Writers:
Zohreh Aly nasab / PhD student in philosophy of education, Islamic Azad University of Arak
Pages:
87-108
Receive Date: 2025/04/07
Accept Date: 2025/04/07
Abstract:
The aim of this study is to investigate the factors of knowledge creation and the policies of broadening and improving it in the state universities of Bushehr Province in the light of the view of the faculty members.The research uses a descriptive method and the survey sample consists of the faculty members of the state universities in Bushehr for the academic year 92-93. For analyzing data, descriptive and deductive methods, including T-test for comparing the means and analyzing the variancein the form of EVIEWS and SPSS software were used. The results show that the strategies relating to organizational culture , education system and empowerment play a positive role in the process of knowledge creation, with regard to organizational structure, relation of university with society and industry, procedure of drawing on human resources and research centers, current strategies play a negative role in creating knowledge. Besides, with regard to components like organizational culture, organizational structure, physical facilities, relation with industry, and scientific and international relations among research centers, no meaningful difference is detected in the participants' views in the universities of Bushehr. The organizational culture, the system of education and empowerment, and the system of evaluation and compensation of service, respectively, have the least weak points in the factors of knowledge creation.
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :دانش آفرینی در دانشگاه ها؛ بررسی نقاط قوت و ضعف
Abstract:
هدف این تحقیق، بررسی وضعیت عوامل دانش آفرینی و سیاست های شکل گیری و تقویت آنها در دانشگاه های دولتی استان بوشهر، از دیدگاه اعضای هیئت علمی است. روش تحقیق توصیفی - پیمایشی و جامعه آماری اعضای هیئت علمی دانشگاه های دولتی استان بوشهر در سال تحصیلی 92-93 بودند. برای تحلیل داده ها، علاوه بر روش های توصیفی از روش های استنباطی از جمله آزمون T برای مقایسه میانگین و تحلیل واریانس در قالب نرم افزار SPSS و EVIEWS استفاده شده است. نتایج نشان داد: راهبردهای مربوط به فرهنگ سازمانی و نظام آموزش و توانمندسازی، بر فرایند دانش آفرینی نقش مثبت داشته و در مورد ساختار سازمانی، ارتباط دانشگاه با جامعه و صنعت، نظام جذب نیروی انسانی، مراکز پژوهشی، نقش منفی راهبردهای فعلی بر فرایند دانش آفرینی پذیرفته شده است. همچنین بین دیدگاه آزمودنی ها در خصوص وضعیت مؤلفه های فرهنگ سازمانی، ساختار سازمانی، تجهیزات کالبدی، ارتباط با صنعت، ارتباطات علمی و بین المللی مراکز پژوهشی، در دانشگاه های بوشهر تفاوت معنی داری وجود ندارد. فرهنگ سازمانی، نظام آموزش و توانمندسازی و نظام ارزشیابی و جبران خدمات، به ترتیب دارای کمترین نقاط ضعف در میان عوامل دانش آفرینی می باشند.
References:
- اسدينژاد، صديقه، 1384، «بررسي فرايند خلق دانش سازماني و تأثير آن بر تحقيق و توسعه و كيفيت»، در: پنجمين همايش مراكز تحقيق و توسعه صنايع و معادن، تهران.
- حسينقليزاده جوزان، رضوان و همكاران، 1384، «نسبت ميان فرايند تبديل دانش و فرهنگ سازماني در دانشگاه فردوسي مشهد»، مطالعات تربيتي و روانشناسي دانشگاه فردوسي مشهد، ش 8، ص 25-37.
- حميديزاده، محمدرضا، 1384، «رويكرد و استراتژيهاي دانشآفريني در دانشگاهها»، مراكز رشد فناوري، سال اول، ش 2، ص 33ـ46.
- حميديزاده، محمدرضا، 1384، «راهكارهاي توانمندسازي مراكز پژوهشي براي دانشآفريني»، در: پنجمين همايش مراكز تحقيق و توسعه صنايع و معادن، تهران.
- خائفالهي، احمدعلي و همكاران، 1386، «ارائه الگوي فرايندي خلق دانش سازماني: تبيين نقش اعتماد در خلق دانش سازماني»، تهران، مركز همايشهاي بينالمللي رازي.
- داونپورت، تامس اچ و لازنس پروساک، 1379، مديريت دانش، ترجمة حسين رحمان سرشت، تهران، ساپکو.
- دري، بهروز و احمد طالبنژاد، 1387، «بررسي وضعيت عوامل راهبردي دانشآفريني در دانشگاههاي وابسته به وزارت علوم، تحقيقات و فناوري»، پژوهش و برنامهريزي در آموزش عالي، ش 49، ص 1-19.
- رمضاني، يوسف، 1388، «بررسي رابطه بين فرايند مديريت دانش و شاخصهاي فرهنگ سازماني از ديدگاه رابينز، مطالعه موردي: شهرداري مشهد»، در: دومين كنفرانس ملي مديريت دانش، مركز همايشهاي بينالمللي رازي تهران.
- زنجيرچي، محمود و مژده رباني، 1385، «رويكردي به دانشآفريني»، تدبير، سال هفدهم، ش 175، ص 43-51.
- عباسي، زهره، 1386، مروري بر مدلهاي پيادهسازي مديريت دانش در سازمانها، تهران، مركز همايشهاي بينالمللي رازي.
- عدلي، فريبا و كيومرث نياز آذري، 1388، «رابطه تنوع مديريت نيروي كار و دانشآفريني سازماني در آموزش عالي ايران»، انجمن آموزش عالي ايران، سال دوم، ش 3، ص 115-130.
- عدلي، فريبا، 1386، «مدل خلق و سهيمسازي دانش در سازمانها»، در: اولين همايش بينالمللي مديريت دانش، تهران.
- عدلي، فريبا، 1387 الف، «بررسي زمينه فرايند دانشآفريني در نظام آموزش عالي به منظور ارائه مدلي مناسب»، دانشور، سال پانزدهم، ش 30، ص 71-82.
- عدلي، فريبا، 1387 ب، «ضرورت دانشآفريني»، رهيافت، ش 42، ص 19-22.
- قياسي، فاطمه و همكاران، 1389، «ارائه الگوي فرايندي خلق دانش سازماني: تبيين نقش اعتماد در خلق دانش سازماني»، در: اولين کنفرانس ملي مديريت دانش، تهران. www.ensari.ir
- منتظر، غلامعلي، 1386، «مطالعات راهبردي توسعه اطلاعاتي نظام آموزش عالي در ايران»، پژوهش و برنامهريزي در آموزش عالي، ش 43، ص 1-27.
- نوناکا، ايکوجيرو و تاکوچي هيروتاکا، 1995، شرکتهاي دانشآفرين، ترجمة علي عطافر و همكاران، قم، سماء قلم.
- Almeida, P, & et al, 2002, Are firms superior to alliances and markets? An empirical test of cross-border knowledge building, Organization Science, v. 13, p. 147–161.
- Amyscott, m, 2005, knowledge management an higher education critical analysis, information science publishing.
- Davenport, T. H, & Prusak, L, 1998, Working Knowledge: How Organization manage What They Know, Harvard Business School Press, Boston.
- Edwinson, 2002, knowledge management an higher education, Journal of knowledge Management, v. 8, N. 2, p. 53-64.
- Gupta, A, & Mcdaniel, G, 2002, "Creating Conpetitive Advantage, By Effectively Managing Knowledge A Framework for Knowledge Management", Journal of Knowledge Management Practice, v. 3, N. 3, p. 67-81.
- Gustavsson, B, 1999, Three cases and some ideas on individual and Organizational re-and unlearning. [Online]Presented at 6:th Workshop on Managerialand Organizational Cognition, University of Essex, England.
- Huener, 2001, knowledge and concept of trust, saye London.
- Kumar, N, & Idris, K, 2006, "An Examination of Educational Institutions Knowledge Performance", The Learning Organization, v. 13, N. 1, p. 39-47.
- Lee & Hawmadeh:youmg-gulkim, 2002, ''a staye model of organizational knowledge management: a latent content analysis, expert systeme with application, 20, ??
- Leiponen, Ajia, 2003,Organizational knowledge & innovation in business services.
- Leonard-Barton, D, 1990, A dual methodology for case studies: synergistic use of a longitudinal single site with replicated multiple sites, Organization Science, v. 1, p. 248–266.
- Liebeskind, J. P, & et al, 1996, Social Networks, Learning,and Flexibility: Sourcing Scientific Knowledge in New Biotechnology Firms,Organization Science, v. 7(4), p. 428–443.
- Lin,W.B, 2007, "The Effect of Knowledge Sharing Model", Expert System With Applications, Available Online at www. Sciencedirect. com.
- Madgetel, p.j & belandger, C, 2008, canada and united kingdom higher education policy and the knowledge economy higher education perspectives, v. 4, n. 1, p. ??
- McAdam, R, & McCreedy, S, 1999, “A Critical Review of Knowledge Management models”, The Learning Organization, v. 6 (3), p. 91-100.
- Mirza. H, & Bassa. Z, 2000, "Knowledge Creation and Knowledge Transfer in the Restructuring of the Japanese Economy", International Business Review, v. 21, p. 523–524.
- Nonaka, I, & et al, 2001, Knowledge Emergence: Social, Technical & Evolutionary Dimensions of Knowledge Creation, New York: Oxford University Press.
- Polani, M, 1966, Tacit Demensions, New York, Anchor Press.
- Polani, M, 1966, Take it demensions, New York: anchor press.
- Sherif. K, & Bo Xing, 2006, "Adaptive processes for knowledge creation in complex systems: The case of a global IT consulting firm", Information & anagement, v. 43, p. 530–540.
- Soo, C.W, & et al, 2002, Knowledge Creation In Organization:Explring And Context Specific Effects, [Online] . <www.insead.edu/gwen>.[2005/6/6].
- Spender, J.C, & Grant, R.M, 1996, Knowledge and the Firm: Overview, Strategic Management Journal, v. 17, p. 5-9.
- Sveiby, K, & Simons, R, 2002, Cllaborative Climate and Effectiveness of Knowledge work-an Empirical Study. [Online]. www.emeraldinsight.com/1367-3270.htm.
- Wang, & et al, 2004, Organisational knowledge Creation Capability in Taiwan's Manufacturing Industry, International Journal of Manufacturing Technology and Management, v. 6, p. 25-42.
- Wong. k od e aspinwal, 2005, an emperial study of the important factors for knowledge management volgno3.
- Zaker salehi, gh.r, 2004, university and international corporations higher education lattr vol.1no,z pp .1_4 (in persion).
- Zulanski, G, 1995, "Exploring Internal Stickiness: Impediments to the Transfer of Best Practice Within the firm", Strategic Management Journal, v. 17, p. 29-35.
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Aly nasab, Zohreh , Fazlollahi Ghamshi, Seyfollah, Karimiyan, Hosein.(2025) Knowledge Creation in Universities; the Strengths and Weaknesses. Ma`rifat-e Farhangi Ejtemai, 6(4), 87-108
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Zohreh Aly nasab; Seyfollah Fazlollahi Ghamshi; Hosein Karimiyan."Knowledge Creation in Universities; the Strengths and Weaknesses". Ma`rifat-e Farhangi Ejtemai, 6, 4, 2025, 87-108
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Aly nasab, Z, Fazlollahi Ghamshi, S, Karimiyan, H.(2025) 'Knowledge Creation in Universities; the Strengths and Weaknesses', Ma`rifat-e Farhangi Ejtemai, 6(4), pp. 87-108
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Aly nasab, Z, Fazlollahi Ghamshi, S, Karimiyan, H. Knowledge Creation in Universities; the Strengths and Weaknesses. Ma`rifat-e Farhangi Ejtemai, 2025; 6(4): 87-108