Pages:
19-40
Receive Date: 2025/04/08
Accept Date: 2025/04/08
Abstract:
In Shi’a commentators’ view, the intellective approach has a large capacity to theorize about act and one of it dimensions is typification of act which can prepare the ground for a more precise understanding and interpretation of individuals' social act. The main question of the present research which uses an analytical method is the typification of act in Allamah Tabatabaii’s view and its interpretive capacities with emphasis on Al-Mizan Commentary. In Allamah view, act is divided into different types such as voluntary act, unwilling act, emergent act, acts resulting from positive counterparts, and habits and affections, which provides the sociologists with the possibility of deeper understanding and interpretation of act, evaluation of the degree of rationality governing the society, the degree of stability of behavioral models, the possibility of transforming behavioral models, the evaluation of the degree of joy and contentment in society, the comparison and evaluation of cultures and designing ideal behavioral models.
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :کنش متقابل اجتماعی از منظر علّامه طباطبائی
Abstract:
رویکرد تفهمی از منظر مفسران شیعه، ظرفیت فراوانی برای نظریه پردازی در عرصهی کنش دارد. یکی از ابعاد اساسی آن تیپ بندی کنش است که می تواند زمینهی فهم و تفسیر دقیق تر از کنش اجتماعی افراد را فراهم آورد. مسئلهی اصلی این پژوهش تیپ بندی کنش از منظر علّامه طباطبائی و ظرفیت های تفسیری آن با تأکید بر تفسیر المیزان است که با روش تحلیلی به آن پرداخته ایم. کنش از دیدگاه علّامه به انواع اختیاری، اکراهی، اضطراری، کنش های ناشی از ملکات، عادات و عواطف تقسیم می شود که امکان فهم و تفسیر عمیق تر کنش، سنجش میزان عقلانیت حاکم بر جامعه، میزان پایداری الگوهای رفتاری، امکان انتقال الگوهای رفتاری، سنجش میزان نشاط و رضایتمندی بر جامعه، مقایسه و ارزشیابی فرهنگ ها و ترسیم الگوهای رفتاری مطلوب را برای جامعه شناس فراهم می آورد.
References:
- آزادارمکي، تقي، 1388، نظريههاي جامعهشناسي، چ پنجم، تهران، سروش.
- آگ برن و نيم کوف، 1388، زمينه جامعهشناسي، اقتباس ا.ح. آريانپور، چ دوم، تهران، گسترده.
- ابراهيميپور، قاسم، «رويکرد تفهمي در علوم اجتماعي از ديدگاه فلاسفه اسلامي»، زمستان 1391، فصلنامه علمي پژوهشي اسرا، ش چهاردهم، 117ـ103.
- پارسانيا، حميد، 1390، روششناسي انتقادي حکمت صدرايي، قم، کتاب فردا.
- ـــــ ، 1391، جهانهاي اجتماعي، قم، کتاب فردا.
- توسلي، غلامعباس، 1369، نظريههاي جامعهشناسي، تهران، سمت.
- جواديآملي، عبدالله، 1372، تحرير تمهيد القواعد، صائنالدين عليبن محمد الترکه، ويراستار حميد پارسانيا، تهران، الزهراء.
- دهقاني، محسن، 1388، فروغ حکمت شرح نهاية الحکمه، قم، بوستان کتاب.
- رفيعپور، فرامرز، 1378، آناتومي جامعه مقدمهاي بر جامعهشناسي کاربردي، تهران، انتشار.
- طباطبائى، سيدمحمدحسين، 1417، الميزان في تفسير القرآن، ترجمه سيد محمدباقر موسوي همداني، قم، مؤسسة النشر الإسلامى.
- ـــــ ، 1409ق، اصول فلسفه و روش رئاليسم، چاپ 2، صدرا، قم.
- ـــــ ، 1389ق، روابط اجتماعي در اسلام، ترجمه محمدجواد حجتي کرماني، به کوشش سيدهادي خسروشاهي، چ دوم، بوستان کتاب.
- ـــــ ، 1387، انسان از آغاز تا انجام، ترجمه صادق لاريجاني، به کوشش سيدهادي خسروشاهي، قم، بوستان کتاب.
- کوزر، لوئيس و برنارد روزنبرگ، 1387، نظريههاي بنيادي جامعشناسي، ترجمه فرهنگ ارشاد، چ چهارم، تهران، ني.
- کوزر، ليوئيس، 1386، زندگي و انديشه بزرگان جامعهشناسي، ترجمه محسن ثلاثي، چ سيزدهم، تهران، علمي و فرهنگي.
- مرادي، حجتاله، 1389، اقناعسازي و ارتباطات اجتماعي، چ دوم، تهران، ساقي.
-
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Ebrahimi pour, Ghasem.(2025) Social Interaction in Allamah Tabatabaii’s View, with an Emphasis on Al-Mizan Commentary. Ma`rifat-e Farhangi Ejtemai, 5(3), 19-40
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Ghasem Ebrahimi pour."Social Interaction in Allamah Tabatabaii’s View, with an Emphasis on Al-Mizan Commentary". Ma`rifat-e Farhangi Ejtemai, 5, 3, 2025, 19-40
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Ebrahimi pour, G.(2025) 'Social Interaction in Allamah Tabatabaii’s View, with an Emphasis on Al-Mizan Commentary', Ma`rifat-e Farhangi Ejtemai, 5(3), pp. 19-40
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Ebrahimi pour, G. Social Interaction in Allamah Tabatabaii’s View, with an Emphasis on Al-Mizan Commentary. Ma`rifat-e Farhangi Ejtemai, 2025; 5(3): 19-40