Ma`rifat-e Farhangi Ejtemai, Volume 7, Issue 2, No 26, Year 2025 , Pages 87-108

    Leisure and Recreation in Muslim Thinkers’ Thought

    Article Type: 
    Research
    Writers:
    Seyyed hosein Sharafoddin / Assistant professor IKI / sharaf@qabas.net
    Abstract: 
    Leisure is often used to mean either ‘’ time free from any kind of work or other duties’’ or ‘’a range of recreational and intellectual activities which are taken into consideration in this period of time’’. Due to the various dimensions of this word, the two meanings of leisure have been studied or its different aspects are worth investigating. Owing to their axiological status, educational capacities and mission, divine religions, including Islam pay attention to the prescriptive, contingent and normative aspects of the word. One of the ways of understanding the positions of Islamic texts is to refer to the views of the thinkers who have dealt with the position of religion on this topic and the related injunctions according to Islamic law and commentary of the Qur’an. Referring to the works of Muslim thinkers on different fields, this paper seeks to make explicit and classify the general topics about these positions. This research uses a categorical method in gathering the information and an explanatory, interpretative and independent reasoning-based method in analyzing the findings.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :فراغت و تفریح در اندیشه‌ی متفکران مسلمان
    Abstract: 
    فراغت اغلب به دو معنای «زمان فارغ از هر نوع وظایف الزامی» و «مجموعه ای از فعالیت ها و اشتغالات سرگرم کننده، تفریحی و تفننی که در این ظرف زمانی کانون توجه قرار می گیرند»، به کار می رود. «فراغت» در هر دو معنا، به دلیل تنوع ابعاد از زوایای مختلفی مطالعه و بررسی شده یا سزاوار بررسی است. ادیان الهی از جمله اسلام به اقتضای جایگاه ارزشی، ظرفیت های آموزه ای، رسالت و مأموریت، به جنبه های تجویزی، دستوری و هنجاری آن عطف توجه کرده اند. یکی از مجاری فهم مواضع درون متنی اسلام، رجوع به دیدگاه های اندیشمندانی است که در مقام تشریع و تفسیر مواضع دین در نسبت با این مقوله و احکام مربوط سخن گفته اند. این نوشتار درصدد است تا با تتبع در آثار و مکتوبات متفکران مسلمان از حوزه های مختلف، رئوس کلی این مواضع را استخراج و دسته بندی کند. روش این مطالعه در مقام گردآوری اطلاعات، اسنادی و در مقام تحلیل یافته ها، تفهمی، تفسیری و اجتهادی است.
    References: 
    • نهج‌البلاغه، 1388، ترجمة محمد دشتي، قم، مباهله.
    • ابن‌ابي الحديد، عبدالحميد، 1404ق، شرح نهج البلاغه، تصحيح محمد ابوالفضل ابراهيم، قم، کتابخانة آيت‌الله مرعشي نجفي.
    • اخوان الصفاء و خلان الوفاء، 1415ق، الرسائل، اعداد و تحقيق عارف تامر، بيروت، منشورات عويدات.
    • انوري، حسن، 1383، فرهنگ بزرگ سخن، تهران، سخن.
    • بهنام، جمشيد و همکاران، 1348، مقدمه‌اي بر جامعه‌شناسي ايران، تهران، خوازرمي.
    • پارسانيا، حميد، 1380، «دين خاستگاه شادي‌هاي پايدار»، کتاب زنان، ش 14، ص48-60.
    • تورکليدسن، جرج، 1382، اوقات فراغت، ترجمة عباس اردکانيان، تهران، نوربخش.
    • جعفري، محمدتقي، 1377، رسائل فقهي، تهران، مؤسسه نشر کرامت.
    • ـــــ ، 1369، زيبايي و هنر از ديدگاه اسلام، تهران، سازمان تبليغات اسلامي.
    • ـــــ ، 1370، ترجمه و شرح نهج‌البلاغه، چ چهارم، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامي.
    • ـــــ ، 1381، در پژوهشي درباره طنز در شريعت و اخلاق (مصاحبه)، قم، مرکز پژوهش‌هاي اسلامي صدا و سيما.
    • ـــــ ، 1377، «سخنراني اختتاميه در همايش طنز»، سنجش و پژوهش، ش 13 و 14، ص23-29.
    • جناتي، محمدابراهيم، 1375الف، «هنر و زيبايي از نگاه مباني فقه اجتهادي»، کيهان انديشه، ش 66، ص10-25.
    • ـــــ ، 1375ب، «هنر و زيبايي از نگاه مباني فقه اجتهادي»، کيهان انديشه، ش 69، ص91-112.
    • جوادي آملي، عبدالله، 1372، «قصه ديني»، فارابي، ش 21، ص4-21.
    • حائري، کاظم، 1381، در پژوهشي درباره طنز در شريعت و اخلاق (مصاحبه)، قم، مرکز پژوهش‌هاي اسلامي صدا و سيما.
    • حسيني خامنه‌اي، سيدعلي، 1388، نرم‌افزار نورالولايه، قم، مرکز کامپيوتري علوم اسلامي.
    • حسيني بهشتي، محمد، تفريح و موسيقي دراسلام، سايت آسک کورآن، (تاريخ مشاهده : 8/3/89)
    • http//www.askquran.ir/showthread
    • دينوري ابن قتيبه، ابي‌محمد عبدالله بن مسلم، 1415ق، عيون الاخبار، قم، منشورات الشريف الرضي.
    • شلبي، احمد، 1376، زندگي اجتماعي از ديدگاه اسلام، ترجمة سيد محمود اسداللهي، مشهد، آستان قدس رضوي.
    • صادقي حسن‌آبادي، مجيد، 1386، «غم و شادي در تجربه ديني مولوي»، مجله علمي– پژوهشي دانشکده ادبيات و علوم انساني دانشگاه اصفهان، دوره دوم، ش 49، ص75-90.
    • طباطبائي، سيد‌محمد‌حسين، 1363، تفسير‌الميزان، ترجمة سيدمحمدباقر موسوي همداني، قم، جامعه مدرسين.
    • طوسي، خواجه‌نصيرالدين، 1378، اخلاق ناصري، به تصحيح و تنقيح مجتبي مينويي و عليرضا حيدري، چ ششم، تهران، خوارزمي.
    • غزالي، محمد، 1382، کيمياي سعادت، با سعي و اهتمام پروين قائمي، تهران، پيمان.
    • ـــــ ، 1406ق، احياء علوم‌الدين، بيروت، دارالکتب العلميه.
    • فاضل گروسي، عبدالحسين،‌ 1377، رساله‌اي در باب تغني به قرآن، در مجموعه آثار غنا و موسيقي، به کوشش رضا مختاري و محسن صادقي، قم، دفتر تبليغات اسلامي.
    • فارابي، ابونصر، 1376، السياسه المدنيه، ترجمة حسن ملکشاهي، تهران، سروش.
    • فضل‌الله، محمد‌حسين، 1380، فقه و زندگي، ترجمة مجيد مرادي، قم، دارالملاک.
    • قطب، محمد، 1375، روش تربيتي اسلام، ترجمة محمدمهدي جعفري، شيراز، دانشگاه شيراز.
    • کاسب، عزيزالله، 1379، در مقدمه کشکول شيخ بهايي، چ ششم، تهران، گلي.
    • معرفت، محمدهادي، 1368، «نقش آهنگ در تلاوت قرآن»، کيهان انديشه، ش 28، ص60-68.
    • مصباح، محمدتقي، 1387، مشکات، قم، مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني.
    • مصباح، مجتبي، 1392، سلامت معنوي از ديدگاه اسلام، تهران، مؤسسه فرهنگي حقوقي سينا.
    • مطهري، مرتضي، 1370، تعليم و تربيت در اسلام، چ هيجدهم، تهران، صدرا.
    • ـــــ ، 1372، تعليم و تربيت، چ بيست‌ و سوم، تهران، صدرا.
    • مکارم شيرازي، ناصر و همكاران، 1381، تفسير نمونه، قم، دارالکتب الاسلاميه.
    • مکارم شيرازي، ناصر، 1381، در پژوهشي درباره طنز در شريعت و اخلاق (مصاحبه)، قم، مرکز پژوهش‌هاي اسلامي صدا و سيما.
    • ملکيان، مصطفي، 1385، «ايمان و کارکردهاي شريعت»، آيين، ش 6، ص77-85.
    • مولانا، جلال‌الدين محمد بلخي، 1378، دوره کامل مثنوي معنوي، نسخه رينولدالين نيکلسون، مصحح غلامحسين ده بزرگي، تهران، آبيار.
    • ميرزاخاني، حسين، 1369، مباني فقهي و رواني موسيقي، چ دوم، قم، دفتر تبليغات اسلامي.
    • نراقي، ملااحمد، 1362، معراج‌السعاده، تهران، رشيدي.
    • Dumazedier, Joffre, 1972, Leisure, in Internatinal Encyclopedia of The Social Sciences, David L.Sills(ed), The Macmillan Company and The Free Press, Newyork, v.9, p. 248-253.
    • Neumeyer, M.and Neumeyer,E, 1958, Leisure and Recreation, Ronald Press, New York.
    • Rojek.chris, & et al, 2006, AHandbook of Leisure Studies, Palgrave Macmillan, Ltd.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Sharafoddin, Seyyed hosein.(2025) Leisure and Recreation in Muslim Thinkers’ Thought. Ma`rifat-e Farhangi Ejtemai, 7(2), 87-108

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Seyyed hosein Sharafoddin."Leisure and Recreation in Muslim Thinkers’ Thought". Ma`rifat-e Farhangi Ejtemai, 7, 2, 2025, 87-108

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Sharafoddin, S.(2025) 'Leisure and Recreation in Muslim Thinkers’ Thought', Ma`rifat-e Farhangi Ejtemai, 7(2), pp. 87-108

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Sharafoddin, S. Leisure and Recreation in Muslim Thinkers’ Thought. Ma`rifat-e Farhangi Ejtemai, 2025; 7(2): 87-108