Writers:
Ali Abbasi / Associate Professor of French Language and Literature, Shahid Beheshti University
Pages:
69-82
Receive Date: 2025/04/07
Accept Date: 2025/04/07
Abstract:
With the soft invasion of enemy, the inattention of officials in various fields to the priorities and their lack of distinguishing between the main and the secondary issues can inflict considerable damage to the country at national and transnational levels. In these circumstances, when the inspective organizations have faced disruptions, the only choice is to declare a "fire at will" status. In this situation, the young officers of the soft war carry out spontaneous jihadi activities, based on logic, ethics and law, to protect the identity of their country against enemy's invasion. Using the principles of symbolic – semiotic approach, this study seeks to explore the concept of fire at will in the screenplay of Duel (2004). The study of the narrative structure of the film, including the initial, middle and final parts of the movie, suggests that the duel between the characters of the movie creates a dynamic and beautiful structure, harmonizes the narrative components of the work and shows the objective conditions of fire at will against the front of betrayal. It shows the role that revolutionary forces can play in safeguarding the achievements of their country in the blurred conditions of sedition.
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :واکاوی فرمان آتش به اختیار در فیلم دوئل؛ رویکرد نشانه ـ معناشناسی
Abstract:
در شرایط نفوذ نرم دشمن، غفلت متولیان عرصه های گوناگون، از اولویت ها و عدم تمییز میان مسائل اصلی و فرعی، منجر به آسیب های گسترده ای در سطح ملی و فراملی می گردد. در این شرایط، که دستگاه های محاسباتی مسئولان با اختلال مواجهه شده است، تنها راه، اعلانِ وضعیت «آتش به اختیار» است. در این وضعیت، افسران جوان جنگ نرم، با انجام فعالیت های خودجوش، جهادی، همراه با منطق، اخلاق و رعایت قانون، از هویت کشور در مقابل هجمهی دشمن صیانت می کنند. این پژوهش، درصدد است با کاربست اصول نشانه – معناشناسی در بررسی فیلمنامهی دوئل، به واکاوی مفهوم آتش به اختیار بپردازد. بررسی ساختار روایی فیلم، از جمله پاره های ابتدایی، میانی و انتهایی فیلم، بیانگر این است که دوئلِ شکل گرفته میان شخصیت های فیلم، علاوه بر ایجاد پویایی و زیبایی در ساختار و ایجاد هماهنگی میان اجزای روایی اثر، شرایط عینی آتش به اختیار را در مقابل جبههی خیانت به تصور کشیده است و نشان می دهد که چگونه نیروهای انقلابی در شرایط غبارآلود فتنه، نیز می توانند برای صیانت از دستاوردهای کشور خود حرکت نمایند.
References:
- آذر، اسماعيل و همكاران، 1393، «بررسي کارکرد روايي در دو حکايت از الهينامه عطار بر اساس نظريه گرمس و ژنت»، جستارهاي زباني، ش 20، ص 17-44.
- بايرامي، محمدرضا، 1382، «آتش به اختيار»، ادبيات داستاني، ش 71، ص 22-23.
- درويش، احمدرضا، 1383، دوئل، تهران، نظر.
- ساداتي، سيدشهابالدين، 1387، «روايتشناسي داستان حسن کچل از ديدگاه پروپ، گريماس و تودوروف»، گلستانه، ش 96، ص57–61.
- شعيري، حميدرضا و ترانه وفايي، 1388، راهي به نشانه – معناشناسي سيال با بررسي موردي ققنوس نيما، تهران، شرکت انتشارات علمي و فرهنگي.
- شعيري، حميدرضا، 1391، مباني معناشناسي نوين، تهران، سمت.
- ـــــ ، 1389، تجزيهوتحليل نشانه – معناشناختي گفتمان، چ دوم، تهران، سمت.
- شعيري، محمد، 1388، «از نشانهشناسي ساختگرا تا نشانه- معناشناسي گفتماني»، نقد ادبي، ش 8، ص 33- 51.
- عباسي، علي، 1393، روايتشناسي کاربردي، تهران، دانشگاه شهيد بهشتي.
- ـــــ ، 1385، «پژوهشي در عنصر پيرنگ»، پژوهش ادبيات معاصر جهان، ش 33، ص 85–104.
- ـــــ ، 1389، «تحليل گفتماني شازده کوچولو»، جستارهاي زباني، ش 1، ص 65–84.
- علويمقدم، مهيار و شهرام پورسهراب، 1387، «کاربرد الگوي کنشگر گرمس در نقد شخصيتهاي داستاني نادر ابراهيمي»، پژوهشهاي ادب عرفاني، ش 8، ص 95–116.
- قادري، نصراله، 1388، آناتومي ساختار درام، چ سوم، تهران، نيستان.
- گرمس، الژير داس ژولين، 1389، نقصان معنا، ترجمة حميدرضا شعيري، تهران، نشر علم.
- محمدي، محمدهادي و علي عباسي، 1381، صمد؛ ساختار يک اسطوره، تهران، چيستا.
- محمدي، محمدهادي، 1378، روششناسي نقد ادبيات کودکان، تهران، سروش.
- ميرصادقي، جمال و ميمنت ميرصادقي، 1388، واژهنامة هنر داستان نويسي، چ سوم، تهران، کتاب مهناز.
- والاس، مارتين، 1382، نظريههاي روايت، ترجمة محمد شهبا، تهران، هرمس.
- «فرق بين فردوسي و شاملو»، ش 15، ص 30-31
- «از شخم شولوخف تا بوق بولگالف»، ش 17، ص 34-34
- «بحران دمکراسي در نظاميه بغداد»، ش 16، ص 31-31
- Courtes. Joseph, 1991, Analyse Semiotique du Discours de I` enonce a I`enonciation, Ed. Hachette Superieur.
- Greimas Algirdas Julien, Courtes Joseph, 1993, Semiotique Dictionnaaire raisonne de la theorie du langage, Hachettle, Paris.
- Greimas Algirdas-Julien, 1987, de Limperfection, Perigueux Paris: Pierre Fanlac.
- Martin, B, & R. Felizitas, 2000, Dictionary of Semiotics, London: Bloomsbury Publishing.
- Klinkenberg, Jean-Marie, 1996, Precis de Semiotique generale, De Boeck & Larcier s.a. Bruxelles.
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Abbasi, Ali, Soleimanipur, Fatemeh.(2025) An Investigation of Fire at Will Command in the Movie Duel; a Symbolic-Semiotic Approach. Ma`rifat-e Farhangi Ejtemai, 8(4), 69-82
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Ali Abbasi; Fatemeh Soleimanipur."An Investigation of Fire at Will Command in the Movie Duel; a Symbolic-Semiotic Approach". Ma`rifat-e Farhangi Ejtemai, 8, 4, 2025, 69-82
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Abbasi, A, Soleimanipur, F.(2025) 'An Investigation of Fire at Will Command in the Movie Duel; a Symbolic-Semiotic Approach', Ma`rifat-e Farhangi Ejtemai, 8(4), pp. 69-82
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Abbasi, A, Soleimanipur, F. An Investigation of Fire at Will Command in the Movie Duel; a Symbolic-Semiotic Approach. Ma`rifat-e Farhangi Ejtemai, 2025; 8(4): 69-82