معرفت فرهنگی اجتماعی، سال دهم، شماره اول، پیاپی 37، زمستان 1397، صفحات 39-

    مبانی تعیّن فرهنگی ـ اجتماعیِ اعتباریات در المیزان

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    حسین اژدری زاده / *دانشجوی دکتری - جامعه شناسی و پژوهشگاه حوزه و دانشگاه / hajdaryzadeh@rihu.ac.ir
    چکیده: 
    مسئلة اصلی این پژوهش، «تعیّن فرهنگی ـ اجتماعی معرفت اعتباری»، از منظر مرحوم علامه طباطبائی در المیزان است. سؤالات پژوهش عباتند از: خاستگاه معرفت های اعتباری چیست؟ عوامل اجتماعی ـ فرهنگی به چه میزان در تعیین آنها مؤثرند؟ این معارف در چه سطحی شکل می گیرند؟ عامل مسلط در آنها چیست و بالاخره، هدف و محور اصلی تغییرات در معرفت های اعتباری چه چیزی است؟ برخی از نتایج این پژوهش در پاسخ به این پرسش هاست که مرحوم علامه طباطبائی، خاستگاه اصلی معرفت های اعتباری را فطرت و طبیعت انسان می داند. تأثیر عوامل اجتماعی ـ فرهنگی را یک تأثیر اضطراری معرفی می کند. سطوح مختلف فردی، گروهی، حزبی و مانند آن، برای این معارف در نظر می گیرد. با وجود تأثیر عوامل مختلف اجتماعی و فرهنگی بر آنها، عامل اصلی تعیین کننده بر آنها را فطرت و طبیعت می داند. بالاخره، اصلی ترین هدف تغییرات در معرفت های اعتباری را اعتباریات پسینی قلمداد می کند. در این جستار، از روش های توصیفی ـ تحلیلی، تحلیل محتوا و روش اسنادی استفاده برده ایم.
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

    سال دهم، شماره اول، پیاپی 37، زمستان 1397

    حسین اژدری زاده / استادیار گروه معارف اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نراق    hajdaryzadeh@rihu.ac.ir
    دریافت: 23/07/1397 ـ پذیرش: 05/12/1397
    چکیده
    مسئلة اصلی این پژوهش، «تعیّن فرهنگی ـ اجتماعی معرفت اعتباری»، از منظر مرحوم علامه طباطبائی در المیزان است. سؤالات پژوهش عباتند از: خاستگاه معرفت های اعتباری چیست؟ عوامل اجتماعی ـ فرهنگی به چه میزان در تعیین آنها مؤثرند؟ این معارف در چه سطحی شکل می گیرند؟ عامل مسلط در آنها چیست و بالاخره، هدف و محور اصلی تغییرات در معرفت های اعتباری چه چیزی است؟ برخی از نتایج این پژوهش در پاسخ به این پرسش هاست که مرحوم علامه طباطبائی، خاستگاه اصلی معرفت های اعتباری را فطرت و طبیعت انسان می داند. تأثیر عوامل اجتماعی ـ فرهنگی را یک تأثیر اضطراری معرفی می کند. سطوح مختلف فردی، گروهی، حزبی و مانند آن، برای این معارف در نظر می گیرد. با وجود تأثیر عوامل مختلف اجتماعی و فرهنگی بر آنها، عامل اصلی تعیین کننده بر آنها را فطرت و طبیعت می داند. بالاخره، اصلی ترین هدف تغییرات در معرفت های اعتباری را اعتباریات پسینی قلمداد می کند. در این جستار، از روش های توصیفی ـ تحلیلی، تحلیل محتوا و روش اسنادی استفاده برده ایم.
    کلیدواژه ها: طباطبائی، المیزان، اعتباریات خاص، فرهنگ، علوم انسانی، حقوق، سیاست، تعیّن، معرفت.


     

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    اژدری زاده، حسین.(1397) مبانی تعیّن فرهنگی ـ اجتماعیِ اعتباریات در المیزان. فصلنامه معرفت فرهنگی اجتماعی، 10(1)، 39-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    حسین اژدری زاده."مبانی تعیّن فرهنگی ـ اجتماعیِ اعتباریات در المیزان". فصلنامه معرفت فرهنگی اجتماعی، 10، 1، 1397، 39-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    اژدری زاده، حسین.(1397) 'مبانی تعیّن فرهنگی ـ اجتماعیِ اعتباریات در المیزان'، فصلنامه معرفت فرهنگی اجتماعی، 10(1), pp. 39-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    اژدری زاده، حسین. مبانی تعیّن فرهنگی ـ اجتماعیِ اعتباریات در المیزان. معرفت فرهنگی اجتماعی، 10, 1397؛ 10(1): 39-