@article { author = {Ebrahimi pour, Ghasem}, title = {روش‌شناسی اندیشه اجتماعی دورکیم، وینچ و علامه طباطبایی}, journal = {معرفت فرهنگی اجتماعی 8، پاییز 1390}, volume = {2}, number = {4}, pages = {103-124}, year = {2011}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2008-8582}, eissn = {2980-8308}, doi = {}, abstract = {Sociology has different aims and methods as a result of the influence of philosophical schools. Durkheim's sociology which is based on Kant's positivism, reduces science into observable realities, and only puts causal explanation on its agenda without taking into consideration. Winch's sociology which is based on the philosophy of the later Wittgenstein lays emphasis on the interpretation of meaningful behavior by using elucidating methods and on investigating the reasons behind the action without considering the causes of social phenomena. Basing his philosophy on Sadrain theosophy, 'Allāmah ṬabāṭabaῙ, also, considers senses (sense perception), intellect, intuition and revelation as the sources of knowledge and believes that each of them is related to reality to a certain extent. Therefore, various interpretive, explanatory, normative, and critical theories can be developed in the light of his views, each of which arises from a particular source, refers to a certain extent of reality and can be checked through especial kinds of tests. }, keywords = {social thought, sociology, methodology, Durkheim, Winch, 'Allāmah ṬabāṭabaῙ, theory, }, title_fa = {روش‌شناسی اندیشه اجتماعی دورکیم، وینچ و علامه طباطبایی}, abstract_fa ={جامعه شناسی تحت تأثیر مکاتب فلسفی، موضوع، هدف و روش های متفاوتی را اتخاذ نموده است. جامعه شناسی دورکیم، بر فلسفه‌ی اثباتی کنت مبتنی است و علم را به سطح واقعیات قابل مشاهده تقلیل داده، بدون توجه به معنای رفتار، تنها تبیین علّی را در دستور کار خود قرار می دهد. جامعه شناسی وینچ، با تکیه بر فلسفه‌ی ویتگنشتاین دوم، بدون توجه به علل پدیده های اجتماعی، تفسیر رفتار معنادار با روش های تفهمی و بررسی دلایل انجام کنش را برجسته می سازد. علامه طباطبایی نیز بر مبنای حکمت صدرایی، حس، عقل، شهود و وحی را به عنوان منابع معرفت می پذیرد و معتقد است هر یک به سطحی از واقعیت نظر دارد. از این رو، نظریه های متنوع تفسیری، تبیینی، هنجاری و  انتقادی بر مبنای ایشان قابل طرح است که هر یک از منبعی خاص برخاسته و به سطحی از واقعیت اشاره دارد و با آزمون های ویژه ای نیز مورد بررسی قرار می گیرد.}, keywords_fa = {روش‌شناسی ,نظریه ,اندیشه اجتماعی ,جامعه‌شناسی ,دورکیم ,وینچ ,علامه طباطبایی ,}, url = {https://marefatefarhangi.nashriyat.ir/node/82}, eprint = {https://marefatefarhangi.nashriyat.ir/sites/marefatefarhangi.nashriyat.ir/files/article-files/5_19.pdf} }