TY - JOUR ID - 5002363 TI - تبیین مولفه‌های متفاوت بازیگری در تعزیه به‌عنوان هنر نمایشی ایرانی و سینما JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 13 LA - fa SN - 2008-8582 AU - amir, abedinpoor AD - AU - Hasan, AD - دانشیار - فلسفه هنر دانشگاه تهران AU - yaghoub, azhand AD - Y1 - 2025 PY - 2025 VL - 16 IS - 4 SP - EP - بازیگری ,تعزیه ,سینما ,نمایش ,هنر ایرانی ,DO - 10.22034/marefatefarhangi.2025.5002363 AB - پژوهش حاضر با موضوع تبیین مولفه‌های متفاوت بازیگری در تعزیه به‌عنوان هنر نمایشی ایرانی و سینما، تلاش می‌کند تا با واکاوی خصوصیات بازیگری در تعزیه به‌عنوان گونه‌ای از هنرهای نمایشی و در عین حال شاخص‌ترین شیوه‌ی نمایشی کهن ایرانی و از سویی، بازیگری در سینما به عنوان هنری مدرن و جهانی، به تبیین مولفه‌های این دو شکل از بازیگری پرداخته و با مقایسه‌ی آنها، به جنب‌های متفاوت‌شان دست یابد. هدف، تشریح تفاوت¬های بازیگری در تعزیه و سینما براساس توصیف و تبیین اشکال مختلف بازیگری با تاکید بر ابزار، عناصر و فضا در جهان حاکم بر دو هنر تعزیه و سینماست. این پژوهش با روشی توصیفی-تحلیلی و گردآوری اطلاعات کتابخانه‌ای و با استفاده از ابزار کتاب تلاش کرده که به نتایج قابل اتکا و قابل قبول دست یابد. یافته‌های پژوهش حاضر بر این اذعان دارد که ضمن وجود تفاوت‌های اساسی در بازیگری تعزیه و بازیگری در سینما، بازیگر تعزیه می‌بایست متناسب با مختصات اجتماعی، مذهبی و عرفی رفتار کرده و متاثر از آنها شیوه‌ی تکنیکی بازی خود را بنا کند و در مقابل جنس این مختصات برای بازیگر سینما بیشتر از نوع تکنولوژیک و همچنین بهرمندی از تخیل و یا خیال خلاق است. UR - https://marefatefarhangi.nashriyat.ir/node/5002363 L1 - ER -