معرفت فرهنگی اجتماعی، سال هشتم، شماره سوم، پیاپی 31، تابستان 1396، صفحات 35-

    روش شناسی فقه اجتماعی از دوره تأسیس تا دوره تثبیت

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    قاسم ابراهیمی پور / *استادیار - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) / ebrahimipoor14@yahoo.com
    محمدباقر ربانی / *دکتری - اندیشه معاصر مسلمین جامعه المصطفی العالمیه / rabani418@yahoo.com
    چکیده: 
    انزوای سیاسی تشیع در بسیاری از مقاطع تاریخی، اغلب فقه شیعی را به اتخاذ رویکرد فردی سوق داده است. اما برخی از دوره های تاریخی، حمایت حکومت ها از مذهب تشیع، یا دستیابی تشیع به قدرت و حکومت، تحولاتی را در علم فقه به دنبال داشته است. اتخاذ رویکرد اجتماعی تحت عنوان «فقه اجتماعی» یا «فقه الاجتماع» از آن جمله است. در این مقاله برآنیم تا مبادی معرفتی و غیرمعرفتی فقه اجتماعی شیعی را از دوران صفویه تا دوره معاصر، با روش تحلیلی مورد بررسی روش شناختی قرار دهیم. این بررسی نشان می دهد که ویژگی های فردی، فقهایی مثل محقق کرکی، میرزای شیرازی، مرحوم نائینی، شهید صدر و امام خمینی ره، در بستر اجتماعی سیاسی مناسب، فقه را به سمت توجه به مبانی معرفتی ویژه ای،  از جمله نقش زمان و مکان، مصلحت، مقاصد، نظر کارشناسان، تاریخ اسلام و روایات غیرفقهی، در فرایند اجتهاد سوق داده است که محصول آن، اتخاذ رویکرد اجتماعی در فقه و تأسیس، تثبیت و تکامل فقه اجتماعی است.
    Article data in English (انگلیسی)
    Full Text:
    متن کامل مقاله: 

    سال هشتم، شماره سوم، پیاپی 31، تابستان 1396

    محمدباقر ربانی / دانشجوی دکتری اندیشه معاصر مسلمین، جامعة المصطفی العالمیة، واحد تهران           rabani413@yahoo.com

    قاسم ابراهیمی پور / استادیار گروه جامعه شناسی، مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره        ebrahimipoor14@yahoo.com

    دریافت: 07/04/1396 ـ پذیرش: 08/08/1396

     

    چکیده

    انزوای سیاسی تشیع در بسیاری از مقاطع تاریخی، اغلب فقه شیعی را به اتخاذ رویکرد فردی سوق داده است. اما برخی از دوره های تاریخی، حمایت حکومت ها از مذهب تشیع، یا دستیابی تشیع به قدرت و حکومت، تحولاتی را در علم فقه به دنبال داشته است. اتخاذ رویکرد اجتماعی تحت عنوان «فقه اجتماعی» یا «فقه الاجتماع» از آن جمله است. در این مقاله برآنیم تا مبادی معرفتی و غیرمعرفتی فقه اجتماعی شیعی را از دوران صفویه تا دوره معاصر، با روش تحلیلی مورد بررسی روش شناختی قرار دهیم. این بررسی نشان می دهد که ویژگی های فردی، فقهایی مثل محقق کرکی، میرزای شیرازی، مرحوم نائینی، شهید صدر و امام خمینی ره، در بستر اجتماعی سیاسی مناسب، فقه را به سمت توجه به مبانی معرفتی ویژه ای،  از جمله نقش زمان و مکان، مصلحت، مقاصد، نظر کارشناسان، تاریخ اسلام و روایات غیرفقهی، در فرایند اجتهاد سوق داده است که محصول آن، اتخاذ رویکرد اجتماعی در فقه و تأسیس، تثبیت و تکامل فقه اجتماعی است.

    کلیدواژه ها: فقه اجتماعی، روش شناسی فقه، فقه الاجتماع، زمان و مکان، مصلحت.

     


     

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    ابراهیمی پور، قاسم، ربانی، محمدباقر.(1396) روش شناسی فقه اجتماعی از دوره تأسیس تا دوره تثبیت. فصلنامه معرفت فرهنگی اجتماعی، 8(3)، 35-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    قاسم ابراهیمی پور؛ محمدباقر ربانی."روش شناسی فقه اجتماعی از دوره تأسیس تا دوره تثبیت". فصلنامه معرفت فرهنگی اجتماعی، 8، 3، 1396، 35-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    ابراهیمی پور، قاسم، ربانی، محمدباقر.(1396) 'روش شناسی فقه اجتماعی از دوره تأسیس تا دوره تثبیت'، فصلنامه معرفت فرهنگی اجتماعی، 8(3), pp. 35-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    ابراهیمی پور، قاسم، ربانی، محمدباقر. روش شناسی فقه اجتماعی از دوره تأسیس تا دوره تثبیت. معرفت فرهنگی اجتماعی، 8, 1396؛ 8(3): 35-