Pages:
5-34
Receive Date: 2025/02/24
Accept Date: 2025/02/24
Abstract:
The life of an intellectual and artistic trend requires the use of ideological and cultural tools to internalize its core elements among its audience. The position of mainstream and outdated trends also greatly depends on the performance of cultural instruments, and, of course more important, on cultural and social planning. Now that over three decades of ups and downs have elapsed since the outbreak of the Islamic Revolution of Iran, indicating the current cinematic trends and examining their relationship with the ideal artistic trend of the Islamic Revolution can be helpful for understanding the art of the Revolution. Reviewing cinema according to the two Islam and secularism, this study seeks to provide social worlds a theoretical basis for analyzing the cultural cinema trends in Iran. After making a review of the cinema of these two worlds, the details and ups and downs of the cinema in the post revolution period is analyzed. In the end, selecting films which have to do with each trend, this paper analyzes the notable works of each trend in each of the political-cultural periods following the Islamic Revolution. Trend semiotics has been used in analyzing the film.
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :جریان شناسی سینمای پس از انقلاب اسلامی ایران
Abstract:
هر جریان فکری و هنری برای حیات خود، نیازمند استفاده از ابزارهای فرهنگی ایدئولوژیک است تا عناصر اصلی خود را در میان مخاطبان خویش درونی سازد. جایگاه جریان های غالب و مغلوب نیز به مقدار زیادی وابسته به عملکرد ابزارهای فرهنگی و مهم تر از آن، برنامه ریزی های فرهنگی و اجتماعی است. پس از گذشت سه دههی پرفراز و نشیب از انقلاب اسلامی ایران، ترسیم جریان های سینمایی موجود و ارزیابی آنها، با جریان هنری مطلوب انقلاب اسلامی، می تواند به درک هنر انقلاب کمک کند. این پژوهش، با روش تحلیل نشانه شناسی جریانی بر آن است که می توان با بازخوانی سینما، بر اساس دو جهان اجتماعی اسلام و سکولار، مبنایی نظری برای تحلیل جریان های فرهنگی سینما در ایران فراهم آورد. پس از بازخوانی سینمایی این دو جهان، خرده جریانات و فراز و فرودهای سینمای پس از انقلاب تحلیل شده است. در پایان، تلاش شده است با انتخاب فیلم های متناسب با هر جریان، تحلیلی از آثار شاخص هر جریان در هر دوره فرهنگی ـ سیاسی پس از انقلاب اسلامی ارائه شود.
References:
- اسماعيلي، رفيعالدين، 1396، بررسي انتقادي جريانهاي فرهنگي سينماي پس از انقلاب اسلامي ايران، قم، دانشگاه باقرالعلوم.
- اسماعيلي، رفيعالدين، مصاحبه با شهاب اسفندياري، 1395.
- اصلاني، ليلا و کامبيز سلامي، 1379، «گفتوگو با مسعود فراستي: نقد روي فيلمساز اثر ندارد»، مجله فارابي، ش 37، ص 199ـ202.
- ـــــ ، 1395، مصاحبه با سعيد مستغاثي.
- اميد، جمال، 1383، تاريخ سينماي ايران، 1358-1369، تهران، روزنه.
- ـــــ ، 1366، فرهنگ فيلمهاي سينماي ايران، تهران، نگاه.
- ـــــ ، 1379، فرهنگ فيلمهاي سينماي ايران، 1366 تا 1377، تهران، نگاه.
- ـــــ ، 1388، فرهنگ فيلمهاي سينماي ايران، 1378 تا 1388، تهران، نگاه.
- آويني، مرتضي، 1390، رستاخيز جان، تهران، واحه.
- ـــــ ، 1393، آيينه جادو، چ سوم، تهران، واحه.
- ـــــ ، 1392، آيينه جادو، چ سوم، تهران، واحه.
- بنتون، تد و يان کرايب، 1394، فلسفه علوم اجتماعي، چ پنجم، تهران، آگه.
- پارسانيا، حميد، 1393، انواع و ادور روشنفکري، چ دوم، قم، کتاب فردا.
- ـــــ ، 1391، جهانهاي اجتماعي، قم، کتاب فردا.
- پيربداقي، فاطمه، 1389، تحليل محتواي کيفي و کاربرد آن در رسانه، تهران، مرکز تحقيقات صداوسيماي جمهوري اسلامي ايران.
- توحيدينسب، زينب و مرضيه فروزنده، 1392، رئاليسم انتقادي هستيشناسي اجتماعي و امکان وارسي تجربي در علوم اجتماعي، قم، بوستان کتاب.
- شورجه، جمال، 1373، «ميزگرد فيلمسازان جنگ»، ماهنامه فيلم، ش 165، ص 20-36.
- طالبينژاد، احمد، 1379، آبي، خاکستر، سياه و سفيد، در جنگ براي صلح، مروري بر سينماي دفاع مقدس، گزيده مقالات، به کوشش مسعود فراستي، بيجا، انجمن سينماي انقلاب و دفاع مقدس.
- غفاري، مهدي، 1361، سفرنامه مبارکه، با مقدمه علي دهباشي، چاپ جديد، تهران، بيجا.
- موسوي، سيداحمد، 1391، «يک سکانس از سينماي دفاع مقدس»، مجله فيلم، ش 5، ص 16-17.
- ناظمي قرهباغ، مهدي، 1391، «پديدار سينماي دولتي»، مجله ققنوس، کارنامه سينمايي دولت نهم و دهم، ش1، ص 4-10.
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
karam allahi, Neamat, Sharafoddin, Seyyed hosein, Ismaeli, Rafi' al-Din .(2025) Trendology of Cinema after the Islamic Revolution of Iran. Ma`rifat-e Farhangi Ejtemai, 8(3), 5-34
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Neamat karam allahi; Seyyed hosein Sharafoddin; Rafi' al-Din Ismaeli." Trendology of Cinema after the Islamic Revolution of Iran". Ma`rifat-e Farhangi Ejtemai, 8, 3, 2025, 5-34
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
karam allahi, N, Sharafoddin, S, Ismaeli, R.(2025) ' Trendology of Cinema after the Islamic Revolution of Iran', Ma`rifat-e Farhangi Ejtemai, 8(3), pp. 5-34
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
karam allahi, N, Sharafoddin, S, Ismaeli, R. Trendology of Cinema after the Islamic Revolution of Iran. Ma`rifat-e Farhangi Ejtemai, 2025; 8(3): 5-34