TY - JOUR ID - 5001515 TI - تحلیل جامعه‌شناختی زیارت به‌مثابۀ صنعت توریسم JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 13 LA - fa SN - 2008-8582 AU - Meisam, bigdeli AD - دانشجوی دکتری - پژوهشگاه حوزه و دانشگاه AU - Mahdi, AD - Y1 - 2025 PY - 2025 VL - 16 IS - 3 SP - 79EP - 108زيارت ,صنعت توريسم ,عرفي ‌شدن ,کالايي ‌شدن ,تحليل مضمون ,DO - 10.22034/marefatefarhangi.2025.5001515 AB - زیارت یکی از مهم‌ترین جلوه‌های دین‌داری است که مانند سایر پدیده‌های اجتماعی از پیامدهای مدرنیته در امان نمانده و تحولات چشمگیری را به خود دیده است. این مقاله درصدد «تحلیل جامعه‌شناختی زیارت به‌مثابۀ صنعت توریسم» به‌عنوان یکی از پیامدهای مدرنیته می‌باشد. پژوهش حاضر از رویکرد کیفی و روش تحلیل مضمون بهره‌ می‌برد. داده‌های این پژوهش بر اساس مصاحبه‌های نیمه‌ساختارمند و مطالعۀ منابع علمی معتبر بر اساس نمونه‌‌گیری هدفمند جمع‌آوری شده‎اند. با استفاده از «کدگذاری باز»، «کدگذاری انتخابی» و «کدگذاری محوری» در نهایت 29 مضمون پایه، 8 مضمون سازمان‌یافته و 3 مضمون فراگیر، یافته‌های این پژوهش را تشکیل می‌دهند. «عوامل مؤثر بر زیارت»، «پیامدها و چالش‌ها» و «راهکارهای افزایش ابعاد معنوی زیارت» مضامین فراگیر این مقاله می‌باشند. یافته‌های این پژوهش حاکی از آن است که «تأثیرات مدرنیته»، «تأثیر عوامل فرهنگی»، «نقش نخبگان و کنشگران کلیدی (علمی و اجرایی)» و «نقش نهادها و سازمان‌های مدیریتی» عوامل کلی تأثیرگذار بر زیارت بوده و مهم‌ترین پیامد نیز «عرفی‌ شدن زیارت» می‎باشد. در آخر راهکارهایی در دو سطح «فردی» و «سازمانی» جهت مقابله با چالش‌ها ارائه گردیده است. UR - https://marefatefarhangi.nashriyat.ir/node/5001515 L1 - https://marefatefarhangi.nashriyat.ir/sites/marefatefarhangi.nashriyat.ir/files/article-files/5001515-1759571079.pdf ER -