هدف تحقیق حاضر بررسی عوامل مؤثر بر هویت اجتماعی دانش آموزان پسر است. نوع تحقیق «کمّی» و روش آن «پیمایشی» است. داده ها با تدوین پرسشنامه ای از نمونه آماری 268 نفری از دانش آموزان پایه سوم مقطع متوسطه اول شهر شیراز جمع آوری شدند. هویت اجتماعی در چهار سطح هویت ملی، قومی، دینی و گروهی بررسی شد. در این بررسی از نظریه «هویت اجتماعی» آنتونی گیدنز استفاده شد که براساس آن اعتماد اجتماعی، گستره شبکه ارتباطی فرد در اجتماع، و استفاده از رسانه های جمعی بر هویت اجتماعی تأثیرگذارند. تحلیل آزمون های آماری نشان داد که گستره شبکه ارتباطی فرد در اجتماع، مهم ترین متغیر مستقل تأثیرگذار بر هویت اجتماعی فرد است. همچنین یافته های تحقیق نشان داد میزان درآمد ماهانه خانواده، رشته تحصیلی، شبکه ارتباطی فرد، رسانه های جمعی، اعتماد اجتماعی و سرانجام استفاده از وسایل ارتباط جمعی بر هویت اجتماعی دانش آموزان تأثیر می گذارند. در نهایت الگوی «رگرسیون خطی چندگانه» نشان داد که متغیرهای وابسته پژوهش توانسته اند 41 درصد از واریانس هویت اجتماعی را تبیین کنند.
خدامی، علیرضا، راسخی رونیزی، مهدی.(1402) بررسی جامعهشناختی عوامل مؤثر بر هویت اجتماعی (مورد مطالعه: دانشآموزان پسر پایه سوم مقطع متوسطه اول شهر شیراز). فصلنامه معرفت فرهنگی اجتماعی، 14(2)، 81-97
علیرضا خدامی؛ مهدی راسخی رونیزی."بررسی جامعهشناختی عوامل مؤثر بر هویت اجتماعی (مورد مطالعه: دانشآموزان پسر پایه سوم مقطع متوسطه اول شهر شیراز)". فصلنامه معرفت فرهنگی اجتماعی، 14، 2، 1402، 81-97
خدامی، علیرضا، راسخی رونیزی، مهدی.(1402) 'بررسی جامعهشناختی عوامل مؤثر بر هویت اجتماعی (مورد مطالعه: دانشآموزان پسر پایه سوم مقطع متوسطه اول شهر شیراز)'، فصلنامه معرفت فرهنگی اجتماعی، 14(2), pp. 81-97
خدامی، علیرضا، راسخی رونیزی، مهدی. بررسی جامعهشناختی عوامل مؤثر بر هویت اجتماعی (مورد مطالعه: دانشآموزان پسر پایه سوم مقطع متوسطه اول شهر شیراز). معرفت فرهنگی اجتماعی، 14, 1402؛ 14(2): 81-97