اشتغال زن و بازنمایی آن در سینمای پس از انقلاب؛ بررسی موردی فیلم همسر
Article data in English (انگلیسی)
سال دهم، شماره چهارم، پیاپی 40، پاییز 1398
سیدحسین شرف الدین / دانشیار گروه جامعه شناسی مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره sharaf@qabas.net
حکیمه مهدیان / کارشناسی ارشد فرهنگ و ارتباطات دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام hakimemahdian@gmail.com
دریافت: 28/04/1398 ـ پذیرش: 05/09/1398
چکیده
اشتغال بیرونی زن، یکی از موضوعات چالشی حوزة مطالعات زنان است. موافقان و مخالفان هر یک با ارجاع به مبانی و پیش فرض های خود، جهت اثبات مدعا به دلایلی تمسک جسته اند. این موضوع همچون سایر موضوعات فرهنگی اجتماعی مورد التفات عموم، در رسانه های جمعی از جمله محصولات سینمایی انعکاس یافته است. سینما، علاوه بر انعکاس نمادین الگوها و رسوم جاری در متن اجتماع، خود نیز در مقام داوری و فضاسازی تأییدی یا انتقادی نسبت به سوژه های طرح شده، کاملاً سوگیرانه عمل می کند. ورود نظریه های فمنیستی به محافل علمی و فضای فرهنگی کشور، و طرح خوانش های غیرمتعارف و حساسیت برانگیز، از موضوعات اجتماعی زنان از جمله اشتغال، علاقمندی ارباب سینما به طرح این سنخ مباحث را فزونی بخشید. سؤال تلویحی نوشتار این است که بازنمایی اشتغال زن در فیلم همسر، به چه میزان با معیارهای الزامی و ترجیحی اسلام در این خصوص همنوایی دارد. ادعای نوشتار با عطف توجه به رمزگان اجتماعی، فنی و ایدئولوژیک مندرج در فیلم این است که بازنمایی اشتغال در این محصول سینمایی، آگاهانه یا ناآگاهانه با دواعی فمینیسم رادیکال همسویی زیادی دارد.
کلیدواژه ها: اشتغال زن، فیمنیسم، سینما، فیلم سینمایی همسر، نشانه شناسی.
Employment of Women and its Feedback in Cinema After the Islamic Revolution; A Case Study of the Movie of Spouse
Seyed Husain Sharafuddin / Associate Professor, Department of Sociology, IKI
Hakime Mahdian / M.A. in Culture and Communication, Baqir al-Olum University
Received: 2019/07/19 – Accepted: 2019/11/26 hakimemahdian@gmail.com
Abstract
The outside employment of women, is one of the most controversial issues in the women's studies. Advocates and opponents have provided some reasons based on their foundations and assumptions. Like other social cultural topics, this issue has been reflected in mass media, including cinema. Of course, it should not be overlooked that cinema has analyzed the proposed projects tendentiously. The emergence of feminist theories in the scientific and cultural space of the country and a critical look at women's social issues including employment have attracted the attention of cinematographers to these issues. The figurative question of this paper is that, to what extent does the portrayal of a woman's employment in the Movie of Spouse (Hamsar) (1994) is conformed to the mandatory and preferential Islamic criteria? The finding show that, consciously or unconsciously, the portrayal of women's employment in this film has a lot to do with radical feminism.
Keywords: feminism, cinema, the Movie of Spouse (Hamsar), semiotics.