Ma`rifat-e Farhangi Ejtemai, Volume 3, Issue 3, No 11, Year 2025 , Pages 101-122

    Women Social Discourses in Traditional and Modernistic Paradigm (A study of the women aged 18 to 40 in Shiraz)

    Article Type: 
    Research
    Writers:
    Abolghasem Fatehi / Assistant professor and faculty member of sociology department, 'Allamah Tabatabaii University / Fatehi.ab@gmail
    Ebrahim Ekhlasi / Specialized PhD of sociology, Tehran University / eb.ekhlasi@gmail.com
    Abstract: 
    The present paper seeks to evaluate the sociological differences among 400 women aged 18 to 40 years old living in Shiraz. The sample was selected through multi-stage random cluster sampling. The main question is whether or not there is a significant difference between traditionalist and modernist women aged 18 to 40 in Shiraz in terms of social capital, cultural capital, media consumption, religiosity, age and socioeconomic position. The descriptive finding is that the mean score of women inclination towards traditionalist discourses is % 67/1 and the mean score of their inclination towards modernist discourses is % 63/4. The results indicate that the scale of traditionalist women's social capital, religiosity and age is significantly more than that of their modernist counterparts. Conversely, modernist women's cultural capital and media consumption is significantly more than that of traditionalist women. No significant difference was detected between these two groups in terms of socioeconomic position.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :گفتمان‌های اجتماعی زنان در پارادایم سنت و نوگرایی؛ مطالعه‌ی زنان هجده تا چهل سال شهر شیراز
    Abstract: 
    هدف پژوهش حاضر ارزیابی تفاوت های جامعه شناختی در میان چهارصد نفر از زنان هجده تا چهل سال جامعه‌ی آماری زنان شهر شیراز است. نمونه‌ی آماری پژوهش بر پایه‌ی روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای تصادفی انتخاب شده است و داده های موردنیاز با استفاده از پرسشنامه‌ی بسته ساختار یافته جمع آوری شده است. پرسش اصلی تحقیق این است که آیا میان زنان هجده تا چهل سال سنت گرا و نوگرای شهر شیراز از نظر سرمایه‌ی اجتماعی، سرمایه‌ی فرهنگی، مصرف رسانه ای، دین داری، سن و پایگاه اجتماعی اقتصادی تفاوت معناداری وجود دارد یا خیر؟ آرای گفتمانی میشل فوکو و لاکلا و موفه، چارچوب تئوریک پژوهش را تشکیل می دهند. در این مطالعه، نگرش های پاسخ گویان درباره‌ی خانواده و ازدواج، حقوق زنان، روابط اجتماعی زن و مرد و حجاب و عفت که در پارادایم سنت و تجدد نظام معنایی خاص خود را دارند، استخراج و تفاوت های میان زنان سنت گرا و نوگرا در میزان متغیرهای مندرج در صدر چکیده شناسایی شد. بر اساس یافته های توصیفی، میانگین گرایش زنان به گفتمان های معطوف به سنت برابر با 1/67 (از 100) و میانگین گرایش آنان به گفتمان های نوگرا برابر با 4/63 (از100) است. نتایج استنباطی پژوهش نشان می دهد میزان سرمایه‌ی اجتماعی، دین داری و سن زنان سنت گرا به گونه ای معنادار بیش از همتایان نوگرای آنهاست؛ به طور متقابل، میزان سرمایه فرهنگی و مصرف رسانه ای زنان نوگرا به شکلی معنادار از زنان سنت گرا پیشی می گیرد؛ میان دو گروه یاد شده زنان، از حیث پایگاه اجتماعی اقتصادی تفاوت معناداری مشاهده نشد.
    References: 
    • آبوت، پاملا و كلر والاس (1381)، درآمدي بر نگرش‌‌هاي فمنيستي، ترجمة مريم خراساني و ديگران، تهران، دنياي مادر.
    • اسپوزيتو، جان، «زن و اسلام، بحث داغ جوامع مسلمان» ، ترجمة رزا افتخاري، (زمستان 1378)، زنان، سال هفتم، ش 54، ص40-42.
    • اكبري مقدم، حميد، «جستاري در مطبوعات» (تابستان 1379)، فصلنامه شوراي فرهنگي اجتماعي زنان، ش 8، ص 108-115.
    • باقي، عماد الدين، «مسئله زنان، كدام مسئله؟» (پاييز 1378)، زنان، ش 57، ص 23- 25.
    • بستان، حسين (1384)، اسلام و جامعه‌شناسي خانواده، قم، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
    • ترنر، جاناتان و ال بيگلي (1370)، پيدايش نظريه جامعه‌شناسي، ترجمة عبدالعلي لهسايي زاده، شيراز، دانشگاه شيراز.
    • جعفريان، رسول (1380)، رسائل حجابيه، قم، دليل ما.
    • جناتي، محمد ابراهيم، «فقه اجتهادي و اصلاح حوزه‌ها از ديدگاه امام» (فروردين و ارديبهشت 1369)، كيهان انديشه، ش 29، ص15-39.
    • جوادي آملي، عبدالله (1370)، زن در آيينه جلال و جمال، چ هشتم، قم، اسراء.
    • چلبي، مسعود (1384)، جامعه‌شناسي نظم، تهران، نشر ني.
    • حسيني طهراني، محمد (1363)، رسالة بديعه في تفسير آيه الرجال قوامون علي النساء، ترجمة جمعي از حوزويان، تهران، منشورات الحكمه.
    • خرمي، قاسم (1377)، توسعه نيافتگي فرهنگ سياسي و ناكارآمدي احزاب سياسي، پايان نامة كارشناسي ارشد، علوم سياسي، تهران، دانشگاه شهيد بهشتي.
    • دانل، مك (1383)، مقدمه‌اي بر نظريه گفتمان، فرهنگ گفتمان، ترجمة حسينعلي نوذري، تهران، فرهنگ گفتمان.
    • دباغ، سروش (1384)، آئين در آئينه، مروري بر آراء دين شناسانه عبدالكريم سروش، تهران، مؤسسه فرهنگي صراط.
    • سراج زاده، حسين (1384)، چالش‌‌هاي دين و مدرنيته، تهران، طرح نو.
    • سروش، عبدالكريم، «ديانت، مدارا و مدرنيت» (زمستان 1377)، كيان، ش 45، ص 20- 37.
    • شهشاني، سهيلا، «زن ايراني يك مسئله سياسي است» (اسفند 1376)، فرهنگ توسعه، سال ششم، ش32، ص 3-11.
    • شويده، كريستين و اوليويه فونتن (1385)، واژگان بورديو، ترجمة مرتضي كتبي، تهران، نشرني.
    • ضميران، محمد (1378)، ميشل فوكو، دانش و قدرت، تهران، هرمس.
    • طباطبايي، سيدمحمدحسين (1360)، الميزان في تفسير القرآن، قم، جامعه مدرسين.
    • فاتحي، ابوالقاسم (1382)، اثر سرمايه اجتماعي بر هويت اجتماعي دانشجويان در شهر تهران، پايان نامة دكتري ، جامعه-شناسي، اصفهان، دانشگاه اصفهان.
    • فرقاني، محمدمهدي (1382)، راه دراز گذار، تهران، فرهنگ و انديشه.
    • كچوئيان، حسين (1387)، تطورات گفتمان‌‌هاي هويتي ايران، ايراني در كشاكش با تجدد و مابعد تجدد، تهران، نشر ني.
    • كسرايي، محمد سالار (1379)، چالش سنت و مدرنيته در ايران، تهران، مركز.
    • لرستاني، فربيرز (1381)، بررسي جامعه شناختي جنبش اجتماعي زنان، پايان نامة كارشناسي ارشد، جامعه¬شناسي، تهران، دانشگاه تربيت مدرس.
    • مارش، ديويد و استوكر، جري (1378)، روش و نظريه در علوم سياسي، ترجمة اميرمحمد حاجي يوسفي، تهران، پژوهشكده مطالعات راهبردي.
    • مجتهد شبستري، محمد (1379)، نقدي بر قرائت رسمي از دين: بحران ها، چالش‌ها و راه حل ها، چ دوم، تهران، طرح نو.
    • مطيع، ناهيد، «فمنيسم در ايران، در جست¬جوي يك رهيافت بومي»(پاييز1376)، زنان، سال ششم، ش 33، ص 20-25.
    • مهدوي زادگان، داوود (1379)، از قبض معنا تا بسط دنيا، معرفت‌شناسي انتقادي فرايند عرفي گرايي دكتر سروش، بي جا، مؤسسه فرهنگي دانش و انديشه.
    • مؤسسه نشر و تنظيم آثار امام خميني (1374)، جايگاه زن در انديشه امام خميني، تبيان.
    • نش، كيت (1385)، جامعه‌شناسي سياسي معاصر: جهاني شدن، سياست و قدرت، ترجمة محمدتقي دلفروز، تهران، كوير.
    • De Beauvoir, Simone, Sexe et existence (2001): (M. Plaux et MKail) éditori Michalon
    • Grippo, Karen P. & Melanie, S. Hill (2008) , Self-objectification, Habitual body Monitoring, and body dissatisfaction in older European American women: Exploring age and feminism as moderators, Body Image 5, p. 173–182.
    • Jacoby, Tami Amanda (1999), Feminism, Nationalism, and difference: Reflections on the Palestinian Women's Movement,Women’s Studies International Forum, Vol. 22, No. 5, pp. 511–523
    • Jorgensen, M & Phillips, L. (2002), Discourse Analysis as Theory and Method, London, Sage Publications.
    • Laclau, E and Mouffe, C. (2001), Hegemony and socialist strategy, London, Verso, second edition.
    • Laclau, E and Mouffe, C. (2002), Recasting Marxism in James martin: Antonio Gramsci, critical Assessment of leading Political philosophers, Voutledge
    • Smith, Anna Marie, Laclau and Mouffe (1998), Routledge
    • Wollstonecraft , Mary (1972),A Vindication of the Rights of Woman, Burke's book
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Fatehi, Abolghasem, Ekhlasi , Ebrahim.(2025) Women Social Discourses in Traditional and Modernistic Paradigm (A study of the women aged 18 to 40 in Shiraz). Ma`rifat-e Farhangi Ejtemai, 3(3), 101-122

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Abolghasem Fatehi; Ebrahim Ekhlasi ."Women Social Discourses in Traditional and Modernistic Paradigm (A study of the women aged 18 to 40 in Shiraz)". Ma`rifat-e Farhangi Ejtemai, 3, 3, 2025, 101-122

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Fatehi, A, Ekhlasi , E.(2025) 'Women Social Discourses in Traditional and Modernistic Paradigm (A study of the women aged 18 to 40 in Shiraz)', Ma`rifat-e Farhangi Ejtemai, 3(3), pp. 101-122

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Fatehi, A, Ekhlasi , E. Women Social Discourses in Traditional and Modernistic Paradigm (A study of the women aged 18 to 40 in Shiraz). Ma`rifat-e Farhangi Ejtemai, 2025; 3(3): 101-122