TY - JOUR ID - 5000774 TI - رویکرد اسلامی به مبانی انسان‌شناختی رفتار اجتماعی (با تأکید بر رفتار سازمانی) JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 13 LA - fa SN - 2008-8582 AU - Mohammad hosein, SHIKHI AD - دانشجوی دکتری - موسسه امام خمینی AU - Mojtaba, Doroudi AD - استادیار - هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی AU - Mohsen, Manteghi AD - دانشیار - موسسه امام خمینی Y1 - 2024 PY - 2024 VL - 15 IS - 4 SP - 50EP - 71مبانی انسان شناختی ,مبانی ,رفتار سازماني ,DO - 10.22034/marefatefarhangi.2024.5000774 AB - صاحب‌نظران علوم انسانی و اجتماعی بر این باور هستند که نظریه‌های سازمان و جامعه متأثر از پیش‌فرض‌های گوناگون ازجمله مبانی انسان‌شناختی است. به همین جهت مکاتب مختلف به لحاظ تفاوت در مبانی یادشده، تئوری‌های متمایزی را در حوزۀ سازمان و مدیریت و جامعه ارائه می‌دهند. یکی از این علوم اجتماعی دانش رفتار سازمانی است که نقش اساسی در ادارۀ هرچه بهتر سازمان ایفا می‌کند. ازاین‌رو ضروری است این دانش بر اساس مبانی انسان‌شناختی اسلام مورد بازنگری قرار گیرد. به‌منظور دستیابی به ابعاد گوناگون انسان‌شناسی و تأثیر آن بر رفتار سازمانی، منابع اسلامی با روش توصیفی ـ تحلیلی مورد بررسی و مطالعه قرار گرفت. نتایج حاصل از پژوهش بیانگر این است که مبانی انسان‌شناختی که در ذیل به آن اشاره خواهد شد، بر مباحث گوناگون مطرح در رفتار سازمانی تأثیر‌گذار است: 1. فطرت (شامل شناخت‌ها، ادراکات و گرایش‌ها)؛ 2. نیازمند محض بودن انسان؛ 3. اختیار؛ 4. هدفمندی؛ 5. مسئولیت؛ 6. اصالت روح؛ 7. ایمان؛ 8. اجتماعی بودن؛ 9. کرامت انسان. UR - https://marefatefarhangi.nashriyat.ir/node/5000774 L1 - https://marefatefarhangi.nashriyat.ir/sites/marefatefarhangi.nashriyat.ir/files/article-files/5000774-1741418181.pdf ER -