معرفت فرهنگی اجتماعی، سال شانزدهم، شماره چهارم، پیاپی 64، پاییز 1404، صفحات -

    تبیین مولفه‌های متفاوت بازیگری در تعزیه به‌عنوان هنر نمایشی ایرانی و سینما

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    doi 10.22034/marefatefarhangi.2025.5002363
    چکیده: 
    پژوهش حاضر با موضوع تبیین مولفه‌های متفاوت بازیگری در تعزیه به‌عنوان هنر نمایشی ایرانی و سینما، تلاش می‌کند تا با واکاوی خصوصیات بازیگری در تعزیه به‌عنوان گونه‌ای از هنرهای نمایشی و در عین حال شاخص‌ترین شیوه‌ی نمایشی کهن ایرانی و از سویی، بازیگری در سینما به عنوان هنری مدرن و جهانی، به تبیین مولفه‌های این دو شکل از بازیگری پرداخته و با مقایسه‌ی آنها، به جنب‌های متفاوت‌شان دست یابد. هدف، تشریح تفاوت¬های بازیگری در تعزیه و سینما براساس توصیف و تبیین اشکال مختلف بازیگری با تاکید بر ابزار، عناصر و فضا در جهان حاکم بر دو هنر تعزیه و سینماست. این پژوهش با روشی توصیفی-تحلیلی و گردآوری اطلاعات کتابخانه‌ای و با استفاده از ابزار کتاب تلاش کرده که به نتایج قابل اتکا و قابل قبول دست یابد. یافته‌های پژوهش حاضر بر این اذعان دارد که ضمن وجود تفاوت‌های اساسی در بازیگری تعزیه و بازیگری در سینما، بازیگر تعزیه می‌بایست متناسب با مختصات اجتماعی، مذهبی و عرفی رفتار کرده و متاثر از آنها شیوه‌ی تکنیکی بازی خود را بنا کند و در مقابل جنس این مختصات برای بازیگر سینما بیشتر از نوع تکنولوژیک و همچنین بهرمندی از تخیل و یا خیال خلاق است.
    Article data in English (انگلیسی)
    Title: 
    Explaining the different components of acting in Ta'ziyeh as an Iranian performing art and cinema
    Abstract: 
    The present study, with the topic of explaining the different components of acting in Ta'ziyeh as an Iranian performing art and cinema, tries to explain the components of these two forms of acting by analyzing the characteristics of acting in Ta'ziyeh as a type of performing arts and at the same time the most significant ancient Iranian performance method and on the other hand, acting in cinema as a modern and global art, and by comparing them, achieves their different aspects. One of the main concerns of this research is to find out what are the fundamental differences between acting in Ta'ziyeh and cinema. The goal is to explain the differences between acting in Ta'ziyeh and cinema based on the description and explanation of different forms of acting with emphasis on the tools, elements and space governing the two arts of Ta'ziyeh and cinema. This research has tried to achieve reliable and acceptable results with a descriptive-analytical method and collection of library information and using book tools. The findings of the present research acknowledge that while there are fundamental differences between Ta'ziyeh acting and acting in cinema, the Ta'ziyeh actor should behave according to the social, religious and customary coordinates and build her technical style of acting influenced by them. And on the other hand, the gender of these coordinates for the movie actor is more of the technological type and also the benefit of imagination or creative fantasy.
    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    عابدین پور، امیر، بلخاری قهی، حسن، آژند، یعقوب.(1404) تبیین مولفه‌های متفاوت بازیگری در تعزیه به‌عنوان هنر نمایشی ایرانی و سینما. فصلنامه معرفت فرهنگی اجتماعی، 16(4)، - https://doi.org/10.22034/marefatefarhangi.2025.5002363

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    امیر عابدین پور؛ حسن بلخاری قهی؛ یعقوب آژند."تبیین مولفه‌های متفاوت بازیگری در تعزیه به‌عنوان هنر نمایشی ایرانی و سینما". فصلنامه معرفت فرهنگی اجتماعی، 16، 4، 1404، -

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    عابدین پور، امیر، بلخاری قهی، حسن، آژند، یعقوب.(1404) 'تبیین مولفه‌های متفاوت بازیگری در تعزیه به‌عنوان هنر نمایشی ایرانی و سینما'، فصلنامه معرفت فرهنگی اجتماعی، 16(4), pp. -

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    عابدین پور، امیر، بلخاری قهی، حسن، آژند، یعقوب. تبیین مولفه‌های متفاوت بازیگری در تعزیه به‌عنوان هنر نمایشی ایرانی و سینما. معرفت فرهنگی اجتماعی، 16, 1404؛ 16(4): -