@article { author = {Khorshidi, Saeid}, title = {صورت‌بندی نظریه‌ی فرهنگ صدرایی (با الهام از دیدگاه‌های استاد حجت‌الاسلام پارسانیا)}, journal = {معرفت فرهنگی اجتماعی 9، زمستان 1390}, volume = {3}, number = {1}, pages = {129-152}, year = {2012}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2008-8582}, eissn = {2980-8308}, doi = {}, abstract = {Each philosophical school provokes particular kinds of cultural theories by providing its anthropological, epistemological and ontological propositions. For example, the formation of phenomological thoery of culture was made possible by Husserl's philosophy, and Hegel's philosophy provided some axioms of Marxist cultural theory. "The Șadrian philosophical system" is no exception to the rule above and has the capacity for providing a clear theoretical framework to lay out a cultural theory. In recent years, researchers have commonly tried to propose the "theory of Sadrian culture" under the philosophical discussions about proving the existence of society. Since this theory has not been published in its totality and in a coherent way, the present paper tried to provide a coherent and organized version of theory of Șadrian culture and refer to its philosophical foundations. }, keywords = {Sadrian philosophy, semantic system, authenticity of society, culture of truth and wrong, unity of knower, knowledge and object of knowledge, }, title_fa = {صورت‌بندی نظریه‌ی فرهنگ صدرایی (با الهام از دیدگاه‌های استاد حجت‌الاسلام پارسانیا)}, abstract_fa ={هر مکتب فلسفی با ارائه‌ی گزاره های هستی شناختی، معرفت شناختی و انسان شناختی خود، زمینه‌ی طرح سنخ خاصی از نظریات فرهنگی را فراهم می سازد. برای نمونه، فلسفه‌ی هوسرل، شکل گیری نظریه‌ی فرهنگی پدیدارشناسی را ممکن نمود و فلسفه‌ی هگل برخی از اصول موضوعه‌ی نظریه‌ی فرهنگی مارکسیستی را مهیا ساخت. «نظام حکمت صدرایی» نیز از قاعده‌ی فوق مستثنی نیست و ظرفیت ارائه‌ی یک چارچوب نظری روشن برای طرح نظریه‌ی فرهنگی را داراست. در سال های اخیر، عموماً محققان در ذیل مباحث فلسفی مربوط به اثبات وجود جامعه، به طرح «نظریه‌ی فرهنگ صدرایی» اهتمام ورزیده اند. با توجه به اینکه نظریه‌ی مذکور تاکنون به صورت یکجا و منسجم انتشار نیافته است، این مقاله تلاش دارد ضمن اشاره به مبادی فلسفی نظریه‌ی فرهنگ صدرایی، تقریری منسجم و منظم از نظریه فرهنگ صدرایی ارائه دهد.}, keywords_fa = {حکمت صدرایی ,نظام معنایی ,اصالت جامعه ,فرهنگ حق و باطل ,اتحاد عالم ,علم و معلوم ,}, url = {https://marefatefarhangi.nashriyat.ir/node/94}, eprint = {https://marefatefarhangi.nashriyat.ir/sites/marefatefarhangi.nashriyat.ir/files/article-files/6_15.pdf} }