@article { author = {Cheraghi Kotiani , Esmaeeil}, title = {مبانی انسان‌شناختی فمینیستی و دلالت‌های اجتماعی آن}, journal = {معرفت فرهنگی اجتماعی 63 ، تابستان 1404}, volume = {16}, number = {3}, pages = {109-130}, year = {2025}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2008-8582}, eissn = {2980-8308}, doi = {10.22034/marefatefarhangi.2025.5001685}, abstract = {Feminist social science is based on specific epistemological foundations that shape its approaches, theories, and methods, distinguishing it from conventional social science and its foundations within an Islamic approach. One of the primary cognitive foundations influencing feminist social science is the question of the nature of humanity and its relationship to social realities. This paper seeks to examine the anthropological foundations of feminism and their social implications. Data were gathered using documentary and library research methods and analyzed through descriptive and analytical methods. The findings indicate that feminist social science, while offering a historical critique of anthropology and deeming it male-centric, adheres to the following principles: the shared humanity of women and men and the derivative nature of gender; the rejection of gender essentialism; the distinct and different nature of women; a belief in the inherent malice of men; the negation of the nature/culture duality; and the rejection of the opposition between emotion and rationality. These foundations entail specific social implications.}, keywords = {anthropology, foundations, Essentialism, construct, }, title_fa = {مبانی انسان‌شناختی فمینیستی و دلالت‌های اجتماعی آن}, abstract_fa ={علم اجتماعی فمینیستی، مبتنی‌بر بنیاد‌های معرفتی ویژه‌ای است که به رویکردها، نظریه‌ها و روش‌های آن رنگ بخشیده و آن را از علم اجتماعی و مبانی آن در رویکرد اسلامی تمایز می‌بخشد. یکی از اصلی‌ترین مبانی ‌شناختی که علم اجتماعی فمینیستی از آن اثر پذیرفته‌، موضوع چیستی انسان و چگونگی ارتباطش با واقعیت‌های اجتمـاعی است. این نوشتار کوشیده است تا مبانی انسان‌شناختی فمینیستی و دلالت‌های اجتماعی آن را مورد بررسی قرار دهد. در گردآوری داده‌ها از روش اسنادی و کتابخانه‌ای بهره برده و با روش توصیفی و تحلیلی به پردازش داده‌ها پرداخته است. یافته‌ها بیانگر آن است که علم اجتماعی فمینیستی ضمن نقد تاریخی به انسان‌شناسی و مردانه دانستن آن، به اشتراک زن و مرد در انسانیت و تبعی بودن جنسیت، نفی ذات‌گرایی جنسیتی، ماهیت متفاوت و متمایز زن، باور به شرارت ذاتی مردان، نفی دوگانگی طبیعت و فرهنگ و نفی تقابل بین احساس و خردورزی، اعتقاد دارد. این مبانی امتدادهای اجتماعی خاصی را به دنبال دارد.}, keywords_fa = {انسان‌شناسي ,فمينيسم ,مباني ,ذات‌گرايي ,برساخت ,}, url = {https://marefatefarhangi.nashriyat.ir/node/5001685}, eprint = {https://marefatefarhangi.nashriyat.ir/sites/marefatefarhangi.nashriyat.ir/files/article-files/5001685-1759571105.pdf} }