Pages:
5-23
Receive Date: 2025/02/25
Accept Date: 2025/02/25
Abstract:
This paper seeks to examine the philosophical principles of identity in the view of the German philosopher, Martin Heidegger. The research is a quantitative library-based survey based on a ‘’thematic-oriented theory’’. The main question in Heidegger’s philosophy is about the meaning of existence, the subject of his philosophy is ontology and the method of his work is phenomenology. Heidegger maintains that cognition and philosophy are rooted in history and society, and he considers that time has the duty of establishing the world. Therefore, the origin of our cognition, including formal cognition in the form of new disciplines and our informal cognition in the form of daily knowledge, including the knowledge of identity, has historical property and it is the product of environment and time, and, therefore, it belongs to the world of life. The research findings show that it is possible to provide a philosophical model of identity with the aim of investigating the question of identity as a social issue.
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :مبانی فلسفی هویت از دیدگاه مارتین هایدگر
Abstract:
هدف این مقاله، بررسی مبانی فلسفی هویت از دیدگاه مارتین هایدگر فیلسوف آلمانی است. نوع پژوهش، کیفی، روش آن، کتابخانه ای و بر اساس «نظریه موضوع گرا» اجرا شد. پرسش اصلی فلسفه هایدگر معنای هستی، موضوع فلسفه او هستی شناسی و روش کار او پدیدارشناسی است. هایدگر معتقد است: شناخت و فلسفه ریشه در تاریخ و جامعه دارد و در نتیجه، زمان وظیفه تأسیس جهان را عهده دار است. بنابراین، منشأ شناخت ما ازجمله شناخت رسمی به شکل علوم جدید و شناخت غیررسمی ما به شکل معرفت روزمره، ازجمله معرفت از هویت ویژگی تاریخی برخوردار است و محصول محیط و زمان است، پس، به دنیای زندگی تعلق دارد. یافته های پژوهش نشان داد که می توان به طرحی فلسفی از هویت برای بررسی مسئله هویت به منزله مسئله اجتماعی رسید.
References:
- راسخ، کرامتاله، 1391، فرهنگ جامع جامعهشناسي و علوم انساني، شامل 5000 مدخل با معادلهاي انگليسي و آلماني، دو جلد، جهرم، دانشگاه آزاد اسلامي.
- شوتسايشل، رينر، 1391، مباني جامعهشناسي ارتباطات، ترجمة کرامتاله راسخ، تهران، نشر ني.
- کنوبلاخ، هوبرت، 1390، مباني جامعهشناسي معرفت، ترجمة کرامتاله راسخ، تهران، نشر ني.
- مارکس، کارل، 1353، هجدهم برومر لوئي بناپارت، ترجمة محمد پورهرمزان، چ دوم. بي م: حزب توده ايران.
- هايدگر، مارتين، 1386، هستي و زمان، ترجمة سياوش جمادي، تهران، ققنوس.
- ـــــ ، 1389، هستي و زمان، ترجمة عبدالکريم رشيديان، تهران، نشر ني.
- هوسرل، ادموند، 1381، تأملات دکارتي، مقدمهاي بر پديدهشناسي، ترجمة عبدالکريم رشيديان، تهران، نشر ني.
- Gethmann, v.C.F, 2001, “Martin Heidegger“, In: Klassiker des philosphischen Denken, Band 2. 6. Aufl. München: dtv, 274-316.
- Heidegger, M, 1977, Sein und Zeit. Hrsg: F.W. von Herrmann, XIV, 586 S.
- _____ , 1978, 1915, Die Kategorien- und Bedeutungslehre des Duns Scotus, Tübingen. Hrsg.F.W. von Herrmann, XII, 454S.
- _____ , 1978, 1913, Die Lehre vom Urteil im Psychologismus. Ein kritisch-positiver Beitrag Zur Logik, Hrsg.F.W. von Herrmann,XII, 454S.
- _____ , 1984, Die Frage nach dem Dinge. Zu Kants Lehre von den transzendentalen Grundsätzen, Hrsg.: P. Jaeger, VIII, 254 S.
- _____ , 1994, Prolegomena zur Geschichte des Zeitbegriffs, 3. Auflage, XII, 448 S.
- _____ , 1995, Phänomenologische Interpretationen von Kants Kritik der reinen Vernunft. Hrsg.: I. Görland, 3. Auflage, XII, 436 S.
- _____ , 1997, Die Grundprobleme der von Phänomenologie, Hrsg.: F.W. Herrmann, 3. Auflage 1997, X, 474 S.
- _____ , 2007, Zur Sache des Denkens, Hrsg. von F.W. von Herrmann, 156 S.
- _____ , 2010, Kant und das Problem der Metaphysik, Hrsg.: F.W. von Herrmann, 2. Auflage, XVIII, 318 S.
- Held, K, 1972, Das Problem der Intersubjektivität und die Idee einer phänomenologischen Transzendentalphilosophie“, In: Ulrich Claesges und Klaus Held: Perspektiven transzendental-phänomenologischer Forschung. Für Ludwig Landgrebe zum 70. Geburtstag. Den Haag.
- Husserl, E, 1988, V. Logische Untersuchung, Hrsg. v. Elisabeth Ströker, 2. Aufl. Meiner, Hamburg.
- _____ , 1995, Cartesianische Meditationen, Hrsg. v. Elisabeth Ströker, 3. Aufl. Meiner, Hamburg.
- _____ , 1996, Die Krisis der europäischen Wissenschaften und die transzendentale Phänomenologie, Hrsg. v. Elisabeth Ströker, 3. Aufl. Meiner, Hamburg.
- _____ , 1999, Erfahrung und Urteil. Hrsg, v. Ludwig Landgrebe, 7. Aufl. Meiner, Hamburg.
- Kamlah, W, & Paul Lorenzen, 1990, Logische Propädeutik, Vorschule des vernünftigen Redens. Mannheim.
- Lask, E, 1911, Die Logik der Philosophie und die Kategorienlehre, Tübingen.
- Rickert, H, 1892, Der Gegenstand der Erkenntnis, Freiburg.
- Schütz, A, 2004, Der sinnhafte Aufbau der sozialen Welt. Hrsg, v. M. Endreß/J. Renn, Bd. II. Konstanz.
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Rasekh, Karamatallah.(2025) The Philosophical Principles of Identity in the View of Martin Heidegger. Ma`rifat-e Farhangi Ejtemai, 7(3), 5-23
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Karamatallah Rasekh."The Philosophical Principles of Identity in the View of Martin Heidegger". Ma`rifat-e Farhangi Ejtemai, 7, 3, 2025, 5-23
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Rasekh, K.(2025) 'The Philosophical Principles of Identity in the View of Martin Heidegger', Ma`rifat-e Farhangi Ejtemai, 7(3), pp. 5-23
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Rasekh, K. The Philosophical Principles of Identity in the View of Martin Heidegger. Ma`rifat-e Farhangi Ejtemai, 2025; 7(3): 5-23