معرفت فرهنگی اجتماعی، سال دوم، شماره سوم، پیاپی 7، تابستان 1390، صفحات 33-

    بررسی انتقادی روش‌شناسی فمینیستی از منظر رئالیسم صدرایی

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    اسماعیل چراغی کوتیانی / *عضو هیئت علمی - جامعه شناسی فرهنگی، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) / esmaeel.cheraghi@gmail.com
    چکیده: 
    بی شک فهم دقیق و درست درون مایة نظریه های اجتماعی، بدون شناخت مبانی فکری و فلسفی آنها ناممکن یا دست کم بسیار دشوار است. نظریة فمینیسم به مثابة یک جریان ـ نظریة اجتماعی، اندیشه های خود را وام دار مبانی فکری و فلسفی خویش است. هدف این پژوهش تحلیل روش شناسی فمینیستی ـ با تأکید بر فمینیست های رادیکال و پست مدرن و چالش های پیش روی آن است. که با استفاده از روش توصیفی و تبیینی به پرسش های ذیل پاسخ داده ایم: روش شناسی فمینیستی چیست؟ مبانی معرفت شناختی و هستی شناختی و انسان شناسی آن کدام است؟ از منظر رئالیسم حکمت صدرایی کاستی های روش شناسی فمینیستی کدامند. یافته های تحقیق حکایت دارد که خرد و عقلانیت شاخصه ای انسانی است و جنسیت فاعل شناسا دخالتی در معرفت بشری ندارد. غفلت فمینیست ها از هویت عقلانی انسان موجب شده است که معرفت را جنسیت بردار تصور کنند و در دام نسبیت گرایی گرفتار آیند که سر از شکاکیت درمی آورد.
    Article data in English (انگلیسی)
    Full Text:
    متن کامل مقاله: 

    سال دوم، شماره سوم، تابستان 1390، صفحه 33 ـ 62
    Ma'rifat-i Farhangi Ejtemaii, Vol. 2. No. 3, Summer 2011

    اسماعیل چراغی کوتیانی*

    چکیده

    بی شک فهم دقیق و درست درون مایة نظریه های اجتماعی، بدون شناخت مبانی فکری و فلسفی آنها ناممکن یا دست کم بسیار دشوار است. نظریة فمینیسم به مثابة یک جریان ـ نظریة اجتماعی، اندیشه های خود را وام دار مبانی فکری و فلسفی خویش است. هدف این پژوهش تحلیل روش شناسی فمینیستی ـ با تأکید بر فمینیست های رادیکال و پست مدرن و چالش های پیش روی آن است. که با استفاده از روش توصیفی و تبیینی به پرسش های ذیل پاسخ داده ایم: روش شناسی فمینیستی چیست؟ مبانی معرفت شناختی و هستی شناختی و انسان شناسی آن کدام است؟ از منظر رئالیسم حکمت صدرایی کاستی های روش شناسی فمینیستی کدامند. یافته های تحقیق حکایت دارد که خرد و عقلانیت شاخصه ای انسانی است و جنسیت فاعل شناسا دخالتی در معرفت بشری ندارد. غفلت فمینیست ها از هویت عقلانی انسان موجب شده است که معرفت را جنسیت بردار تصور کنند و در دام نسبیت گرایی گرفتار آیند که سر از شکاکیت درمی آورد.

    کلیدواژه ها: فمینیسم، انسان شناسی، هستی شناسی، معرفت شناسی، روش شناسی.

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    چراغی کوتیانی، اسماعیل.(1390) بررسی انتقادی روش‌شناسی فمینیستی از منظر رئالیسم صدرایی. فصلنامه معرفت فرهنگی اجتماعی، 2(3)، 33-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    اسماعیل چراغی کوتیانی."بررسی انتقادی روش‌شناسی فمینیستی از منظر رئالیسم صدرایی". فصلنامه معرفت فرهنگی اجتماعی، 2، 3، 1390، 33-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    چراغی کوتیانی، اسماعیل.(1390) 'بررسی انتقادی روش‌شناسی فمینیستی از منظر رئالیسم صدرایی'، فصلنامه معرفت فرهنگی اجتماعی، 2(3), pp. 33-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    چراغی کوتیانی، اسماعیل. بررسی انتقادی روش‌شناسی فمینیستی از منظر رئالیسم صدرایی. معرفت فرهنگی اجتماعی، 2, 1390؛ 2(3): 33-