- صادقيفسايي، سهيلا و شيوا کريمي، 1384، «کلیشههای جنسیتی سریالهای تلویزیونی ایرانی (سال 1383)»، پژوهش زنان، ش 13، ص 59-90.
- طاهرینیا، احمد، 1389، حضور زن در عرصههای اجتماعی ـ اقتصادی از نگاه آیات و روایات، قم، مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی.
- علاسوند، فریبا، 1392، زن در اسلام، قم، دفتر مطالعات و تحقیقات زنان.
- فيسک، جان، 1380، «فرهنگ تلويزيون»، ترجمة مژگان برومند، ارغنون، ش 19، ص 125ـ149.
- ـــــ ، 1386، درآمدی بر مطالعات ارتباطی، ترجمة مهدی غبرایی، تهران، دفتر مطالعات و توسعه رسانهها.
- کریمی، حمید، 1383، حقوق زن، تهران، کانون اندیشه جوان.
- كلينى، محمدبنيعقوب، 1429ق، کافي، قم، دارالحدیث.
- گرت، استفاني، 1380، جامعهشناسي جنسيت، ترجمة کتايون بقايي، تهران، ديگر.
- گيدنز، آنتوني، 1386، جامعهشناسي، ترجمة حسن چاوشيان، تهران، نشر ني.
- مطهری، مرتضی، 1379، مجموعه آثار، تهران، صدرا.
- منصورنژاد، محمد، 1381، مسئله زن، اسلام و فمینیسم، تهران، برگ زیتون.
- مهدیان، حفیظه، 1392، «بازنمایی روابط عفیفانه مرد و زن در سینمای ایران (مطالعه موردی فیلم درباره الی)»، معرفت فرهنگی اجتماعی، ش 17، ص 129-155.
- مهديزاده، محمد، 1391، نظريههاي رسانه: انديشههاي رايج و ديدگاههاي انتقادي، تهران، همشهري.
- مهریزی، مهدی، 1381، زن در اندیشه اسلامی، تهران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
- ناجیراد، محمدعلی، 1382، موانع مشارکت زنان در فعالیتهای سیاسی اقتصادی در ایران پس از انقلاب، تهران، کویر.
- نرسیسیانس، امیلیا، 1387، انسان، نشانه، فرهنگ، تهران، افکار.
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Sharafoddin, Seyyed hosein, Mahdian , Hakimeh.(2025) Employment of Women and its Feedback in Cinema After the Islamic Revolution; A Case Study of the Movie of Spouse . Ma`rifat-e Farhangi Ejtemai, 10(4), 07-26
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Seyyed hosein Sharafoddin; Hakimeh Mahdian ."Employment of Women and its Feedback in Cinema After the Islamic Revolution; A Case Study of the Movie of Spouse ". Ma`rifat-e Farhangi Ejtemai, 10, 4, 2025, 07-26
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Sharafoddin, S, Mahdian , H.(2025) 'Employment of Women and its Feedback in Cinema After the Islamic Revolution; A Case Study of the Movie of Spouse ', Ma`rifat-e Farhangi Ejtemai, 10(4), pp. 07-26
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Sharafoddin, S, Mahdian , H. Employment of Women and its Feedback in Cinema After the Islamic Revolution; A Case Study of the Movie of Spouse . Ma`rifat-e Farhangi Ejtemai, 2025; 10(4): 07-26