@article { author = {Sharafoddin, Seyyed hosein}, title = {الگوی مطلوب سرگرمی در یک رسانه دینی (با تأکید بر رسانه ملی)}, journal = {معرفت فرهنگی اجتماعی 8، پاییز 1390}, volume = {2}, number = {4}, pages = {73-102}, year = {2011}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2008-8582}, eissn = {2980-8308}, doi = {}, abstract = {As an institution, organization, and active socio-cultural actor, mass media is necessarily influenced by two modeling systems in its organizational existence and identification as well as in the role it plays and the assigned and realized functions it performs: structural or normative structure-oriented model, and functional or normative act-oriented(pragmatic) model. National media which is regarded as a religious media is not an exception in making religious orientated programs. Inspired by reliable Islamic sources as the only reference and valid normative model for guiding the social institutions of the country theoretically and practically, the present paper seeks to provide behavioral rules and practical logic of national media in performing professional functions, in general and entertaining function, as the most important function of this media, in particular. These rules and logic, provided in a set of strategic principles and practical guidelines, represent the normative guiding foundations of the media for achieving this important aim. }, keywords = {entertainment, the media, television, Islam, model, norm, }, title_fa = {الگوی مطلوب سرگرمی در یک رسانه دینی (با تأکید بر رسانه ملی)}, abstract_fa ={رسانه جمعی به عنوان یک نهاد، سازمان و یک کنشگر فعّال فرهنگی اجتماعی، در اصل موجودیت و هویت یابی سازمانی و نیز در مقام نقش آفرینی و ایفای کارکردهای محول و محقق، لاجرم از دو نظام الگویی تأثیر می پذیرد: الگوی ساختی یا الگوی هنجاری معطوف به ساختار، و الگوی کارکردی یا الگوی هنجاری معطوف به حوزه عمل. رسانه ملی نیز به عنوان یک رسانه دینی، خلق برنامه های دارای جهت گیری دینی، از این قاعدة عام مستثنی نیست. این نوشتار در صدد است با الهام از منابع اصیل اسلامی، به عنوان تنها مرجع و الگوی هنجاری معتبر، برای هدایت نظری و عملی نهادهای اجتماعی کشور، قواعد رفتاری و منطق عملی رسانه ملی در ایفای کارکردهای حرفه­ای عموماً، و کارکرد سرگرمی به عنوان برجسته ترین کارکرد این رسانه، خصوصاً، در قالب طرح مجموعه ای از اصول راهبردی و خطوط راهبری عملی به مثابة بنیادهای هنجاری هدایت گر رسانه در تأمین این مهم بدست دهد.}, keywords_fa = {تلویزیون ,رسانه ,الگو ,هنجار ,سرگرمی ,اسلام ,}, url = {https://marefatefarhangi.nashriyat.ir/node/81}, eprint = {https://marefatefarhangi.nashriyat.ir/sites/marefatefarhangi.nashriyat.ir/files/article-files/4_16.pdf} }