@article { author = {shafagh, Gholam Reza}, title = {نقد و بررسی پیش‌فرض‌ها و زمینه‌های اجتماعی نظریه «کنش اجتماعی» تالکوت پارسونز}, journal = {معرفت فرهنگی اجتماعی 5، زمستان 1389}, volume = {2}, number = {1}, pages = {153-184}, year = {2011}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2008-8582}, eissn = {2980-8308}, doi = {}, abstract = {Some theoretician in Islamic or domestic social sciences hold that western sciences have secular principles and foundations, hence western theories cannot be applied to Islamic society. The present paper assesses the extent of effect which the principles and foundations of Talcott Parsons' theory have on his theory and then poses the question "Can this theory be applied to domestic issues by means of modifying some of its presuppositions? Or, should it be completely rejected because of its secular principles? It seems that Parsons' theory has no logical and foundational coherence. Some modifications has been made to this theory by referring to Islamic principles. If we make these modifications, we will have a more coherent theory which can be the basis for further investigations. For example, voluntarism and the existence of society are among Parsons' most important claims; however, it is impossible to prove these claims without referring to some principles such as it is neither determination nor free will but something between the two and physical universal. }, keywords = {theory, presupposition, anthropology, ontology, epistemology, social contexts, presuppositions' substitution, }, title_fa = {نقد و بررسی پیش‌فرض‌ها و زمینه‌های اجتماعی نظریه «کنش اجتماعی» تالکوت پارسونز}, abstract_fa ={بر اساس فرض برخی از تدوین کنندگان علوم اجتماعی اسلامی یا بومی، علوم غربی از مبانی و مبادی سکولار برخوردار است؛ پس نظریه های غربی در جامعه‌ی اسلامی کاربرد ندارد. در این نوشتار مقدار تأثیر مبانی و مبادی نظریه‌ی تالکوت پارسونز بر نظریه‌ی او سنجیده و این پرسشی شده است که «آیا این نظریه با اصلاح بعضی پیش فرض ها، در مسائل بومی به کار خواهد رفت یا به سبب مبانی سکولار آن، کاملاً کنار گذاشته می شود؟» به نظر می رسد نظریه‌ی پارسونز انسجام منطقی و مبنایی ندارد. در پرتو مبانی اسلامی برخی اصلاحات مهم در این نظریه پیشنهاد کرده ایم. بعد از این اصلاحات نظریه‌ی منسجم تری خواهیم داشت و می توان آن را مبنای برخی کارها قرار داد؛ برای نمونه، اراده گرایی و وجود جامعه از مهم ترین ادعا های پارسونز است، اما اثبات این ادعاها بدون برخی مبانی مثل امر بین الامرین و کلی طبیعی ممکن نیست.}, keywords_fa = {هستی‌شناسی ,معرفت‌شناسی ,نظریه ,پیش‌فرض انسان‌شناسی ,زمینه‌های اجتماعی ,جایگزینی پیش‌فرض‌ها. ,}, url = {https://marefatefarhangi.nashriyat.ir/node/53}, eprint = {https://marefatefarhangi.nashriyat.ir/sites/marefatefarhangi.nashriyat.ir/files/article-files/7_10.pdf} }