صفحهها: 23-
تاریخ دریافت: 1394/03/29تاریخ پذیرش: 1394/08/18
چکیده:
این پژوهش، با هدف بررسی راه کارهای مؤثر نهادینه سازی فرهنگ ایثار و شهادت در مدارس از نظر دبیران دورة متوسطة شهر قم صورت پذیرفته است. روش پژوهش «توصیفی» از نوع پیمایشی و رویکرد آن نیز کاربردی است. جامعة آماری شامل دبیران دورة متوسطة شهر قم (2925 نفر) بوده که در سال 1393-1394 مشغول به تدریس بودند. ابزار اندازه گیری پرسش نامة محقق ساخته روا و پایا بوده و نتایج پژوهش با استفاده از شاخص های آمار توصیفی و استنباطی بررسی و تحلیل شد. عمده ترین یافته های پژوهش بیانگر آن است که: 1. از نظر دبیران، در میان راه کارهای چهارگانة مؤثر بر نهادینه سازی فرهنگ ایثار و شهادت در مدارس، راه کارهای آموزشی با میانگین 21/4 بیشترین، و راه کارهای پژوهشی با میانگین 2 کمترین تأثیر را دارند. 2. در بیشتر سؤالات بین نظرات پاسخ گویان از لحاظ عوامل جمعیت شناسی تفاوت معناداری در سطح 05/0 < p ملاحظه نمی شود.
علی مقدم زاده / کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی دانشگاه شاهد ali.mz20@yahoo.com
حسن نجفی / دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی دانشگاه علامه طباطبائی hnajafih@yahoo.com
دریافت: 29/3/1394 ـ پذیرش: 18/8/1394
چکیده
این پژوهش، با هدف بررسی راه کارهای مؤثر نهادینه سازی فرهنگ ایثار و شهادت در مدارس از نظر دبیران دورة متوسطة شهر قم صورت پذیرفته است. روش پژوهش «توصیفی» از نوع پیمایشی و رویکرد آن نیز کاربردی است. جامعة آماری شامل دبیران دورة متوسطة شهر قم (2925 نفر) بوده که در سال 1393-1394 مشغول به تدریس بودند. ابزار اندازه گیری پرسش نامة محقق ساخته روا و پایا بوده و نتایج پژوهش با استفاده از شاخص های آمار توصیفی و استنباطی بررسی و تحلیل شد. عمده ترین یافته های پژوهش بیانگر آن است که: 1. از نظر دبیران، در میان راه کارهای چهارگانة مؤثر بر نهادینه سازی فرهنگ ایثار و شهادت در مدارس، راه کارهای آموزشی با میانگین 21/4 بیشترین، و راه کارهای پژوهشی با میانگین 2 کمترین تأثیر را دارند. 2. در بیشتر سؤالات بین نظرات پاسخ گویان از لحاظ عوامل جمعیت شناسی تفاوت معناداری در سطح 05/0 <p ملاحظه نمی شود.
کلیدواژه ها: فرهنگ ایثار و شهادت، دوره متوسطه، راه کارها، نهادینه سازی.
سبحانی نژاد، مهدی، نجفی، حسن.(1394) راه کارهای مؤثر نهادینه سازی فرهنگ ایثار و شهادت در مدارس از نظر دبیران دورهی متوسطهی شهر قم. فصلنامه معرفت فرهنگی اجتماعی، 6(4)، 23-
مهدی سبحانی نژاد؛ حسن نجفی."راه کارهای مؤثر نهادینه سازی فرهنگ ایثار و شهادت در مدارس از نظر دبیران دورهی متوسطهی شهر قم". فصلنامه معرفت فرهنگی اجتماعی، 6، 4، 1394، 23-
سبحانی نژاد، مهدی، نجفی، حسن.(1394) 'راه کارهای مؤثر نهادینه سازی فرهنگ ایثار و شهادت در مدارس از نظر دبیران دورهی متوسطهی شهر قم'، فصلنامه معرفت فرهنگی اجتماعی، 6(4), pp. 23-
سبحانی نژاد، مهدی، نجفی، حسن. راه کارهای مؤثر نهادینه سازی فرهنگ ایثار و شهادت در مدارس از نظر دبیران دورهی متوسطهی شهر قم. معرفت فرهنگی اجتماعی، 6, 1394؛ 6(4): 23-