Pages:
93-114
Receive Date: 2025/10/24
Accept Date: 2025/10/24
Abstract:
"Frankfurt" School with (the "critical" theory as its main basis) is part of an intellectual movement called "western Marxism", which developed under certain conditions in an attempt to provide new interpretations for Marx's theory about capitalist societies and criticize modern society and different epistemic systems such as positivism. Defining the "critical" theory and social and theoretical (epistemic) conditions of its formation and expouding its ontology, epistemology, anthropology and methodology, the present paper seeks to investigate and evaluate the theoretical (philosophical) principles of this theory by taking into consideration the first generation of its famous theorists (such as Horkheimer, Adorno, Marcuse, Fromm).
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :مکتب فرانکفورت (نظریهی انتقادی) ارزیابی انتقادی مبانی نظری (فلسفی)
Abstract:
مکتب «فرانکفورت» (نظریهی «انتقادی» به عنوان مبنای اصلی آن) بخشی از یک جنبش فکری، موسوم به «مارکسیسم غربی» و برآمده از شرایط خاصی است که در پی تفاسیر مجدّد از نظریهی مارکس درباره جوامع سرمایه داری و انتقاد از جامعهی نوین و نظام های گوناگون معرفتی مانند اثبات گرایی است. در این نوشته، تلاش بر آن است که ضمن معرفی نظریهی «انتقادی» و زمینه های اجتماعی و نظری (معرفتی) شکل گیری آن، به مبانی نظری (فلسفی) این نظریه با توجه به نسل اول نظریه پردازان مشهور آن (همچون هورکهایمر، آدورنو، مارکوزه و فروم) بپردازد و ضمن توضیح هستی شناسی، معرفت شناسی، انسان شناسی و روش شناسی آن، به بررسی و ارزیابی مبانی آن همت گمارد.
References:
- احمدي، بابك (1367)، خاطرات ظلمت،تهران، مركز.
- ايمان، محمدتقي (1388)، مباني پارادايمي روشهاي تحقيق كمي و كيفي در علوم انساني، قم، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
- آزادارمکی، تقی(1388)، نظریه¬پردازی در جامعه¬شناسی، تهران، جهاددانشگاهی.
- باتامور، تام (1375)، مكتب فرانكفورت، ترجمة حسينعلي نوذري، تهران، نشر ني.
- بشيريه، حسين (1376-1378)، تاريخ انديشههاي سياسي در قرن بيستم، تهران، نشر ني.
- پارسانيا، حميد (1389)، روششناسي انتقادي حكمت صدرايي،تهران، كتاب فردا.
- ـــــ ، (1390)، جزوه درس فلسفه علوم اجتماعي، قم، مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني.
- ـــــ ، «تحمل اجتماعي و پلوراليزم ديني»(تابستان 1381)، كتاب نقد: فلسفه و كلام، ش23، ص15-30.
- ريتزر، جورج (1374)، نظريه جامعهشناسي در دوران معاصر، ترجمة محسن ثلاثي، تهران، علمي.
- كالينيكوس، آلكس (1385)، درآمدي تاريخي بر نظريه اجتماعي، ترجمة اكبر معصومبيگي، تهران، آگه.
- كرايب،يان (1387)، نظريه اجتماعي مدرن (از پارسونز تا هابرماس)، ترجمة عباس مخبر، تهران، آگه.
- ماركوزه، هربرت (بيتا)، خرد و انقلاب، ترجمة محسن ثلاثي، تهران، جاويدان.
- محمدپور، احمد (1389 الف)، روش در روش:درباره ساخت معرفت در علومانساني، تهران، جامعهشناسان.
- ـــــ ، (1389 ب)، ضد روش:منطق و طرح در روششناسي كيفي، تهران، جامعهشناسان.
- محمدي، رحيم (1382)، درآمدي بر جامعهشناسي عقلانيت، تهران، باز.
- نوذري، حسينعلي (1383)، نظريه انتقادي مكتب فرانكفورت در علوم اجتماعي و انساني، تهران، آگه.
- ويلسون، راس(1389)، تئودور آدورنو، ترجمة پويا ايماني، تهران، مركز.
- 18.Guba, E. G., & Lincoln, Y. S. (1994). Competing paradigms in qualitative research. In N. K. Denzin & Y.S. Lincoln (Eds.), Handbook of qualitative research (pp. 105-117). Thousand Oaks, CA: Sage.
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Mohammadi Seyfar , Mahdi.(2025) "Frankfurt School (a Critical Theory); Critical Evaluation of Its Theoretical (Philosophical) Principles. Ma`rifat-e Farhangi Ejtemai, 4(3), 93-114
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Mahdi Mohammadi Seyfar .""Frankfurt School (a Critical Theory); Critical Evaluation of Its Theoretical (Philosophical) Principles". Ma`rifat-e Farhangi Ejtemai, 4, 3, 2025, 93-114
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Mohammadi Seyfar , M.(2025) '"Frankfurt School (a Critical Theory); Critical Evaluation of Its Theoretical (Philosophical) Principles', Ma`rifat-e Farhangi Ejtemai, 4(3), pp. 93-114
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Mohammadi Seyfar , M. "Frankfurt School (a Critical Theory); Critical Evaluation of Its Theoretical (Philosophical) Principles. Ma`rifat-e Farhangi Ejtemai, 2025; 4(3): 93-114