معرفت فرهنگی اجتماعی، سال ششم، شماره سوم، پیاپی 23، تابستان 1394، صفحات 49-

    صداقت خبری؛ مؤلفه های سازنده‌ی «خبر صادقانه» برای بخش های خبری تلویزیون جمهوری اسلامی ایران

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    چکیده: 
    رسیدن به این نتیجه که تلویزیون در ذات خود دروغ گوست، اغراق به نظر می رسد؛ اما این نتیجة قطعی است که در تلویزیون، به ویژه در برنامه های خبری، امکان سوگیری، تحریف، بازسازی، جعل واقعیت، جانب داری و غیره وجود دارد. این مقاله می کوشد با توجه به سه منبع معرفتی «پژوهش های انجام شده در حوزة ارتباطات و ژورنالیسم»، «آیین نامه ها و منشورهای اخلاقی بین المللی» و «پژوهش های فقهی حوزة خبر»، مؤلفه های تأمین کنندة صداقت در خبر را استخراج کند و در واقع مشخص سازد که چه شاخصه هایی باید در خبر وجود داشته باشد، تا خبر، صادقانه خوانده شود. یافته های این پژوهش نشان می دهد بر اساس اصول حرفه ای ژورنالیسم، منشورهای اخلاقی بین المللی، قواعد و دیدگاه های فقهی، تولیدات خبری سازمان صدا و سیما برای احراز صفت «صداقت» باید از مؤلفه های «بی طرفی»، «عینیت»، «انصاف»، «صحت» و «جامعیت» به منزلة شاخصه های تأمین کننده صداقت خبری برخوردار باشد.
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

    سال ششم، شماره سوم، پیاپی 23، تابستان 1394

    حمید پارسانیا / دانشیار گروه جامعه شناسی دانشگاه تهران

    مهدی منتظرقائم / استادیار و مدیرگروه ارتباطات دانشگاه تهران

    امیرحسین تمنایی / کارشناس ارشد علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه تهران           Ah.tamannaei@gmail.com

    دریافت: 20/10/1393 ـ پذیرش: 23/2/1394

    چکیده

    رسیدن به این نتیجه که تلویزیون در ذات خود دروغ گوست، اغراق به نظر می رسد؛ اما این نتیجة قطعی است که در تلویزیون، به ویژه در برنامه های خبری، امکان سوگیری، تحریف، بازسازی، جعل واقعیت، جانب داری و غیره وجود دارد. این مقاله می کوشد با توجه به سه منبع معرفتی «پژوهش های انجام شده در حوزة ارتباطات و ژورنالیسم»، «آیین نامه ها و منشورهای اخلاقی بین المللی» و «پژوهش های فقهی حوزة خبر»، مؤلفه های تأمین کنندة صداقت در خبر را استخراج کند و در واقع مشخص سازد که چه شاخصه هایی باید در خبر وجود داشته باشد، تا خبر، صادقانه خوانده شود. یافته های این پژوهش نشان می دهد بر اساس اصول حرفه ای ژورنالیسم، منشورهای اخلاقی بین المللی، قواعد و دیدگاه های فقهی، تولیدات خبری سازمان صدا و سیما برای احراز صفت «صداقت» باید از مؤلفه های «بی طرفی»، «عینیت»، «انصاف»، «صحت» و «جامعیت» به منزلة شاخصه های تأمین کننده صداقت خبری برخوردار باشد.

    کلیدواژه ها: خبر تلویزیونی، اخلاق، ژورنالیسم، صداقت، فقه خبر.


    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    (نویسنده تعیین نشده).(1394) صداقت خبری؛ مؤلفه های سازنده‌ی «خبر صادقانه» برای بخش های خبری تلویزیون جمهوری اسلامی ایران. فصلنامه معرفت فرهنگی اجتماعی، 6(3)، 49-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    (نویسنده تعیین نشده)."صداقت خبری؛ مؤلفه های سازنده‌ی «خبر صادقانه» برای بخش های خبری تلویزیون جمهوری اسلامی ایران". فصلنامه معرفت فرهنگی اجتماعی، 6، 3، 1394، 49-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    (نویسنده تعیین نشده).(1394) 'صداقت خبری؛ مؤلفه های سازنده‌ی «خبر صادقانه» برای بخش های خبری تلویزیون جمهوری اسلامی ایران'، فصلنامه معرفت فرهنگی اجتماعی، 6(3), pp. 49-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    (نویسنده تعیین نشده). صداقت خبری؛ مؤلفه های سازنده‌ی «خبر صادقانه» برای بخش های خبری تلویزیون جمهوری اسلامی ایران. معرفت فرهنگی اجتماعی، 6, 1394؛ 6(3): 49-