معرفت فرهنگی اجتماعی، سال ششم، شماره چهارم، پیاپی 24، پاییز 1394، صفحات 87-

    دانش آفرینی در دانشگاه ها؛ بررسی نقاط قوت و ضعف

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    حسین کریمیان / *مربی - علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم / hosein.karimian46@yahoo.com
    سیف‌اله فضل‌الهی قمشی / *دانشیار - گروه مدیریت آموزشی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران / fazlollahigh@qom-iau.ac.ir
    چکیده: 
    هدف این تحقیق، بررسی وضعیت عوامل دانش آفرینی و سیاست های شکل گیری و تقویت آنها در دانشگاه های  دولتی استان بوشهر، از دیدگاه اعضای هیئت علمی است. روش تحقیق توصیفی - پیمایشی و جامعه آماری اعضای هیئت علمی دانشگاه های دولتی استان بوشهر در سال تحصیلی 92-93 بودند. برای تحلیل داده ها، علاوه بر روش های توصیفی از روش های استنباطی از جمله آزمون T برای مقایسه میانگین و تحلیل واریانس در قالب نرم افزار SPSS و EVIEWS استفاده شده است. نتایج نشان داد: راهبردهای مربوط به فرهنگ سازمانی و نظام آموزش و توانمندسازی، بر فرایند دانش آفرینی نقش مثبت داشته و در مورد ساختار سازمانی، ارتباط دانشگاه با جامعه و صنعت، نظام جذب نیروی انسانی، مراکز پژوهشی، نقش منفی راهبردهای فعلی بر فرایند دانش آفرینی پذیرفته شده است. همچنین بین دیدگاه آزمودنی ها در خصوص وضعیت مؤلفه های فرهنگ سازمانی، ساختار سازمانی، تجهیزات کالبدی، ارتباط با صنعت، ارتباطات علمی و بین المللی مراکز پژوهشی، در دانشگاه های بوشهر تفاوت معنی داری وجود ندارد. فرهنگ سازمانی، نظام آموزش و توانمندسازی و نظام ارزشیابی و جبران خدمات، به ترتیب دارای کمترین نقاط ضعف در میان عوامل دانش آفرینی می باشند.
    Article data in English (انگلیسی)
    Full Text:
    متن کامل مقاله: 

    سال ششم، شماره چهارم، پیاپی 24، پاییز 1394

    زهره عالی نسب / دانشجوی دکتری فلسفة تعلیم و تربیت دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک

    سیف اله فضل الهی قمشی / استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم Fazlollahigh@Yahoo.com

    حسین کریمیان / دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم hosein.karimiyan@gmail.com

    دریافت: 23/10/1393 ـ پذیرش: 26/3/1394

    چکیده

    هدف این تحقیق، بررسی وضعیت عوامل دانش آفرینی و سیاست های شکل گیری و تقویت آنها در دانشگاه های  دولتی استان بوشهر، از دیدگاه اعضای هیئت علمی است. روش تحقیق توصیفی - پیمایشی و جامعه آماری اعضای هیئت علمی دانشگاه های دولتی استان بوشهر در سال تحصیلی 92-93 بودند. برای تحلیل داده ها، علاوه بر روش های توصیفی از روش های استنباطی از جمله آزمون T برای مقایسه میانگین و تحلیل واریانس در قالب نرم افزار SPSS و EVIEWS استفاده شده است. نتایج نشان داد: راهبردهای مربوط به فرهنگ سازمانی و نظام آموزش و توانمندسازی، بر فرایند دانش آفرینی نقش مثبت داشته و در مورد ساختار سازمانی، ارتباط دانشگاه با جامعه و صنعت، نظام جذب نیروی انسانی، مراکز پژوهشی، نقش منفی راهبردهای فعلی بر فرایند دانش آفرینی پذیرفته شده است. همچنین بین دیدگاه آزمودنی ها در خصوص وضعیت مؤلفه های فرهنگ سازمانی، ساختار سازمانی، تجهیزات کالبدی، ارتباط با صنعت، ارتباطات علمی و بین المللی مراکز پژوهشی، در دانشگاه های بوشهر تفاوت معنی داری وجود ندارد. فرهنگ سازمانی، نظام آموزش و توانمندسازی و نظام ارزشیابی و جبران خدمات، به ترتیب دارای کمترین نقاط ضعف در میان عوامل دانش آفرینی می باشند.

    کلید واژه ها: مدیریت دانش، تسهیم دانش، دانش آفرینی، عوامل دانش آفرینی، هیئت علمی.

     


     

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    کریمیان، حسین، فضل‌الهی قمشی، سیف‌اله.(1394) دانش آفرینی در دانشگاه ها؛ بررسی نقاط قوت و ضعف. فصلنامه معرفت فرهنگی اجتماعی، 6(4)، 87-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    حسین کریمیان؛ سیف‌اله فضل‌الهی قمشی."دانش آفرینی در دانشگاه ها؛ بررسی نقاط قوت و ضعف". فصلنامه معرفت فرهنگی اجتماعی، 6، 4، 1394، 87-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    کریمیان، حسین، فضل‌الهی قمشی، سیف‌اله.(1394) 'دانش آفرینی در دانشگاه ها؛ بررسی نقاط قوت و ضعف'، فصلنامه معرفت فرهنگی اجتماعی، 6(4), pp. 87-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    کریمیان، حسین، فضل‌الهی قمشی، سیف‌اله. دانش آفرینی در دانشگاه ها؛ بررسی نقاط قوت و ضعف. معرفت فرهنگی اجتماعی، 6, 1394؛ 6(4): 87-