هدف تحقیق حاضر، مطالعة رابطة بین استفاده از رسانه های اجتماعی و هویت قومی طلاب کُرد و تُرک حوزه های علمیة شهر قم بوده است. پژوهش پیش رو با محوریت دو رکن اصلی، یعنی «رسانه های اجتماعی » و «هویت های قومی» و همچنین ارتباط این دو رکن در جامعة موضوع پژوهش، سامان یافته است. پرسش آغازین در این موضوع آن است که رسانه های اجتماعی مبتنی بر اینترنت چه جایگاهی در شکل دهی، تکوین، توسعه و تحول مؤلفه های هویت قومی دارند. روش تحقیق کمّی بوده و برای گردآوری داده ها از پرسش نامة برخط استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که استفاده از رسانه های اجتماعی با هویت قومی طلاب کُرد و تُرک همبستگی مثبت دارد. بر اساس این یافته ها، عامل اصلی در اثرگذار بودن رسانه های اجتماعی بر هویت قومی، متغیرهای واسط یا عوامل اجتماعی و محیطی است. در صورتی که طلاب ادراک بالایی از برجستگی های قومی ـ فرهنگی، انگیزه های قومی ـ سیاسی، ظرفیت اقدام قومی ـ سیاسی، و فرصت ها و هزینه های قومی داشته باشند، رسانه های اجتماعی می توانند به مثابة یک ابزار، هویت قومی آنها را تحت تأثیر قرار دهند و تقویت کنند؛ اما در صورتی که آنها در برابر مباحث اجتماعی و سیاسی یاد شده خنثی باشند، استفادة بیشتر از رسانه های اجتماعی، تأثیری بر هویت قومی آنها ندارد؛ چرا که در چنین شرایطی، کاربران در برابر محتواهای قومی قرار نخواهند گرفت و لذا هویت قومی آنها نیز دچار نوسان نخواهد شد.
کیهان، مسعود، ملکیان، نازنین، میرزاخانیان، آنی.(1399) تأثیر رسانههای اجتماعی بر هویت قومی طلاب ترک و کرد حوزة علمیة قم. فصلنامه معرفت فرهنگی اجتماعی، 12(1)، 101-124
مسعود کیهان؛ نازنین ملکیان؛ آنی میرزاخانیان."تأثیر رسانههای اجتماعی بر هویت قومی طلاب ترک و کرد حوزة علمیة قم". فصلنامه معرفت فرهنگی اجتماعی، 12، 1، 1399، 101-124
کیهان، مسعود، ملکیان، نازنین، میرزاخانیان، آنی.(1399) 'تأثیر رسانههای اجتماعی بر هویت قومی طلاب ترک و کرد حوزة علمیة قم'، فصلنامه معرفت فرهنگی اجتماعی، 12(1), pp. 101-124
کیهان، مسعود، ملکیان، نازنین، میرزاخانیان، آنی. تأثیر رسانههای اجتماعی بر هویت قومی طلاب ترک و کرد حوزة علمیة قم. معرفت فرهنگی اجتماعی، 12, 1399؛ 12(1): 101-124