معرفت فرهنگی اجتماعی، سال پنجم، شماره چهارم، پیاپی 20، پاییز 1393، صفحات 25-

    بررسی روش شناسی بنیادین سیاست نامه نویسی در دوره‌ی میانه

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    سعید مقدم / *دانشجوی دکتری - دانش اجتماعی مسلمین دانشگاه باقرالعلوم (علیه السلام) / saeid409@yahoo.com
    چکیده: 
    فهم دقیق و درست جریان های علمی بدون شناخت زمینه های وجودی آنها دشوار است و در مواردی موجب برداشت های ناصواب از آنها می شود. هدف این پژوهش بررسی روش شناسی بنیادین تکوین جریان سیاست نامه  نویسی در دوره‌ی میانه است تا با مشخص شدن زمینه های معرفتی و غیرمعرفتی آن، بستر فهم درست و نقد این دانش فراهم آید. در این پژوهش با استفاده از روش توصیفی ـ تبیینی به این پرسش ها پاسخ داده ایم: سیاست نامه  نویسی از چه مبانی معرفتی ای بهره می برد؟ ساختار معرفتی این دانش از چه مفاهیمی تشکیل شده است؟ روش کاربردی این دانش کدام است؟ سیاست نامه  نویسی چه حوزه  های معرفتی ای را فعال می سازد؟ این دانش از چه زمینه های وجودی غیرمعرفتی اجتماعی و فردی ای بهره می برد؟ و در نهایت چه نقدهایی بر این دانشِ دوره‌ی میانه وارد است؟ سیاست نامه  نویسی دوره‌ی میانه نه در تداوم اندیشه‌ی ایرانشهری و نه جزئی از قلمرو فراخ فقه و فلسفه‌ی عملی و منضم به آن حوزه، بلکه یک جریان مستقل علمی در عرصه‌ی دانش اجتماعی مسلمانان است.
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

    سال پنجم، شماره چهارم، پیاپی 20، پاییز 1393

    سعید مقدم / دانشجوی دکتری دانش اجتماعی مسلمین دانشگاه باقرالعلوم†             saeid409@yahoo.com

    دریافت: 18/04/1393- پذیرش: 17/08/1393

    چکیده

    فهم دقیق و درست جریان های علمی بدون شناخت زمینه های وجودی آنها دشوار است و در مواردی موجب برداشت های ناصواب از آنها می شود. هدف این پژوهش بررسی روش شناسی بنیادین تکوین جریان سیاست نامه  نویسی در دورة میانه است تا با مشخص شدن زمینه های معرفتی و غیرمعرفتی آن، بستر فهم درست و نقد این دانش فراهم آید. در این پژوهش با استفاده از روش توصیفی ـ تبیینی به این پرسش ها پاسخ داده ایم: سیاست نامه  نویسی از چه مبانی معرفتی ای بهره می برد؟ ساختار معرفتی این دانش از چه مفاهیمی تشکیل شده است؟ روش کاربردی این دانش کدام است؟ سیاست نامه  نویسی چه حوزه  های معرفتی ای را فعال می سازد؟ این دانش از چه زمینه های وجودی غیرمعرفتی اجتماعی و فردی ای بهره می برد؟ و در نهایت چه نقدهایی بر این دانشِ دورة میانه وارد است؟ سیاست نامه  نویسی دورة میانه نه در تداوم اندیشة ایرانشهری و نه جزئی از قلمرو فراخ فقه و فلسفة عملی و منضم به آن حوزه، بلکه یک جریان مستقل علمی در عرصة دانش اجتماعی مسلمانان است.

    کلید واژه ها: سیاست نامه  نویسی، دورة میانه، قدرت، ویژگی های حاکم.

     

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    مقدم، سعید.(1393) بررسی روش شناسی بنیادین سیاست نامه نویسی در دوره‌ی میانه. فصلنامه معرفت فرهنگی اجتماعی، 5(4)، 25-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    سعید مقدم."بررسی روش شناسی بنیادین سیاست نامه نویسی در دوره‌ی میانه". فصلنامه معرفت فرهنگی اجتماعی، 5، 4، 1393، 25-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    مقدم، سعید.(1393) 'بررسی روش شناسی بنیادین سیاست نامه نویسی در دوره‌ی میانه'، فصلنامه معرفت فرهنگی اجتماعی، 5(4), pp. 25-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    مقدم، سعید. بررسی روش شناسی بنیادین سیاست نامه نویسی در دوره‌ی میانه. معرفت فرهنگی اجتماعی، 5, 1393؛ 5(4): 25-