معرفت فرهنگی اجتماعی، سال ششم، شماره چهارم، پیاپی 24، پاییز 1394، صفحات 23-

    راه کارهای مؤثر نهادینه سازی فرهنگ ایثار و شهادت در مدارس از نظر دبیران دوره‌ی متوسطه‌ی شهر قم

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    مهدی سبحانی نژاد / *دانشیار - گروه علوم تربیتی دانشگاه شاهد تهران / sobhaninejad@shahed.ac.ir
    حسن نجفی / *دکتری - مطالعات برنامه درسی دانشگاه علامه طباطبایی / hnajafih@yahoo.com
    چکیده: 
    این پ‍ژوه‍ش، با هدف بررسی راه کارهای مؤثر نهادینه سازی فرهنگ ایثار و شهادت در مدارس از نظر دبیران دورة متوسطة شهر قم صورت پذیرفته است. روش پژوهش «توصیفی» از نوع پیمایشی و رویکرد آن نیز کاربردی است. جامعة آماری شامل دبیران دورة متوسطة شهر قم (2925 نفر) بوده که در سال 1393-1394 مشغول به تدریس بودند. ابزار اندازه گیری پرسش نامة محقق ساخته روا و پایا بوده و نتایج پژوهش با استفاده از شاخص های آمار توصیفی و استنباطی بررسی و تحلیل شد. ع‍م‍ده  ت‍ری‍ن  یافته های پ‍ژوه‍ش  بیانگر آن است که: 1. از نظر دبیران، در میان راه کارهای چهارگانة مؤثر بر نهادینه سازی فرهنگ ایثار و شهادت در مدارس، راه کارهای آموزشی با میانگین 21/4 بیشترین، و راه کارهای پژوهشی با میانگین 2 کمترین تأثیر را دارند. 2. در بیشتر سؤالات بین نظرات پاسخ گویان از لحاظ عوامل جمعیت شناسی تفاوت معناداری در سطح 05/0 < p ملاحظه نمی شود.
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

    سال ششم، شماره چهارم، پیاپی 24، پاییز 1394

    مهدی سبحانی نژاد / دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه شاهد                           sobhaninejad@shahed.ac.ir

    علی  مقدم زاده / کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی دانشگاه شاهد                              ali.mz20@yahoo.com

    حسن نجفی / دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی دانشگاه علامه طباطبائی                  hnajafih@yahoo.com

    دریافت: 29/3/1394 ـ پذیرش: 18/8/1394

    چکیده

    این پ‍ژوه‍ش، با هدف بررسی راه کارهای مؤثر نهادینه سازی فرهنگ ایثار و شهادت در مدارس از نظر دبیران دورة متوسطة شهر قم صورت پذیرفته است. روش پژوهش «توصیفی» از نوع پیمایشی و رویکرد آن نیز کاربردی است. جامعة آماری شامل دبیران دورة متوسطة شهر قم (2925 نفر) بوده که در سال 1393-1394 مشغول به تدریس بودند. ابزار اندازه گیری پرسش نامة محقق ساخته روا و پایا بوده و نتایج پژوهش با استفاده از شاخص های آمار توصیفی و استنباطی بررسی و تحلیل شد. ع‍م‍ده  ت‍ری‍ن  یافته های پ‍ژوه‍ش  بیانگر آن است که: 1. از نظر دبیران، در میان راه کارهای چهارگانة مؤثر بر نهادینه سازی فرهنگ ایثار و شهادت در مدارس، راه کارهای آموزشی با میانگین 21/4 بیشترین، و راه کارهای پژوهشی با میانگین 2 کمترین تأثیر را دارند. 2. در بیشتر سؤالات بین نظرات پاسخ گویان از لحاظ عوامل جمعیت شناسی تفاوت معناداری در سطح 05/0 < p ملاحظه نمی شود.

    کلیدواژه ها: فرهنگ ایثار و شهادت، دوره متوسطه، راه کارها، نهادینه سازی.

     


    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    سبحانی نژاد، مهدی، نجفی، حسن.(1394) راه کارهای مؤثر نهادینه سازی فرهنگ ایثار و شهادت در مدارس از نظر دبیران دوره‌ی متوسطه‌ی شهر قم. فصلنامه معرفت فرهنگی اجتماعی، 6(4)، 23-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    مهدی سبحانی نژاد؛ حسن نجفی."راه کارهای مؤثر نهادینه سازی فرهنگ ایثار و شهادت در مدارس از نظر دبیران دوره‌ی متوسطه‌ی شهر قم". فصلنامه معرفت فرهنگی اجتماعی، 6، 4، 1394، 23-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    سبحانی نژاد، مهدی، نجفی، حسن.(1394) 'راه کارهای مؤثر نهادینه سازی فرهنگ ایثار و شهادت در مدارس از نظر دبیران دوره‌ی متوسطه‌ی شهر قم'، فصلنامه معرفت فرهنگی اجتماعی، 6(4), pp. 23-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    سبحانی نژاد، مهدی، نجفی، حسن. راه کارهای مؤثر نهادینه سازی فرهنگ ایثار و شهادت در مدارس از نظر دبیران دوره‌ی متوسطه‌ی شهر قم. معرفت فرهنگی اجتماعی، 6, 1394؛ 6(4): 23-