Pages:
63-86
Receive Date: 2025/04/07
Accept Date: 2025/04/07
Abstract:
Morality is the most important constituent of Islamic culture, and Maaref Radio considers that it contributes to promoting knowledge, especially noble moral traits. Using a descriptive-analytical method, this research, which seeks to investigate the degree of the conformity of moral education programmes of Maaref Radio with the model of Islamic morality, analyzes the contents of the examples selected from among the programmes of this channel through a categorical and methodical method. This research is based on the context of the model of Islamic morality derived from Jame’ Al-Sa’dat and its study is based on a sample selected through a systematic classification method. The results of the research show that, these programmes do not always have complete conformity with the model of Islamic morality; that is, many dimensions, added dimensions and the components of the questions about Islamic morality are not considered in these programmes. Besides, these programmes deal with many topics beyond the model of Islamic morality and this has led to undermining the main elements of the model presented in the programmes.
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :بررسی میزان انطباق مباحث برنامه های اخلاقی رادیو معارف با الگوی اخلاق اسلامی از نظر کمی
Abstract:
اخلاق، مهم ترین حوزه در فرهنگ اسلامی است و رادیو معارف رسانه ای است که رسالت خود را ترویج معارف، به ویژه مکارم اخلاقی قرار داده است. این تحقیق، با رویکردی توصیفی– تحلیلی، با هدف بررسی میزان انطباق محتوایی برنامه های اخلاقی رادیو معارف با الگوی اخلاق اسلامی به تحلیل محتوای نمونه ای که با روش طبقه ای و منظم از برنامه های این شبکه انتخاب شده، می پردازد. این تحقیق در چارچوب الگوی اخلاق اسلامی که از کتاب جامع السعادات استخراج شده، انجام گرفته و مطالعهی خود را بر اساس نمونه ای که با روش طبقه بندی سیستماتیک انتخاب شده، قرار داده است. نتایج تحقیق نشان می دهد که این برنامه ها در بیشتر موارد دارای انطباق کامل با الگوی اخلاق اسلامی نیستند؛ به این معنا که بسیاری از ابعاد، خرده ابعاد و مؤلفه های مباحث اخلاق اسلامی، در این برنامه ها بیان نشده اند. همچنین مباحث بسیاری خارج از الگوی اخلاق اسلامی در این برنامه ها مطرح می شوند که این به کم وزن شدن سهم اجزای اصلی الگو در برنامه ها انجامیده است.
References:
- ابنحنبل، ابوعبدالله احمد، 1430ق، المسند، بيروت، دارالفكر.
- اعرابي، سيدمحمد، 1382، تحقيق تطبيقي، چ دوم، تهران، دفتر پژوهشهاي فرهنگي.
- بيابانگرد، اسماعيل، 1386، روشهاي تحقيق در روانشناسي و علومتربيتي، چ دوم، تهران، دوران.
- بيات، حجتالله، 1382، «راديو معارف، رسانهاي تأثيرگذار با كاركردهاي پيدا و پنهان»، راديو، ش 19، ص 29-35.
- بيهقي، احمدبن حسين، 1432ق، السننالكبري، بيروت، دارالفكر.
- جعفري، علي و ناصر باهنر، 1389، «راديو و مدل آييني در توسعه ارتباطات ديني مطالعه موردي شبكه معارف صدا)»، دين و رسانه، ش 1، ص 111-134.
- جعفري، علي، 1385، «تأملي بر جايگاه موسيقي در رسانه ديني؛ بررسي انتقادي وضعيت موسيقيايي راديو معارف»، پژوهش و سنجش، ش 45 و 46، ص 7-30.
- حافظنيا، محمدرضا، 1386، مقدمهاي بر روش تحقيق در علوم انساني، چ سيزدهم، تهران، سمت.
- حسنزاده آملي، حسن، 1378، دروس هيئت و ديگر رشتههاي رياضي، چ چهارم، قم، بوستان كتاب.
- ـــــ ، 1381، هزار و يك كلمه، چ سوم، قم، بوستان كتاب.
- دلاور، علي، 1386، روشهاي تحقيق در روانشناسي و علوم تربيتي، چ دوم، تهران، دانشگاه پيام نور.
- رايف، دانيل و همكاران، 1381، تحليل پبامهاي رسانهاي، ترجمة مهدخت بروجردي علوي، تهران، سروش.
- رفيعپور، فرامرز، 1382، تكنيكهاي خاص تحقيق در علوم اجتماعي، تهران، شركت سهامي انتشار.
- ـــــ ، 1384، کندوکاوها و پنداشتهها، چ پانزدهم، تهران، شرکت سهامي انتشار.
- رهبر معظم انقلاب، 11/9/1383، بيانات در ديدار مسئولان سازمان صدا و سيما، سايت دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيتالله العظمي خامنهاي.
- سرايي، حسن، 1372، مقدمهاي بر نمونهگيري در تحقيق، تهران، سمت.
- سورين ورنر- تانكارد جيمز، 1381، نظريههاي ارتباطات، ترجمة عليرضا دهقان، چ سوم، تهران، دانشگاه تهران.
- طبرسي، حسنبن فضل، 1412ق، مكارم الأخلاق، چ چهارم، قم، شريف رضي.
- طهراني، محمدحسين، 1417ق، مهر تابان، چ دوم، مشهد مقدس، علامه طباطبائي.
- فردوسي، ابوالقاسم، 1387، شاهنامه، چ چهارم، تهران، هرمس.
- محمديمهر، غلامرضا، 1387، روش تحليل محتوا راهنماي عملي تحقيق، تهران، دانش نگار.
- مصباح، محمدتقي، 1388، مشكات اخلاق در قرآن، چ دوم، قم، مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني.
- معتمدنژاد، كاظم، 1386، وسايل ارتباط جمعي، چ ششم، تهران، دانشگاه علامه طباطبائي.
- نادري، عزتالله و مريم سيف نراقي، 1388، روشهاي تحقيق و چگونگي ارزشيابي آن در علوم انساني با تأكيد بر علوم تربيتي، چ پنجم، تهران، ارسباران.
- نراقي، ملامحمدمهدي، 1383، جامعالسعادات، چ چهارم، قم، اسماعيليان.
- واس، دي.اي، 1389، پيمايش در تحقيقات اجتماعي، ترجمة هوشنگ نايبي، چ دوازدهم، تهران، ني.
- هولستي، اُل- آر، 1373، تحليل محتوا در علوم اجتماعي و انساني، ترجمة نادر سالارزاده اميري، تهران، دانشگاه علامه طباطبائي.
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Hamedani, Mustafa, Javad Vaziri Fard, Seyyed Mohammad .(2025) A Survey on the Degree of the Conformity of the Moral Education Programmes of Maaref Radio with the Model of Islamic Morality from Quantitative Perception. Ma`rifat-e Farhangi Ejtemai, 6(4), 63-86
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Mustafa Hamedani; Seyyed Mohammad Javad Vaziri Fard."A Survey on the Degree of the Conformity of the Moral Education Programmes of Maaref Radio with the Model of Islamic Morality from Quantitative Perception". Ma`rifat-e Farhangi Ejtemai, 6, 4, 2025, 63-86
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Hamedani, M, Javad Vaziri Fard, S.(2025) 'A Survey on the Degree of the Conformity of the Moral Education Programmes of Maaref Radio with the Model of Islamic Morality from Quantitative Perception', Ma`rifat-e Farhangi Ejtemai, 6(4), pp. 63-86
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Hamedani, M, Javad Vaziri Fard, S. A Survey on the Degree of the Conformity of the Moral Education Programmes of Maaref Radio with the Model of Islamic Morality from Quantitative Perception. Ma`rifat-e Farhangi Ejtemai, 2025; 6(4): 63-86