معرفت فرهنگی اجتماعی، سال چهارم، شماره دوم، پیاپی 14، بهار 1392، صفحات 5-

    سینمای ایران و بازنمایی عناصر دینی؛ تحلیل گفتمان فیلم «اخراجی‌ها 2»

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    بنت الهدی بنائی / *دانشجوی کارشناسی ارشد - تبلیغ و ارتباط فرهنگی دانشگاه باقرالعلوم (ع)
    چکیده: 
    : ترویج عناصر دینی یکی از اصول اولیة سیاست فرهنگی جمهوری اسلامی ایران است. دولت ها به مثابة اصلی ترین بازیگران عرصة اجرای سیاست گذاری، تلاش می کنند تا از طریق تدوین سیاست های راهبردی، سیاست های کلان فرهنگی را عملیاتی و اجرا کنند. ازاین رو، برون داد این فرایند، شاخص مناسبی برای آشکارسازی نگرش دولت ها در حوزة فرهنگ است. مسئلة اصلی که مطرح می شود این است که با توجه به این نگرش، عناصر دینی چگونه بازنمایی می شوند؟ بدین منظور، می توان با توجه به الگوی ارزیابی متوازن سیاست ها، از روش علمی استفاده کرد. روشی که در اینجا به کار گرفته می شود، روشی است مبتنی بر رویکرد برساخت گرای میشل فوکو و رویکرد نقش گرای مایکل هلیدی. طبق مدعای تحقیق، از طریق سازوکارهای زبان شناختی، می توان مبانی فکری برساختة گفتمان ها را آشکار ساخت. در نهایت، با استفاده از این روش، که در این مقاله با عنوان «روش تحلیل قدرت» ارائه می گردد، عنصر گفتار در فیلم سینمایی اخراجی ها 2 بررسی می شود.
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

     سال چهارم، شماره دوم، پیاپی 14، بهار 1392، ص 5 ـ 30

    Ma'rifat-i Farhangī Ejtemaii Vol.4, No.2, Spring, 2013

    سید علی اصغر سلطانی / استادیار دانشگاه باقرالعلوم(ع)                               aasultani@yahoo.com

    بنت الهدی بنائی / کارشناس ارشد تبلیغ و ارتباطات فرهنگی دانشگاه باقرالعلوم(ع)  b_banaie@yahoo.com

    دریافت: 25/ 3/ 1392 ـ پذیرش: 26/ 8/ 1392

    چکیده: ترویج عناصر دینی یکی از اصول اولیة سیاست فرهنگی جمهوری اسلامی ایران است. دولت ها به مثابة اصلی ترین بازیگران عرصة اجرای سیاست گذاری، تلاش می کنند تا از طریق تدوین سیاست های راهبردی، سیاست های کلان فرهنگی را عملیاتی و اجرا کنند. ازاین رو، برون داد این فرایند، شاخص مناسبی برای آشکارسازی نگرش دولت ها در حوزة فرهنگ است. مسئلة اصلی که مطرح می شود این است که با توجه به این نگرش، عناصر دینی چگونه بازنمایی می شوند؟ بدین منظور، می توان با توجه به الگوی ارزیابی متوازن سیاست ها، از روش علمی استفاده کرد. روشی که در اینجا به کار گرفته می شود، روشی است مبتنی بر رویکرد برساخت گرای میشل فوکو و رویکرد نقش گرای مایکل هلیدی. طبق مدعای تحقیق، از طریق سازوکارهای زبان شناختی، می توان مبانی فکری برساختة گفتمان ها را آشکار ساخت. در نهایت، با استفاده از این روش، که در این مقاله با عنوان «روش تحلیل قدرت» ارائه می گردد، عنصر گفتار در فیلم سینمایی اخراجی ها 2 بررسی می شود.

    کلیدواژه ها: دین، سینما، سیاست، فرهنگ، اخراجی ها 2.

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    بنائی، بنت الهدی.(1392) سینمای ایران و بازنمایی عناصر دینی؛ تحلیل گفتمان فیلم «اخراجی‌ها 2». فصلنامه معرفت فرهنگی اجتماعی، 4(2)، 5-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    بنت الهدی بنائی."سینمای ایران و بازنمایی عناصر دینی؛ تحلیل گفتمان فیلم «اخراجی‌ها 2»". فصلنامه معرفت فرهنگی اجتماعی، 4، 2، 1392، 5-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    بنائی، بنت الهدی.(1392) 'سینمای ایران و بازنمایی عناصر دینی؛ تحلیل گفتمان فیلم «اخراجی‌ها 2»'، فصلنامه معرفت فرهنگی اجتماعی، 4(2), pp. 5-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    بنائی، بنت الهدی. سینمای ایران و بازنمایی عناصر دینی؛ تحلیل گفتمان فیلم «اخراجی‌ها 2». معرفت فرهنگی اجتماعی، 4, 1392؛ 4(2): 5-