استاد پارسانیا در «روش شناسی بنیادین» شیوه شکل گیری نظریات علمی را دنبال می کند، درحالی که از منظر ایده آلیست ها معرفت، هستی را رقم می زند. نمونه هایی از تلفیق مارکسیت ها هستی را مقدم می دانند و در نگاه نوکانتی ها نحوه ای از تعامل هستی و اندیشه در تکوین نظریه توضیح داده می شود. استاد پارسانیا براساس بنیادهای نظری صدرالمتألهین، قائل به حضور هستی و اندیشه ـ با هم ـ در شکل گیری و تحقق نظریه است. مسئله این پژوهش آن است که روششناسی بنیادین مبتنی بر کدام مبنای نظری از حکمت متعالیه، «تکوین لحظه حال» (نظریه مُحقَق شده» را به این نحو توضیح می دهد؟ و نحوه ارتباط این دو عامل را چگونه تبیین می کند؟ حکمت متعالیه با چه ظرفیتی می تواند این نظریه را تفسیر نماید؟ روش این مقاله توصیفی ـ تحلیلی بوده و در نهایت نشان داده است: «نفس الامر» نظریات اجتماعی که روششناسی بنیادین از آن سخن می گوید «هستی های اعتباری» است که در نتیجه اعتبارات انسانی و حرکت جوهری تحقق می یابد. این هستی های اعتباری در مرتبه نفس عالِم و مرتبه فرهنگ (جهان اجتماعی) به یک وجود موجودند و بنا بر نوع تعامل نظر و عمل در «نوع اخیر مُحقَق» و «جهان اجتماعی»، امکانهای مختلفی از نسبت هستی و مفهوم در نظریه به وجود می آید.
سلطانی، مهدی، قربانی، صدیقه.(1401) بررسی بنیادهای نظری ـ فلسفی «روششناسی بنیادین» و دلالتهای آن در تکوین نظریه (تبیین مبانی نظری نسبت واقعیت و اندیشه). فصلنامه معرفت فرهنگی اجتماعی، 13(3)، 27-44
مهدی سلطانی؛ صدیقه قربانی."بررسی بنیادهای نظری ـ فلسفی «روششناسی بنیادین» و دلالتهای آن در تکوین نظریه (تبیین مبانی نظری نسبت واقعیت و اندیشه)". فصلنامه معرفت فرهنگی اجتماعی، 13، 3، 1401، 27-44
سلطانی، مهدی، قربانی، صدیقه.(1401) 'بررسی بنیادهای نظری ـ فلسفی «روششناسی بنیادین» و دلالتهای آن در تکوین نظریه (تبیین مبانی نظری نسبت واقعیت و اندیشه)'، فصلنامه معرفت فرهنگی اجتماعی، 13(3), pp. 27-44
سلطانی، مهدی، قربانی، صدیقه. بررسی بنیادهای نظری ـ فلسفی «روششناسی بنیادین» و دلالتهای آن در تکوین نظریه (تبیین مبانی نظری نسبت واقعیت و اندیشه). معرفت فرهنگی اجتماعی، 13, 1401؛ 13(3): 27-44