تبیین جامعه شناختی خلافت از منظر ابن خلدون با رویکردی انتقادی
Article data in English (انگلیسی)
سال هفتم، شماره دوم، پیاپی 26، بهار 1395
حمید پارسانیا / دانشیار جامعه شناسی دانشگاه تهران
ابراهیم عباسپور / دانشجوی دکتری جامعه شناسی فرهنگی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
دریافت: 2/6/1394 ـ پذیرش: 10/10/1394
چکیده
در دنیای اسلام، نظام خلافت با استفاده از صبغه الهی و قدسی در عرصه سیاسی- اجتماعی مسلمانان وارد شد. علمای اهل سنت برای رهایی از تنگناهای موجود در جامعه در ذیل این نظام، از ظرفیت فقه و کلام استفاده کرده، این نظام را توجیه کردند. ولی توجیه فقهی کلامی، به تنهایی کافی نیست، بلکه تداوم و استمرار این نظام نیازمند تبیین جامعه شناختی است؛ چراکه اگر ابعاد تئوریک آن بازکاوی نشود، باید بساط آن برچیده شود. ازاین رو، آسیب شناسی اجتماعی این نظام می تواند چگونگی استمرار آن را تبیین کند. لذا ابن خلدون از ظرفیت های فقه و کلام اشعری استفاده می کند و نظام خلافت را بر مدار نظریة عصبیت به لحاظ جامعه شناختی تبیین می کند. این مقاله، چگونگی تبیین ابن خلدون از نظام خلافت و ظرفیت های موجود در جوامع اسلامی را از منظر جامعه شناختی بررسی می کند و با تمرکز به مفهوم «عصبیت» و رویکرد مقبولیت در اندیشه ابن خلدون، که مبتنی بر عصبیت و شوکت است، اصطکاک مبنایی او با مقوله مشروعیت را به نقد کشیده است.
کلیدواژه ها: خلافت، تبیین، عصبیت، مشروعیت، مقبولیت، قبیله.