Ma`rifat-e Farhangi Ejtemai, Volume 4, Issue 4, No 16, Year 2025 , Pages 5-

    ارتباطات برهانی بنیان فرهنگ و جامعه‌ی فاضله در علم مدنی فارابی

    Article Type: 
    Research
    Writers:
    Ali Asghar eslamitanha / استادیار دانشگاه باقرالعلوم علیه‌السلام / islamitanha12@gmail.com
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :ارتباطات برهانی بنیان فرهنگ و جامعه‌ی فاضله در علم مدنی فارابی
    Abstract: 
    فیلسوف فرهنگ جهان اسلام، فارابی، در علم مدنی خود، با رویکرد عقلی به بررسی حیات اجتماعی انسان و ابعاد گوناگون آن - ازجمله ارتباطات- پرداخته است. در اندیشة فرهنگی- ارتباطی فارابی، چرایی ارتباط انسانی همانند چگونگی آن اهمیت دارد و پرسش از چیستی، چرایی و چگونگی ارتباطات انسانی و مطالعة تحلیلی آثار او نشان می دهد «معنا» در کانون توجه او قرار داشته و «ارتباطات» هنر ساختن و به کارگیری نشانه ها برای تفهیم و مبادلة معنا بین «خود» و «دیگری» است» که سازندة نظام معنایی یا ملت (فرهنگ) و تعین بخش ساختار اجتماعی یا امّت (جامعه) است. ازاین رو، او بین ارتباطات، فرهنگ و جامعه پیوند برقرار نموده، تحول الگوی ارتباطی را موجب دگرگونی فرهنگی و اجتماعی می داند. فارابی گونه شناسی جوامع را نیز مبتنی بر الگوی ارتباطی دانسته، دغدغة اصلی اش در علم مدنی، ترسیم بهترین نوع جامعة انسانی است. بدین روی، او با شناسایی کامل ترین «معنا» - یعنی معنای یقینی ـ و تبیین بهترین شکل ارتباط ـ یعنی ارتباط برهانی ـ چنین جامعه ای را تصویر می کند.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    eslamitanha, Ali Asghar.(2025) ارتباطات برهانی بنیان فرهنگ و جامعه‌ی فاضله در علم مدنی فارابی. Ma`rifat-e Farhangi Ejtemai, 4(4), 5-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Ali Asghar eslamitanha."ارتباطات برهانی بنیان فرهنگ و جامعه‌ی فاضله در علم مدنی فارابی". Ma`rifat-e Farhangi Ejtemai, 4, 4, 2025, 5-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    eslamitanha, A.(2025) 'ارتباطات برهانی بنیان فرهنگ و جامعه‌ی فاضله در علم مدنی فارابی', Ma`rifat-e Farhangi Ejtemai, 4(4), pp. 5-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    eslamitanha, A. ارتباطات برهانی بنیان فرهنگ و جامعه‌ی فاضله در علم مدنی فارابی. Ma`rifat-e Farhangi Ejtemai, 2025; 4(4): 5-