معرفت فرهنگی اجتماعی، سال پنجم، شماره چهارم، پیاپی 20، پاییز 1393، صفحات 129-

    بررسی انتقادی کابالیسم در سینمای هالیوود (مطالعه‌ی موردی انیمیشین سینمایی ناین)

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    حفیظه مهدیان / *کارشناس ارشد - باقرالعلوم/ تبلیغ و ارتباطات فرهنگی / hafizemahdiyan@yahoo.com
    چکیده: 
    دین از ابتدای پیدایش انسان نقش مهمی در زندگی او داشته است. سینماگران نیز به تبع جامعه و تاریخ، همواره نگاه های دینی را به همراه داشته اند و با روایت و استفاده از تکنیک های بصری و صوتی و سو ژه سازی و پردازش شخصیت های مورد نیاز خود، بر سبک دین مداری مخاطب مؤثر بوده اند. ورود بشر به دوره مدرن و کم توجهی به دین باعث شد بازگشت بشر به دین در دوره پسامدرن با تحریف و گمراهی بسیاری همراه شود. معنویتِ بدون خدا و جایگزینی جادو به جای معنویت اصیل از مهم ترین این تحریف هاست که توسط سینما بازنمایی و تبلیغ می شود. کابالا یا همان تصوف یهودی یکی از این معنویت های غیر اصیل است که در سال های اخیر در مجامع سینمایی مورد توجه قرار گرفته است. این مقاله با تلقی کابالا به عنوان یکی از مؤلفه های کلیدی معنویت عصر نوین، سعی نموده است با بررسی موردی انیمیشن «ناین»، روش های القاء نامحسوس مفاهیم کابالیستی، توسط رسانه ها را بررسی نماید.
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

    سال پنجم، شماره چهارم، پیاپی 20، پاییز 1393

    حفیظه مهدیان / کارشناس ارشد تبلیغ و ارتباطات فرهنگی دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام    hafizemahdiyan@yahoo.com

    محمدحسین فرج نژاد / دانشجوی دکتری حکمت هنر دینی دانشگاه ادیان و مذاهب

    دریافت: 04/06/1393- پذیرش: 05/10/1393

    چکیده

    دین از ابتدای پیدایش انسان نقش مهمی در زندگی او داشته است. سینماگران نیز به تبع جامعه و تاریخ، همواره نگاه های دینی را به همراه داشته اند و با روایت و استفاده از تکنیک های بصری و صوتی و سو ژه سازی و پردازش شخصیت های مورد نیاز خود، بر سبک دین مداری مخاطب مؤثر بوده اند. ورود بشر به دوره مدرن و کم توجهی به دین باعث شد بازگشت بشر به دین در دوره پسامدرن با تحریف و گمراهی بسیاری همراه شود. معنویتِ بدون خدا و جایگزینی جادو به جای معنویت اصیل از مهم ترین این تحریف هاست که توسط سینما بازنمایی و تبلیغ می شود. کابالا یا همان تصوف یهودی یکی از این معنویت های غیر اصیل است که در سال های اخیر در مجامع سینمایی مورد توجه قرار گرفته است. این مقاله با تلقی کابالا به عنوان یکی از مؤلفه های کلیدی معنویت عصر نوین، سعی نموده است با بررسی موردی انیمیشن «ناین»، روش های القاء نامحسوس مفاهیم کابالیستی، توسط رسانه ها را بررسی نماید.

    کلید واژه ها: کابالا، قباله، تحلیل انیمیشن «ناین»، جادوگرایی، سینمای آخرالزمانی، شریعت گریزی، شرگرایی.

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    فرج نژاد، محمد حسین، مهدیان، حفیظه.(1393) بررسی انتقادی کابالیسم در سینمای هالیوود (مطالعه‌ی موردی انیمیشین سینمایی ناین). فصلنامه معرفت فرهنگی اجتماعی، 5(4)، 129-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    محمد حسین فرج نژاد؛ حفیظه مهدیان."بررسی انتقادی کابالیسم در سینمای هالیوود (مطالعه‌ی موردی انیمیشین سینمایی ناین)". فصلنامه معرفت فرهنگی اجتماعی، 5، 4، 1393، 129-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    فرج نژاد، محمد حسین، مهدیان، حفیظه.(1393) 'بررسی انتقادی کابالیسم در سینمای هالیوود (مطالعه‌ی موردی انیمیشین سینمایی ناین)'، فصلنامه معرفت فرهنگی اجتماعی، 5(4), pp. 129-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    فرج نژاد، محمد حسین، مهدیان، حفیظه. بررسی انتقادی کابالیسم در سینمای هالیوود (مطالعه‌ی موردی انیمیشین سینمایی ناین). معرفت فرهنگی اجتماعی، 5, 1393؛ 5(4): 129-