Ma`rifat-e Farhangi Ejtemai, Volume 7, Issue 3, No 27, Year 2025 , Pages 95-115

    A Review of Women’s Role in the Sacred Defense Cinema; from Reality to Representation

    Article Type: 
    Research
    Writers:
    Mahdi Davud Abadi / instructor and PhD student of the philosophy of religious art, University of religions and denominations, Qum / film.nevis@gmail.com
    Fatemeh Ahmadi / MA student of dramatic literature, college of IRIB (Sedā va Sima), Qum / fatemeh.ahmadi10@yahoo.com
    Abstract: 
    Making up about half of the country’s population, women have played an instrumental role in all the important events, especially during the imposed war. Given the pervasiveness of the media of cinema and its impact on the audience, producing a true representation of women’s role in the cinema of Sacred Defense is of great importance in filling the existing gaps. Reviewing the theoretical foundations of representation and qualitative analysis, the present paper examines the actual role of women in the war and the way they are represented in the Sacred Defense cinema. The main question of this paper is to what extent the representation of women in the Sacred Defense cinema reflects the reality of women's presence in the war and their influential role. The findings show that women have not been fairly represented in three areas: their activity behind the front, their presence in the battlefield and their postwar activities. In some other areas, women have not been represented as having an active role, but the representation seems to be prosaic and clichéd.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :بازنمایی نقش زن در سینمای دفاع مقدس؛ از واقعیت تا نمایش
    Abstract: 
    زنان حدود نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می دهند و در همة حوادث مهم کشور، بخصوص جنگ تحمیلی سهم بسزایی داشته اند. با توجه به همه گیر بودن رسانة سینما و تأثیر آن بر مخاطبان، بازنمایی نقش زن در سینمای دفاع مقدس بر اساس واقعیت، اهمیت بسیاری در رفع خلاءهای موجود دارد. این مقاله ضمن بیان مبانی نظری بازنمایی، به بررسی حضور واقعی زن در جنگ پرداخته، با بهره گیری از روش تحلیل کیفی، چگونگی بازنمایی حضور زنان، در سینمایی دفاع مقدس را مورد کنکاش قرار داده است. سؤال اصلی پژوهش این است که بازنمایی نقش زن در سینمای دفاع مقدس تا چه میزان به واقعیت حضور زن در دفاع مقدس و نقش وی به عنوان کنش گر اصیل توجه داشته است؟ یافته ها حاکی از آن است که بازنمایی در سه عرصه : فعالیت زنان در پشت جبهه، حضور در میدان نبرد و نیز نقش زنان پس از جنگ به صورت کامل انجام نشده و در برخی عرصه ها، زن به عنوان کنش گر اصیل نه تنها بازنمایی نشده، بلکه بیشتر به سمت کلیشه سازی و طبیعی سازی سوق پیدا کرده است.
    References: 
    • استريناتي، دومينيک، 1380، نظريه‌هاي فرهنگ عامه، ترجمة ثريا پاک‌نظر، تهران، گام نو.
    • انصاري، مهدي و همكاران، 1387، خرمشهر در جنگ طولاني، تهران، مرکز مطالعات و تحقيقات جنگ.
    • انصاريان، زهير، 1385، «بازشناسى عناصر فلسفه هنر بر پايه مبانى حکمت صدرايي»، نقد و نظر، ش 43، 44، ص 220-246.
    • بارکر، کريس، 1382، تلويزيون، جهاني‌سازي و هويت، گروه مترجمان، تهران، اداره کل پژوهش سيما.
    • پين، مايکل، 1382، فرهنگ انديشه انتقادي، ترجمة پيام يزدانجو، تهران، نشر مرکز.
    • تبريزي، منصوره، 1393، «تحليل محتواي کيفي از منظر رويکردهاي قياسي و استقرايي»، علوم اجتماعي، ش 64، ص 105-138.
    • ثميني، نغمه، 1376، «خواهران عشق و خاکستر»، در: مجموعه مقالات در معرفي و تحليل آثار ابراهيم حاتمي‌کيا، حسين معززي‌نيا، ص 53- 67، تهران، کانون فرهنگي- هنري ايثارگران.
    • ـــــ ، 1379، «بررسي نقش زن در سينماي دفاع مقدس»، در: نماي آبگينه 2: مجموعه مقالات همايش زن و سينما، سيده‌فاطمه محبي و علي عسگري، ص 383-394، تهران، سفير صبح.
    • جوادي آملي، عبدالله، 1376، زن در آينه جلال و جمال، قم، اسراء.
    • خمامي، دنيا. 1394. موج مرده حضور زن در سينماي جنگ. www.khabaronline.ir . (دسترسي در 18/6/1394)
    • خوشخو، آرش، 1379، «تولد يک ژانر در سينماي ايران»، در: جنگ براي صلح: مروري بر سينماي دفاع مقدس، ص 53-60، مسعود فراستي، تهران، انجمن سينماي انقلاب و دفاع مقدس.
    • دهخدا، علي‌اکبر، 1373، لغت‌نامه، تهران، دانشگاه تهران.
    • سليماني، سيدمحمد، 1378، «سينماي ايران و نقش زنان در دفاع مقدس»، مطالعات راهبردي زنان، ش 5، ص 92-99.
    • سليماني، محمد، 1381، پايداري در قاب:20 سال سينماي دفاع مقدس، تهران، فرهنگ کاوش.
    • شپرد، آن، 1388، مباني فلسفة هنر، ترجمة علي رامين، چ هفتم، تهران، علمي فرهنگي.
    • شريعتي، زهره، 1383 الف، «زن در آيينه دفاع مقدس 1»، شميم ياس، ش 22، ص 20-23.
    • ـــــ ، 1383 ب، «زن در آيينه دفاع مقدس 2»، شميم ياس، ش 23، ص 20-22.
    • شيرودي، مرتضي، 1385، «مشارکت زنان در دفاع مقدس»، حصون، ش 8، ص 141-158.
    • صادق‌وزيري، پرشنگ، 1393، «تصاوير زنان در سينماي جنگ ايران: دشواري‌هاي بازنمايي زنان در فيلم‎هاي جنگي ايراني»، در: سينماي دفاع مقدس؛ نگاهي از برون، محمد خزاعي، ترجمة محمد معماريان، ص 183-199، تهران، ساقي.
    • عاملي، سعيدرضا، 1385، «فرهنگ مردم‌پسند و شهر مردم‌پسند، تهران: شهر محلي –جهاني»، انجمن ايراني مطالعات فرهنگي و ارتباطات، سال دوم، ش 5، ص 13-50.
    • عروجي، علي، 1379، «اميد ظهور سينماي جنگي – مکتبي هنوز در دل ما باقي است»، در: جنگ براي صلح: مرري بر سينماي دفاع مقدس، ص 149-169، مسعود فراستي، تهران، انجمن سينماي انقلاب و دفاع مقدس
    • فرج‌اللهي، قاسم، 1386، دفاع مقدس و ساختار نظام بين‌الملل، تهران، آموزش و سنجش.
    • کاسيرر، ارنست، 1389، فلسفة روشنگري، ترجمة يدالله موقن، چ سوم، تهران، نيلوفر.
    • گيدنز، آنتوني، 1377، جامعه‌شناسي، ترجمة منوچهر صبوري، تهران، نشر ني.
    • محبي، سيده‌فاطمه، 1382، آيه‌هاي ايثار و تلاش، تهران، شاهد.
    • محمدپور، احمد، 1389 الف، ضد روش: منطق و طرح در روش‌شناسي کيفي، تهران، جامعه‌شناسان.
    • ـــــ ، 1389 ب، روش در روش: دربارة ساخت معرفت در علوم انساني، تهران، جامعه‌شناسان.
    • منصوري لاريجاني، اسماعيل، 1376، زن و دفاع در اسلام، تهران، دبيرخانه دائمي کنگره بررسي نقش زنان در دفاع و امنيت.
    • مهدي‌زاده، سيدمحمد، 1387، رسانه‌ها و بازنمايي، تهران، دفتر مطالعات و توسعه رسانه‌ها.
    • ميلنر، آندرو و جف براويت، 1387، درآمدي بر نظرية فرهنگي معاصر، ترجمة جمال محمدي، چ دوم، تهران، ققنوس.
    • نجفي، نسيم، 1387، «زن و مفهوم مقاومت در سينماي ايران»، در: مجموعه مقالات سينمايي روايت‌هاي مقاومت، جعفر گودرزي، ص 237-241، تهران، انجمن سينماي انقلاب و دفاع مقدس، انجمن منتقدان و نويسندگان سينماي دفاع مقدس.
    • ون زونن، ليزبت، 1383، «رويکردهاي فمينيستي به رسانه‌ها»، ترجمة حسن رئيس‌زاده لنگروي، رسانه، سال پانزدهم، ش 57، ص 155-196.
    • ويليامز، کوين، 1386، درک تئوري رسانه‌ها، ترجمة رحيم قاسميان، تهران، ساقي.
    • هال، استوارت، 1386، غرب و بقيه: گفتمان و قدرت، ترجمة محمود متحد، تهران، آگه.
    • هرست هاوس، رزالين، 1384، مجموعه مقالات فلسفه هنر و زيبايي‌شناسي 1: بازنمايي و صدق، ترجمة امير نصري، تهران، فرهنگستان هنر.
    • هيوارد، سوزان، 1381، مفاهيم کليدي در مطالعات سينمايي، ترجمة فتاح محمدي، تهران، نشر هزاره سوم.
    • Hall, S, & Jhally, S, 2007, Representation & the Media, Northampton, MA: Media Education Foundation.
    • Mc Quail. Denis, 2010, McQuail's Mass Communication Theory, SAGE Publications.
    • Watson, &et al, 2006, Dictionary of Media and Communication Studies, 7th Edition, Hodder Arnold Publication.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Davud Abadi , Mahdi, Ahmadi, Fatemeh.(2025) A Review of Women’s Role in the Sacred Defense Cinema; from Reality to Representation. Ma`rifat-e Farhangi Ejtemai, 7(3), 95-115

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Mahdi Davud Abadi ; Fatemeh Ahmadi."A Review of Women’s Role in the Sacred Defense Cinema; from Reality to Representation". Ma`rifat-e Farhangi Ejtemai, 7, 3, 2025, 95-115

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Davud Abadi , M, Ahmadi, F.(2025) 'A Review of Women’s Role in the Sacred Defense Cinema; from Reality to Representation', Ma`rifat-e Farhangi Ejtemai, 7(3), pp. 95-115

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Davud Abadi , M, Ahmadi, F. A Review of Women’s Role in the Sacred Defense Cinema; from Reality to Representation. Ma`rifat-e Farhangi Ejtemai, 2025; 7(3): 95-115