معرفت فرهنگی اجتماعی، سال پنجم، شماره چهارم، پیاپی 20، پاییز 1393، صفحات 5-

    رابطه‌ی علوم انسانی اجتماعی با گفتمان و الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    غلامرضا جمشیدیها / *استاد - گروه علوم اجتماعی اسلامی دانشگاه تهران / gjamshidi@ut.ac.ir
    ایمان عرفان منش / *دکتری - دکتری تخصصی جامعه شناسی فرهنگی از دانشگاه تهران - دبیر کمیسیون علوم اجتماعی شورای برنامه ریزی و گسترش آموزش عالی(شورای عالی انقلاب فرهنگی/وزارت عتف) / iman.erfanmanesh@gmail.com
    چکیده: 
    هدف انقلاب اسلامی ایران برای رسیدن به تمدنی متعالی، نیازمند بهره گیری از مدل پیشرفتی است که در آن مؤلفه های دین، علم، فرهنگ و تمدن با یکدیگر معاضدت داشته باشند. این مقاله با  روش تحقیق اسنادی و با استعانت از دیدگاه شهید مطهری، تلاش می کند تا مدلی از پیشرفت را متناسب با شرایط کنونی گفتمان انقلاب اسلامی استخراج  کرده و مختصات آن را به اجمال معرفی نماید. با تدقیق در مسئلة پیشرفت در شهید مطهری، گونه ای از مسئلة گفتمانی مشتمل بر دو بُعد شناختی و عملی هویدا می شود که به ترتیب مرتبط با قوت علم (به ویژه علوم انسانی اجتماعی) و الگوهایی از خرده نظامات اجتماعی (یعنی سیاست، اقتصاد، تعلیم و تربیت و خانواده) می باشند. همچنین ترابط میان علم و دین از یک سو و میان فرهنگ سازی و دین از سوی دیگر، نقشی محوری در پیشرفت جامعه و شکل گیری تمدن اسلامی دارد.
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

    سال پنجم، شماره چهارم، پیاپی 20، پاییز 1393

    غلامرضا جمشیدیها / دانشیار گروه علوم اجتماعی اسلامی دانشگاه تهران          gjamshidi@ut.ac.ir

    ? ایمان عرفان منش / دانشجوی دکتری تخصصی جامعه شناسی فرهنگی دانشگاه تهران  iman.erfanmanesh@gmail.com

    دریافت: 17/05/1393- پذیرش: 20/09/1393                                                                                                   

    چکیده

    هدف انقلاب اسلامی ایران برای رسیدن به تمدنی متعالی، نیازمند بهره گیری از مدل پیشرفتی است که در آن مؤلفه های دین، علم، فرهنگ و تمدن با یکدیگر معاضدت داشته باشند. این مقاله با  روش تحقیق اسنادی و با استعانت از دیدگاه شهید مطهری، تلاش می کند تا مدلی از پیشرفت را متناسب با شرایط کنونی گفتمان انقلاب اسلامی استخراج  کرده و مختصات آن را به اجمال معرفی نماید. با تدقیق در مسئلة پیشرفت در شهید مطهری، گونه ای از مسئلة گفتمانی مشتمل بر دو بُعد شناختی و عملی هویدا می شود که به ترتیب مرتبط با قوت علم (به ویژه علوم انسانی اجتماعی) و الگوهایی از خرده نظامات اجتماعی (یعنی سیاست، اقتصاد، تعلیم و تربیت و خانواده) می باشند. همچنین ترابط میان علم و دین از یک سو و میان فرهنگ سازی و دین از سوی دیگر، نقشی محوری در پیشرفت جامعه و شکل گیری تمدن اسلامی دارد.

    کلید واژه ها: شهید مطهری، پیشرفت، دین، علم، گفتمان، الگو، علوم انسانی اجتماعی.

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    جمشیدیها، غلامرضا، عرفان منش، ایمان.(1393) رابطه‌ی علوم انسانی اجتماعی با گفتمان و الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت. فصلنامه معرفت فرهنگی اجتماعی، 5(4)، 5-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    غلامرضا جمشیدیها؛ ایمان عرفان منش."رابطه‌ی علوم انسانی اجتماعی با گفتمان و الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت". فصلنامه معرفت فرهنگی اجتماعی، 5، 4، 1393، 5-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    جمشیدیها، غلامرضا، عرفان منش، ایمان.(1393) 'رابطه‌ی علوم انسانی اجتماعی با گفتمان و الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت'، فصلنامه معرفت فرهنگی اجتماعی، 5(4), pp. 5-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    جمشیدیها، غلامرضا، عرفان منش، ایمان. رابطه‌ی علوم انسانی اجتماعی با گفتمان و الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت. معرفت فرهنگی اجتماعی، 5, 1393؛ 5(4): 5-