@article { author = {Ebrahimi pour, Ghasem}, title = {نقد و بررسی نظریه تکوین عقل عربی}, journal = {معرفت فرهنگی اجتماعی 5، زمستان 1389}, volume = {2}, number = {1}, pages = {123-152}, year = {2011}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2008-8582}, eissn = {2980-8308}, doi = {}, abstract = {Mohammad 'Abid al-Jabiri, a prominent Muslim thinker proposes a theory in which he criticize the idea of the Arab mind in response to the question of tradition and modernity. In the first phase of formulating this project, he investigates the historical dimension of mind in the Arab culture of the Arab and considers that, when contracted with the Greek mind and European mind, the Arab mind is effected by ethics and lacks the capacity of investigating the reasons behind phenomena. According to him, the foundation of the culture of the Arab depends on the expressive, mystic, and argumentative epistemological systems between which there has been continuous debate throughout the Arab history over the domination of independent mind with Hermetic origin. This question is the cause of the backwardness of the Arab world. Finally, he suggests that this crisis can be overcome by referring to Ibn Rushd’s rationalism. Among the weaknesses of his theory is ethnocentrism, his unfamiliarity with Shiite scientific works, leveling groundless accusation at the Shiite, and marginalization of revelation and transmitted traditions. }, keywords = {tradition, Modernity, Arab mind, mysticism, argument, expression, Jabiri , }, title_fa = {نقد و بررسی نظریه تکوین عقل عربی}, abstract_fa ={محمد عابد الجابری از جمله‌ی متفکران برجسته‌ی جهان اسلام است که در پاسخ به مسئله‌ی سنت و مدرنیته، نظریه‌ی نقد عقل عربی را طرح می نماید. او در مرحله‌ی اول تدوین این نظریه به بررسی بعد تاریخی عقل در فرهنگ عرب می پردازد و با مقایسه‌ی آن با عقل یونانی و اروپایی، عقل عرب را تحت سیطره‌ی اخلاق و فاقد ظرفیت بررسی علل پدیده ها می شمارد. وی بر این باور است که قوام فرهنگ عرب به نظام های معرفتی بیانی، عرفانی و برهانی است که مجادله‌ی همیشگی میان آنها در تاریخ عرب، غلبه‌ی عقل مستقیل با ریشه های هرمسی را به دنبال داشته و همین مسئله باعث عقب ماندگی جهان عرب شده است و در نهایت توسل به عقل گرایی ابن رشد را راه حل خروج از این بحران معرفی می نماید. قوم گرایی، بی اطلاعی از آثار علمی تشیع و ایراد اتهامات بی جا به آن، به حاشیه راندن وحی و نقل، از جمله نقدهایی است که به نظریه‌ی او وارد شده است.}, keywords_fa = {مدرنیته ,عرفان ,برهان ,سنت ,عقل عربی ,بیان ,جابری. ,}, url = {https://marefatefarhangi.nashriyat.ir/node/52}, eprint = {https://marefatefarhangi.nashriyat.ir/sites/marefatefarhangi.nashriyat.ir/files/article-files/6_13.pdf} }