Ma`rifat-e Farhangi Ejtemai, Volume 8, Issue 4, No 32, Year 2025 , Pages 45-68

    The Theoretical Foundations of the Concept of "Representation"; with Emphasis on Epistemological Dimensions

    Article Type: 
    Research
    Writers:
    Neamat karam allahi / Associate Professor, Department of Sociology, University of Bagher al-Ulum / n.karamollahi@gmail.com
    ✍️ Mohammad Hasani / PhD student of Culture and Communications, University of Bagher al-ulum / hassany0057@yahoo.com
    Abstract: 
    This paper is an inquiry into the concept of "representation." Therefore, while reviewing the historical background of the subject, it explains the contemporary views regarding the function of technological media. Representation is a process related to the world of external objects on the one hand, and an activity represented by the agent to the audience through a mediator on the other hand. The process of representation, in this sense, is formed by passing through the three worlds of "being", "presenting" and "representing". Therefore, this paper deals with a theoretical discussion of representation and passage through these three worlds. It is conducted using an analytical-rational method and aims to shed lights on the layers of epistemological -theoretical discussions. In this process, first the " concept" is formed in relation to the of world of “being”. Then, concepts are adjusted, categorized and rearranged in the world of “presentation” and finally, they are transferred to the "representation" world through the expression device. The result is that the representation of an external issue passes through a multi-stage process which is saturated with structure, scope, idea, pre-determined will or preconception, and questions the mere and undisturbed transfer of objective concepts to the audience.  
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :مبانی نظری مفهوم «بازنمایی»؛ با تأکید بر ابعاد معرفت‌شناختی
    Abstract: 
    این نوشتار، جستاری در مفهوم «بازنمایی» است. ازاین رو، ضمن مرور عقبه تاریخی موضوع، دیدگاه های معاصر که منصرف در کارکرد رسانه های تکنولوژیک است، تبیین می شوند. بازنمایی، فرایندی است که از یک سو، مرتبط با عالم عینیات خارجی و از سوی دیگر، کنشی است که فاعل بازنما از طریق میانجی به مخاطب ارائه می کند. فرایند بازنمایی در این معنا، در گذر از سه جهان «بود»، «نمود» و «بازنمود» شکل می گیرد. لذا مسئله این نوشتار، بحث نظری در باب بازنمایی و کاوش تئوریک درباره‌ی گذر از این سه جهان است که به روش تحلیلی- عقلی و با هدف روشن شدن لایه های مباحث نظری شناخت شناسانه انجام می شود. در این فرایند، ابتدا در ارتباط با جهان «بود»، «مفهوم» شکل می گیرد. سپس، مفاهیم در جهان «نمود»، تنظیم، دسته بندی و بازآرایی می شوند. سرانجام، از مجرای ابزار بیانی به عالم «بازنمود» عرضه می شوند. حاصل اینکه، بازنمایی یک امر بیرونی، از فرایندی چندمرحله ای می گذرد که هریک، از ساختار، حدود، ایده، اراده پیش ساخته و یا پیش فهم، اشباع شده اند و انتقال صرف و بدون خدشه مفاهیم عینی به مخاطب را زیر سؤال می برند.
    References: 
    • استوري، جان، 1389، مطالعات فرهنگي دربارة فرهنگ عامه، ترجمة‌ حسين پاينده، تهران، آگه.
    • باركر، كريس، 1388، مطالعات فرهنگي: نظريه و عملكرد، ترجمة نفيسه حميدي و مهدي فرجي، تهران، پژوهشكده مطالعات فرهنگي و اجتماعي.
    • پارسانيا، حميد، 1391، جهان‌هاي اجتماعي، قم، كتاب فردا.
    • داوري‌اردکاني، ‏رضا، 1380، «ملاصدرا و همزباني با فلسفه جديد»، خردنامه صدرا، ش 24، ص 5-7.
    • راودراد، اعظم، 1390، نظريه‌هاي جامعه‌شناسي هنر و ادبيات، چ دوم، تهران، دانشگاه تهران.
    • روزبهاني، محمدعلي و همكاران، 1394، «پديدارشناسي انسان و کيهان پيش و پس از انقلاب کپرنيکي»، حکمت اسرا، ش 25، ص149-183.
    • سازگارنژاد، جليل، ١٣٨١، حافظ‌پژوهي، شيراز،   مرکز حافظ‌شناسي.
    • شرت، ايون، 1392، فلسفه علوم اجتماعي قاره‌اي، ترجمة هادي جليلي، چ سوم، تهران، نشر ني.
    • صادقيه، پريسا، 1392، «امتناع بازنمايي در هنر پست مدرن»، سوره، ش 12، ص 208-209.
    • صدرالمتألهين، محمدبن‌ابراهيم، 1365، ترجمه و تفسير الشواهد‌الربوبيه، ترجمة جواد مصلح، تهران، سروش.
    • طوسي، خواجه‌ نصيرالدين، ١٣٨0، بازنگاري اساس‌الاقتباس، نگارش: مصطفي بروجردي، تهران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي.
    • علوي‌سرشکي، محمدرضا، 1392، نقد و بررسي فلسفه کانت در تئوري و شناخت، قم، انصارالمهدي.
    • فرهادپور، مراد، 1375، «درباره مضامين و ساختارهاي ديالکتيک روشنگري»، ارغنون، ش 11 و 12، ص 257-290.
    • کاپلستون فردريک، 1362، تاريخ فلسفه يونان، ترجمة سيدجلال‌الدين مجتبوي، تهران، علمي فرهنگي.
    • ـــــ ،  ١٣٧۵، تاريخ فلسفه، ترجمة جمعي از مترجمان، تهران، علمي فرهنگي.
    • کريستنسن، يان و همكاران، 1385، روان‌شناسي عمومي، گروه مترجمان، قم، مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني.
    • کوبلي، پل، 1387، نظريه‌هاي ارتباطات: مفاهيم انتقادي در مطالعات رسانه‌اي و فرهنگي، ترجمة احسان شاقاسمي، تهران، پژوهشکده مطالعات فرهنگي و اجتماعي.
    • ليوتار، ژان‌فرانسوا، 1394، وضعيت پست‌مدرن، ترجمة حسينعلي نوذري، تهران، گام نو.
    • مددپور، محمد، 1387، آشنايي با آراي متفكران درباره هنر، چ دوم، تهران، سوره مهر.
    • مصباح يزدي، محمدتقي، ١٣٨٧، مشکات، شرح الهيات شفا، نگارش: عبدالجواد ابراهيمي‌فر و محمدباقر ملکيان، قم، مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني.
    • مهدي‌زاده، سيدمحمد، 1387، رسانه‌‌‌‌ها و بازنمايي، تهران، دفتر مطالعات و توسعه رسانه‌ها.
    • ميلر، جوزف هيليس، 1384، در باب ادبيات، ترجمة سهيل سمي، تهران،‌ ققنوس.
    • هارتلي، جان و همكاران، 1385، مفاهيم کليدي در ارتباطات، ترجمة ميرحسن رئيس‌زاده، تهران، فصل نو.
    • هايدگر، مارتين، 1376، «عصر تصوير جهان»، ترجمة حميد طالب‌زاده، نامه فلسفه، ش 1، ص 139-156.
    • هرست هاوس، رزالين، 1384، بازنمايي و صدق، ترجمة امير نصرى، تهران، فرهنگستان هنر.
    • يورگنسن، ماريان و لوييزفيليپس، 1389، نظريه و روش در تحليل گفتمان، ترجمة هادي جليلي، تهران، نشر ني.
    • Gillett, Grant, 1992, Representation, Meaning and Thought, Clarendon Press, Oxford.
    • Hall, S, 1997, Cultural Representations and Signifying Practices, London, Open University Press.
    • Laughey, Dan, 2007, Key Themes in Media Theory, New York, Open University Press.
    • Lukasz, G, 1974, Soul and Form, trans, by A. Bostock, London, Merlin Press.
    • Watson, James & Hill, Anne, 2006, Dictionary of Media and Communication Studies, Hodder Arnold Publication.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    karam allahi, Neamat, Hasani, Mohammad.(2025) The Theoretical Foundations of the Concept of "Representation"; with Emphasis on Epistemological Dimensions. Ma`rifat-e Farhangi Ejtemai, 8(4), 45-68

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Neamat karam allahi; Mohammad Hasani."The Theoretical Foundations of the Concept of "Representation"; with Emphasis on Epistemological Dimensions". Ma`rifat-e Farhangi Ejtemai, 8, 4, 2025, 45-68

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    karam allahi, N, Hasani, M.(2025) 'The Theoretical Foundations of the Concept of "Representation"; with Emphasis on Epistemological Dimensions', Ma`rifat-e Farhangi Ejtemai, 8(4), pp. 45-68

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    karam allahi, N, Hasani, M. The Theoretical Foundations of the Concept of "Representation"; with Emphasis on Epistemological Dimensions. Ma`rifat-e Farhangi Ejtemai, 2025; 8(4): 45-68